מאמרים/מסע אל הצ′קרות : מולדהרה צ′אקרה-צ′אקרת הבסיס/

מסע אל הצ′קרות : מולדהרה צ′אקרה-צ′אקרת הבסיס

סיגל זעירא | תנוחות יוגה והנחיות

צ'אקרת הבסיס מבטאת את תחושת ההישרדות והתלות אותה חווה התינוק עם בואו לעולם. עם התפתחות התינוק, תודעתו מתחילה להתרחב מהרצון לספק את צרכיו האישיים בלבד לרצון להשפיע ולתת.
מטרתנו היא בדרך של צמיחה והתפתחות, לצמוח ולהתרחב מחווית הנפרדות והתלות אל חווית האחדות .
מולה פירושו שורש,  בסיס. דהאר פירושו תמיכה.  הצ'אקרה הראשונה מהווה את הבסיס לשבע הצ’קרות. בצ'אקרה זו נפגשים מסלול האנרגיה המרכזי, המתחיל כאן ומסתיים בצ’אקרת הכתר והקונדמלה, הנקודה בה מתחילים כל  72000 הנאדים.(Woodroffe,1928) (מתוך האתר בריגהו יוגה)

מיקום הצ'אקרה
ניתן לציין את מיקומן של הצ'קרות בגוף בשני אופנים לאורך עמוד השדרה ובאיברי הגוף.מיקומה של צ'אקרת הבסיס הוא: 1.לאורך עמוד השדרה, ממוקמת בעצם העצה 2. באיברי הגוף-  ממוקמת בחיץ הנקבים, האזור המצוי בין פי הטבעת לאיבר המין.
יסוד הצ'אקרה הינו אדמה והוא מבטא את אנרגיית השורשיות והיציבות השייכת לצ'אקרה.צבעה של הצ'אקרה עפ"י המערב הינו אדום מאחר וזהו צבע הרוטט בתדר הנמוך ביותר ועפ"י הבריגהו יוגה צבעו הינו ירוק המבטא את אשר גודל על האדמה.
לכל צ'אקרה ישנה צורה גיאומטרית (ינטרה) המאפיינת את האנרגיה של הצ'אקרה. היאנטרה (הצורה הגיאומטרית) של צ'אקרה זו הינה ריבוע. החוש המיוחס לצ'אקרת הבסיס הינו חוש הריח והוא מבטא את הרצון בהישרדות הקשור לצ'אקרת הבסיס. חוש הריח הוא אחד החושים הפרימיטיביים ואמור להזהיר אותנו מפני סכנות קרבות אך יחד עם זה מעניין כי חוש הריח נחשב לחוש אשר מחבר את האדם לנשמתו ולכן היו משתמשים בטקסים רבים בבית המקדש והן בפוג'ות(טקסים דתיים)  בקטורות ובמיני בשמים לעוררות הרוחניות . המנטרה הקשורה לצ'אקרה זו הינה lang והחיה המיוחסת לה הינה פיל. "הפיל מסמל  את התמיכה ואת האנרגיה הדרושה לתהליך העבודה הרוחנית (בלאס,1997). הפיל מסמל עוצמה , יציבות ומוצקות. ( Woodrof,1928). הפיל הינו חיה חזקה באופן יוצא מהכלל ויש צורך בחוזק כדי ללכת על השביל הרוחני ולהשיג את המטרה."(מתוך האתר בריגהו יוגה)
צורת הצ'קרות הינה פרח לוטוס בצ'אקרת הבסיס ישנם 4 עלי כותרת אשר מבטאים את התדר של הצ'אקרה, על כל אחת מארבעת עלי הכותרת  מצוירת אות בסנסקריט סם,שם,שם ום.

היבטים שונים של המולדהרה צ'אקרה:
היבטים פיזיים
צ'אקרת הבסיס כשמה כן היא, היא אחראית על כל הקשור לבסיס בניין האדם. בהיבטים הפיזיים מקושרת צ'אקרת הבסיס אל איברי הגוף התחתונים כמו:רגליים,כפות רגליים,אגן הירכיים,פי הטבעת ואיברי המין. איברים אלו קשורים בעיקרם להישרדותו של האדם ולסיפוק חלק מצרכיו הקשורים להישרדות. מרכז הבסיס חולש על אנרגיית הקיום הבסיסית ותחושת הביטחון והקיום של האדם. חוסר איזון באיברים אשר ציינו יעיד לרוב על חוסר איזון בצ'אקרת הבסיס. חוסר איזון בצ'אקרת הבסיס יכול להתבטא בבעיות כגון:בעיות ברגליים, יציבות, עצירויות ועוד.

היבטים נפשיים
אם צ'אקרת הבסיס קשורה בהיבטים הפיזיים לאיברים אשר קשורים ליציבות והישרדות כך גם תהיה המקבילה שלה בהיבטים הנפשיים. איזון בצ'אקרת הבסיס יעניק לאדם תחושת ביטחון,יציבות,שיווי משקל ואיזון פנימי בכל הקשור לתחושת הקיום שלו והזכות להיות קיים. צ'אקרת הבסיס מהווה את הביטוי הראשון לחווית הצמצום והנפרדות של האדם מתודעת האין סוף, מאחר וצ'אקרה זו קשורה להיבטים של סיפוק ודאגה לצרכים האישים וההישרדותיים, אומר האדם, אין באפשרותי לדאוג לאחר ולהתחשב בצורכי האחר מאחר ואני פועל מתוך צורכי קיום והישרדות. זהו ההיבט החייתי והנמוך ביותר בתודעת האדם. אך דווקא במקום המצומצם ביותר או הנמוך והחשוך ביותר(כפי שרובינו מכירים מחוויות החיים)טמון האור הגדול,תודעת האינסוף והפוטנציאל למימושו. צמצום תודעתי זה הבא לידי ביטוי בפן המנטאלי יכול לעורר באדם תחושות קשות כגון:פחדים וחרדות,כעסים וקנאה. קשיים אלו סובבים סביב הפחד שמה יילקח ממני סיפוק מסוים ולא אוכל להתקיים בלעדיו. כמובן שתחושה זו אינה נכונה והיא נובעת מתוך תפיסה מצומצמת של המציאות ומתוך חוויה שקיומי הינו קיום מותנה בגירויים חיצוניים.

ההיבט הרוחני של צ'אקרת הבסיס -מקיום מוחלט לקיום מצומצם
"חכמת הקבלה מספרת לנו שבטרם נברא העולם, היה קיים רק הבורא לבדו, תכונת הנתינה. את תכונה זו מכנים המקובלים, "שורש" או ספירת "כתר", וייצוגו בשם הקדוש הוא קוצו של י'.
המקובלים ממשיכים ומספרים לנו שתכונת הבורא היא נתינה מוחלטת, ולכן הוא ברא את הנברא כדי שיוכל למלא אותו בשפע ובתענוגים. הנברא הוא הדבר היחיד שברא הבורא ולכן הוא מותאם במבנהו באופן מושלם לקבלת כל השפע שתוכנן עבורו. בריאת הנברא הינה השלב הראשון בהתפתחותו ולכן הוא מכונה, "בחינה א" או ספירת "חכמה". השלב הזה מיוצג בשם הקדוש באות י'.
במפגש בין הבורא לבין הנברא, מרגיש הנברא תענוג עילאי, אך בנוסף לתענוג זה מתגלה בו הרגשה חדשה שאותה לא הרגיש קודם לכן - הרגשת נותן התענוג. כשגילה הנברא שמעבר לתענוג העצום שחש יש גם נותן, שברא אותו והעניק לו את כל השפע, התעורר בו רצון נוסף - להיות נותן, בדומה לבורא. דומה הדבר לאדם עשיר שמְסַפֵּק לאדם עני את כל מחסורו, וכששואל העשיר את העני, "נתתי לך כל מה שיש לי, מה עוד אוכל לתת לך כדי לשמח אותך?", עונה לו העני: "אני רוצה להיות כמוך - נותן".(מתוך האתר של קבלה לעם)

בהסברינו את ההיבט הנפשי של צ'אקרת הבסיס אמרנו כי אדם הפועל מתוך צ'אקרה זו חווה מציאות של צמצום והישרדות מאחר וכל אשר מעסיק אותו הינו הרצון המתמיד והבלתי  פוסק של סיפוק צרכיו האישיים. זהו הביטוי העז ביותר לחווית הנפרדות אשר חש האדם מהרגע אשר מגיע לעולם. הוא אינו מרגיש את החיבור הבלתי פוסק לתודעת אינסוף ,לאלוהות, אשר ממנה  ובתוכה נוצרה חוויה של צמצום. על מנת שהבריאה תוכל להתקיים היה צריך הבורא לצמצם עצמו וליצור חלל בתוכו אשר לתוכו יוכל להשפיע אור קדושה בלתי פוסק על מנת לקיים את הבריאה בתוכו. חוויה זו דומה עד מאוד לחווית העיבור של האישה בו האישה כביכול מצמצמת עצמה בכך שהיא מקיימת חיים נוספים בתוך רחמה ולהם היא צריכה לדאוג עתה ולא רק לעצמה. חוויה זו מקרבת את האישה עד מאוד לשורש האלוהי אשר הוא מהות כולנו.האישה ברחמה ובצמצום אשר היא חווה נותנת ובוראת חיים חדשים ובכך מתקרבת לשורש האלוהי שבה.
הסבר זה בא להמחיש את משמעותה העמוקה של צ'אקרת הבסיס אשר מטרתה להוביל אותנו אט אט בדרך של התפתחות,צמיחה,נתינה וקבלה מחוויה של צמצום ונפרדות אל חוויה של אחדות ונתינה אינסופית.

עפ"י הקבלה זו טרנספורמציה רוחנית ותודעתית מספירת המלכות אל ספירת הכתר.
ועפ"י תורת היוגה זהו מצב של הרחבת התודעה מצ'אקרת הבסיס –מולדהרה צ'אקרה אל צ'אקרת הכתר סהרסרה צ'אקרה.
מי ייתן ויחד בהקשבה וסובלנות נצמח  מתחושת הצמצום והאשליה כי אנו נפרדים אל תודעת האחדות והאין סוף.

מדיטציית התבוננות ואיזון לצ'אקרת הבסיס
-זמן מומלץ-בין 5-10 דקות
נעצום עיניים ונפנה את המודעות והנשימה אל אזור צ'אקרת הבסיס (חץ הנקבים) במשך כדקה נהיה שם עם המודעות ,נתבונן באזור ובחוויה המתעוררת באזור זה, ננסה לא לשפוט ולא לנתח אלא פשוט להיות נוכחים עם הנשימה באזור זה. כשנחוש מוכנים נדמיין צבע אדום בצ'אקרת הבסיס.נתבונן בצבע האדום אותו אנו רואים. פשוט נהיה שם. לאחר מספר רגעים של התבוננות בצ'אקרה נחזור במחשבה על המנטרה lang. נחזור כדקה על המנטרה ולאחר דקה או כשנרגיש נרפה את המנטרה  וננוח עם המודעות באזור הצ'אקרה.
כשנהיה מוכנים ננשום עמוק ונפקח עיניים באהבה.

ביביליוגרפיה:

1.www.briguyoga.co.il
2.דרך הצלילים-נעה בלאס.הוצאת מודן 1997.