יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
אימון היוגה  /   אימון
איך אפשר להרפות?  |  עידו לוי
הרפיה הינה אחד מעקרונות הליבה של היוגה. אין שיעור יוגה שלא ישמעו בו הנחיות להרפיה כמו: הרפיית הכתפיים, הרפיית עור הפנים וכו′. אנו כתלמידי יוגה לא תמיד מבינים איך ניתן להרפות שהרי אלו שרירים תפוסים שמחזיקים, כמו שאי אפשר לתת לשריר ספציפי פקודה להתכווץ גם אי אפשר לתת לו הוראה להרפות. אם כך איך אנו בכל זאת יכולים להרפות?

הרפיה הינה אחד מעקרונות הליבה של היוגה. אין שיעור יוגה שלא ישמעו בו הנחיות להרפיה כמו: הרפיית הכתפיים, הרפיית עור הפנים וכו'. אנו כתלמידי יוגה לא תמיד מבינים איך ניתן להרפות שהרי אלו שרירים תפוסים שמחזיקים, כמו שאי אפשר לתת לשריר ספציפי פקודה להתכווץ גם אי אפשר לתת לו הוראה להרפות. אם כך איך אנו בכל זאת יכולים להרפות?

  1. חיפוש דרכים חדשות לפעולה – היוגה מכוונת אותנו לחפש דרכים חדשות להגיב לעולם, למצוא תשובות חדשות, מפתיעות, שונות מההרגלים היומיומיים שלנו . בדומה לדרך האוטומאטית בה אנו עונים על השאלה "מה שלומך?", כך גם נגלה שלמרות שיש אינסוף אפשרויות  לכף הרגל להגיב למשקל הגוף במגע שלו עם האדמה, בדרך כלל אנו מניחים אותה באותם 2-3 מנחים. ברגע שניתן לכף הרגל חופש מההרגלים שלנו, נמצא דרכים חדשות להניח את כף הרגל, ויש מצבים בהן המגע הנכון של כף הרגל יתמוך בצורה כל כך טובה במשקל הגוף, שהשרירים שבד"כ מחזיקים את הגוף ירגישו שהם יכולים פשוט להרפות.
     
  2. תשומת לב ליציבה – מי שאמור לשאת את משקל הגוף הינו השלד ולא השרירים שלנו. ברגע שנמצא יציבה מדוייקת של הגוף (ולא משנה באיזו תנוחה)  -השלד יהיה זה שיחזיק את הגוף באותה תנוחה, השרירים הקרובים מאד לעצמות יעזרו לשלד לשמור על היציבה והגוף ירגיש מאד יציב. כך, שאר שרירי הגוף ירגישו שהם יכולים להרפות שכן יש מישהו אחר שמחזיק.
     
  3. פיתוח היכולת להרגיש חיבור בין הקצוות של הגוף למרכז – ברגע שנמצא את תחושת החיבור בין קצות אצבעות הידיים לבטן ונקדיש לכך את תשומת לב, יוכלו למשל הכתפיים שנמצאות בתווך, להרפות כי הן פשוט ירגישו מיותרות. יותר מכך, הן ירגישו כי ברגע שהשרירים שלהן מכווצים  - הם בעצם מפריעים לתחושת החיבור הזו בין קצות האצבעות למרכז הגוף. תנסו להרגיש את אצבעות הידיים יוצאות מהמרכז ומתארכות עד לקצוות החדר בו אתם מתאמנים
     
  4. הרפיה עמוקה – בתחילת האימון ובסופו אני נוהג לתת זמן להרפיית התודעה. כדי לאפשר לתודעה לחוות מצבים שונים מאלה הרגילים, היומיומיים שלה. אפשר פשוט לשבת , אפשר להשתמש בטכניקות של נשימה ואפשר גם לספק לחושים גירויים כמו ריחות, אורות עמומים או מוזיקה רגועה, שכן ברגע שהתודעה מרפה מהצורך להגיב לעולם גם הגוף נהיה רך, רפוי.

    פטאנגלי כתב על התנוחה – "התנוחה יציבה ונינוחה בהרפיית המאמץ בהתמזגות עם האינסוף" (2.46 - 2.47 ) – אני מאחל לכולנו שנשכיל לחפש, לחקור ולמצוא דרכים שונות שיביאו אותנו למקום האחד הזה של הרפיה.
עידו לוי - מנהל פורטל היוגה, מלמד יוגה משנת 2000, הקים לאחרונה את סטודיו 108 בכרם מהר"ל לאתר סטודיו יוגה 108

www.yoga.org.il