מאמרים/ויניאסה - מה היא ומי היא?/

ויניאסה - מה היא ומי היא?

נילי לנדסמן | זרמים ושורשים של היוגה

פירושים רבים למילה VINYASA. לפי הספרון "Sacred sanskrit words”, למשל, המילה מורכבת מצירוף של שתי מילים. Vi פירושו "בדרך מיוחדת" ואילו "nyasa הינו "להניח". אם כך, פירוש המילה איננו בהכרח שטף, רצף, תיאום בין נשימה ולתנועה, זרימה וכל התרגומים שנהוג להצמיד לה כשהיא מופיעה בסמיכות למילה יוגה. להניח בדרך מיוחדת, אגב, הוא צירוף מעורר השראה לאימון לא פחות מהפירושים הפופולאריים, שמעוררים עצבים אצל מומחי הסנסקריט.

לא הייתי, מן הסתם, נחפזת לבדוק את התרגום למילה ויניאסה בספרון, אלמלא השתתפתי בסדנה שהעבירה לאחרונה מתי עזרתי אשר נדרשה למילה ויניאסה ולפירושה. לפני ההרשמה לסדנה הקפדתי לעיין בתכנייה על מנת לעמוד על טיבו של המפגש. אמנם כבר כמה שנים שהיא מאיישת הרכב החמישייה הפותחת של המורות האהובות עלי בכל הזמנים ובכל זאת ועל אף שחמדתי לעצמי זמן בחברתה, לא ממש התחשק לי לבלות את השעות במשחקי זוגות וקשירות ויסלחו לי האלים שכך אני מכנה פה בלצון את מנהגי האיינגריסטים.

אז בדקתי וחיפשתי רמזים בתכנייה המקוונת, האם הולך להיות דינאמי או סטאטי? מצאתי את המילה ויניאסה ונחה דעתי. כנראה נזוז קצת על המזרן בכל זאת. בקבוצה שמנתה כמה עשרות משתתפים נדמה לי שלא הייתי היחידה שהופתעה כאשר המורה הכריזה שויניאסה זה בכלל לא מה שאנחנו חושבים. או לפחות לא רק. התרגום שלה למילה היה – לפחות כפי שאני תרגמתי סימולטנית לעצמי- התקדמות הדרגתית.

זה היה רגע מעניין, האופן שבו בחרה להציג בפנינו מחדש את המונח. לא מפני שהיא בהכרח צודקת או טועה. תפארתה של מתי היא על נטיתה לדבר בסימני קריאה ועל ידי כך לעורר סימני שאלה במי שבא לחפש אצלה תשובות מוחלטות. כן, וכמובן אפשר לשכוח אצלה מויניאסות בשטף במובן האשטנגיסטי, גם לפני שגייסה את הפרשנות הפחות מוכרת למילה ויניאסה לתמוך בעמדתה הרישמית, מתי עזרתי מנהלת מלחמת קודש בנטייה לתרגל תנוחות יוגה בצורה בורה ומסכנת - היינו נטולת מודעות, גאוותנית ופזורת דעת.

“מה זה ויניאסה יוגה?” שאל אותי פעם מורה בכיר ויקיר שהיה לי, “אף פעם לא שמעתי על זה,” נפנף. השאלה לא נשאלה בתמימות ואף לא מתוך בורות או סקרנות. כיתר חבריו לאצולת מורי האשטנגה-ויניאסה דגל בעיקרון שאו שמתרגלים את השיטה – ומהבחינה הזאת לא משנה אם באה ממייסור או יצאה מפונה - או שאי אפשר להתייחס אליך ברצינות. הדרך הכי טובה היתה להתנשא על סגנון התרגול בעל הרוח החופשייה והיצירתית, בטון שבו החרדים והחילונים מתנשאים אלו על אלו.

השבוע הציעה לי שלי, תלמידה שאני מקווה שגם היא רואה בי ידידה, את המילה המדוייקת על מנת לפרש (אך רק באופן מסויים מאוד) את המילה ויניאסה. מורה היוגה שלה ברישיקש אמר לה משפט שנשאר להדהד אצלה – yoga is an adaptation.

בסופו של דבר, האם אין אנו, כולנו, מלמדים אדטפציה משלנו למה שנדמה לנו שלמדנו? אפילו אלה ששירתו בקודש הקודשים והוסמכו על ידי הכהן הגדול בכבודו ובעצמו ובאים לפה ודופקים סדנאות של מאות משתתפים, כשהם עומדים על הפודיום ומדקלמים את משנתם? גם הם. אפילו הם. בעצם, בעיקר הם.

לפיכך,אראה לי בויניאסה יופי של אפליקציה. במובן הרעיוני, כמובן. שאין בעיה לעשות בעזרתה אדפטציה למה שרוצים. אני מאוד מחבבת את הגמישות הזאת שהיא מפגינה. שהיא גם וגם וגם ואפילו גם. חומקת לה מכל ההגדרות ומותירה אותנו בחיפושים. זאת מילה מעולה, מתאימה להתמודדות עם העידן שלנו שסוגד לאפליקציות ואדפטציות. יש לה לויניאסה אופי תוסס, חינני וגם חיוני. וטוב לדעת שבעיקרון, הכל פתוח. שמה שאנחנו לא הולכים פה להניח – למשל כל מיני הנחות, שגויות ומופרזות ומפגרות וסבירות, ובין אם נניח עצמנו כנגד כובד המשיכה או הקרקע, בתנוחה כזאת או אחרת - בכל מקרה, נשתדל להניח את מה שנניח באופן מיוחד.

ומהו המיוחד? אולי יותר נכון לתהות – מהי האדפטציה שלי? המודעות לפרטים, מן הסתם הנהייה אל עבר הצלול והזורם, אל האופן שבו מפציעה המודעות להדרגתיות, במעבר מתנוחה לתנוחה, ומתחילתו של המעבר לרגע שהוא מסתיים ממש בתוככי התנוחה. על כל פנים, כאשר תצטלצל לה הויניאסה בכל מלאותה, נבחין בכך מן הסתם רק משום שנאלץ להקיץ מעוד רגע שבו הכל התחבר בבת אחת ולא היה כל צורך בפרשנות נוספת. כמו שקרה לי מלא פעמים בסדנאות של מתי כשחזרתי הביתה עם אדטפטציות ואינטרפטציות שימושיות להפליא.

 

קישור ליומנים הקודמים:

יומן יוגה - לבד על המזרן

יומן יוגה - מתי וצ'אק

יומן יוגה - יוגה וספורט

יומן יוגה - לאכול להתפלל לאהוב

יומן יוגה - המורה הנכון יופיע כאשר התלמיד מוכן

יומן יוגה - Affordable luxury

יומן יוגה - עידן הואריאציות

יומן יוגה - יוגה של ענן הלב

יומן יוגה - כמה פעמים בשבוע?

יומן יוגה - עשר דקות ביום

יומן יוגה - על הרגלים ותיקונים

יומן יוגה - יוגה בניו יורק

יומן יוגה: מדיטציה וגלידה