יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
אימון היוגה  /   אימון
יוגה כטיפול תומך בסרטן השד  |  עידו לוי
שינויים באורח החיים כמו אימון גופני ויוגה יכולים לעזור לנשים להתמודד עם האתגרים הרגשיים והפיזיים של סרטן השד.

על פי מחקר משותף לארה"ב וקנדה נמצא כי יוגה ואימון גופני יכול לשפר את איכות החיים של נשים החולות בסרטן השד.  המגזין  קליניקל אונקולוגי, פרסם שני המחקרים, שתוצאותיהם מצביעים על כך כי שינויים באורח החיים כמו אימון גופני ויוגה יכולים לעזור לנשים להתמודד עם האתגרים הרגשיים והפיזיים של סרטן השד.

במחקר הגדול ביותר עד היום, שהתקיים באונ' אלברטה חקרו נשים שעברו טיפולי כימותרפיה משנת 2003 עד 2005. המחקר כלל 242 נשים שחולקו לשלוש קבוצות – קבוצת אימון ארובי, קבוצת אימון עם משקולות וקבוצה שבה נאמר למטופלות לשמור על אורח חיים מתון ונטול מאמצים.

נשים משתי קבוצות האימון הגופני דיווחו על שיפור בהערכה העצמית שלהן, בכושר הגופני ובתחושת הגוף שלהן. רוב הנשים  (78 אחוזים) בקבוצת הרמת המשקולות הצליחו לסיים את טיפולי הכימותרפיה, בהשוואה ל 74.4% נשים מקבוצת האימון  האירובי ו-69.5% בקבוצת הטיפול המתון.
קרי קורניה מאוניברסיטת אלברטה מסביר זאת בכך שספירת כדוריות דם לבנות נמוכה, היא תוצר לוואי של הכימותרפיה שמפריעה לעיתים קרובות לטיפול. מחקרים קודמים הראו כבר  שאימון משקולות עוזר להעלות את ספירת הדם של הכדוריות הלבנות. לכן הוא סבור שזה מה שעזר לקבוצה של הרמת המשקולות להתמיד בטיפול הכימותרפיה עד לסיומו.

לדבריו, "חולות בסרטן השד שמקבלות טיפולי כימותרפיה יכולות להיתרם מתוכנית אימון גופני, גם הרמת משקולות וגם ארובי והן אינן צריכות לדאוג שזה יפריע לכימותרפיה. להיפך, המחקר שלנו מראה כי זה ממש עוזר".
מחקר נוסף שנערך בקרב קבוצה של חולות בסרטן השד, דיווח על שיפור באיכות החיים כתוצאה מהשתתפות בשיעורי יוגה רכה, פעם בשבוע במשך 12 שבועות. חוקרים במכללת אלברט אינשטיין לרפואה בניו יורק חקרו 84 חולות בסרטן השד שתרגלו שיעור יוגה שבועי ו- 44 נשים שלא. בקרב הנשים שהשתתפו בשיעורי היוגה, נמצא שיעור גבוה יותר של נינוחות וחיוניות.

"זה עוזר להן להירגע ולהאט את המחשבות שרצות בתודעה" אמרה מחברת המחקר אליסון מודל.

מנסיון מצטבר עם חולי סרטן עולה כי היוגה אכן עוזרת הן בהרגעת התודעה והן בהרגשה הכללית כתוצאה מתנועה יעילה של הגוף. תרגול של מדיטציה ותרגילי נשימות עוזר מאוד בהרגעת מערכת העצבים, בהשקטת התודעה, במיקוד ובתחושה של שליטה וכתוצאה ממנה בהגברת היכולת הקוגנטיבית והמנטלית.

בנוסף לכך תנוחות היוגה, כאשר מתרגלים אותם בצורה איטית ורכה, תומכות בחווית הריפוי העצמי. התנועה עם הגוף מעודדת את תחושת החיוניות, הגמישות והעוצמה של הגוף. כל אלה ביחד משפיעים באופן הדדי על תחושה אופטימית ושלווה שתומכת בריפוי.