יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
יוגה לילדים  /   ילדים
על יוגה לילדים ומיינדפולנס  |  נעמי פונדק-לובל
החיבור בין יוגה לילדים למיינדפולנס יוצר חוויה שלמה ועמוקה של עבודת גוף- נפש-תודעה ומאפשרת למתרגל יותר נוכחות ורוגע. איך אפשר ליישם את זה עם ילדים?

לכאורה יוגה לילדים ומיינדפולנס הינן שתי גישות שונות. אך מניסיוני הרב הן מתחברות ומשלימות זו את זו ותורמות מאד לילדים.

במיינדפולנס (קשיבות בעברית תקינה) יש ניסיון לחוות את הרגע, להיות בתשומת לב גדולה למה שקיים כרגע- תחושות, צלילים וכל דבר שנחווה בחושים. זהו תירגול תודעתי השם דגש על שימת לב ללא שיפוט וביקורת למה שקיים בהווה.

היוגה היא גם כן תירגול תודעתי אך המשלבת תנועתיות,תנוחות ומניפולציות על הנשימה באמצעות תרגילי פראנהיאמה.

החיבור ביניהם יוצר חוויה שלמה ועמוקה של עבודת גוף- נפש-תודעה. ומאפשרת למתרגל יותר נוכחות ורוגע. איך כל זה קשור לילדים?

ילדים אומנם לעיתים נמצאים יותר בחווית הווה ממבוגרים אך עדיין זקוקים לכלים ולהדרכה איך לעצור, לשים לב לגוף, לתחושות. ועל ידי כך להשהות תגובות, ללמוד איפוק,שליטה עצמית ולחוות רוגע וחוסן רגשי.

תרגיל פשוט בקשיבות שפיתחתי לילדים נקרא- "ספר התחושות". הילדים מונחים בשכיבה על הגב להתבונן על הגוף כעל ספר מרתק שיש בו סיפורים שונים ומעניינים. איזה סיפור יש בתוכי עכשיו? של סערה או שקט? חום או קור? הילדים משתפים בכנות ובעניין בגילויים שלהם. בסיום השיעור שבו משולבים תרגילי יוגה וקשיבות יחד, הילדים מתבקשים לבדוק מה השתנה בספר התחושות שלהם.

הדימוי הזה של הספר מסייע לילדים פשוט להתבונן ולשים לב מה קורה בתוכם כרגע. אם זה אחרי הפסקה גדולה וריצה בחוץ, או בזמן רגיעה.

 

בעשורים האחרונים ישנו גל של התעניינות מחקרית בשדה המיינדפולנס. המחקרים החדשניים עומדים באמות מידה מדעיות גבוהות, הם מובנים וסדורים ונערכים בידי חוקרים בעלי שם עולמי (כמו חוקר המוח, ריצ'רד דייוידסון) ולכן מתקבלים באהדה גדולה יותר מבעבר בקרב הקהילה המדעית. 

מחקר אחד משנת 2005 בדק את ההשפעה של תירגול מיינדפולנס בקרב ילדים בכיתות א'-ג' על יכולת הריכוז שלהם. במשך 24 שבועות הילדים חוו תרגילי התבוננות בנשימה, סקירת גוף, תנועה מודעת ועבודה סנסו-מוטורית מודעת. בקבוצת המחקר נמצא שיפור במבחנים המודדים קשיים ביכולת הריכוז, שיפור במבחנים המודדים קשיים ביכולת החברתית, הפחתה ברמת החרדה הכללית ושיפור ביכולת הקשב הסלקטיבי.  (Napoli, Krech & Holley, 2005)  בקבוצת הביקורת לא נמצאו שינויים מובהקים.

מחקר נוסף מ-2010 בחן את השפעת תרגול המיינדפולנס על "פונקציות מנהל" בקרב ילדים בגילאי 7- 9. במונח פונקציות מנהל הכוונה ליכולות שליטה של ילדים על מיקוד קשב,זיכרון עבודה והשהיית תגובות. קבוצת המחקר בתוכנית כללה תרגול אינטנסיבי יחסית של 8 שבועות, פעמיים בשבוע 30 דקות. מורי והורי הילדים מילאו שאלונים הבוחנים את רמת השליטה העצמית במגוון מצבים.המחקר הראה שיפור בממדים אלה, כתלות ברמה הילד לפני התרגול, כך הילדים שהחלו עם רמה נמוכה של שליטה עצמית (פונקציות מנהל) הראו את השיפור הרב ביותר לאחר תקופת התרגול. ניתן להסיק מניסוי זה כי תרגול מיינדפולנס מסייע בויסות ההתנהגות של ילדים, דבר התורם לשיפור יכולת הלמידה ואף מקל על תהליך ההוראה של המורה בכתה, שכן תלמיד שמגלה קושי בשליטה עצמית משפיע על הכתה (Flook 2010)כולה. 

כולי תקווה שיותר ויותר בתי ספר יאפשרו קיום של שיעורי יוגה לילדים ומיינדפולנס במערכת, כדי לאפשר לילדים חוויות אחרות חשובות, לא רק של ספיגת ידע אלא גם של הוויה וחוכמת גוף.

נעמי פונדק-לובל.MA בבריאות הוליסטית. מרכזת את מגמת הדרכת יוגה לילדים במכון וינגייט, מורה בכירה ליוגה, מכשירה מדריכים להוראת יוגה לילדים, מתמחה בהוראה וטיפול ביוגה ומיינדפולנס לילדים ונוער מזה 18 שנים.

לאתר של נעמי