יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
אימון היוגה  /   אימון
על הנשימה בכפיפות לאחור  |  צוות פורטל היוגה
אחת השאלות אשר עולות, באימון יוגה של כפיפות לאחור כמו קוברה או כלב מביט מעלה, היא באיזה חלק של הנשימה כדאי להתחיל את התנועה?

מורים רבים וספרים רבים מדריכים להתחיל את  הכפיפה לאחור עם השאיפה, במיוחד בכפיפות לאחור אשר אנו עושים בשכיבה על הבטן. השאלה היא, האם זו הדרך הנכונה או היחידה להיכנס אל התנוחה? בכל מקרה יש לשים לב שאנו בוחרים במודע באפשרות זו ולא עושים זאת רק מכורח ההרגל. מדוע בעצם לא לכפוף לאחור בזמן הנשיפה?

מקס סטורם, מורה ליוגה בכיר מארה"ב, עונה על שאלה זו:
"לדעתי היתרון העיקרי של שאיפה בכניסה לתנוחות הללו היא, שכפיפות לאחור עוזרות לנו לקחת נשימה עמוקה יותר, הסרעפת יכולה להתרחב בצורה מלאה ויותר פשוט למלא את  בית החזה העליון. מנקודת מבט נשימתית כנראה שעדיף לשאוף אל כפיפה לאחור מאשר לנשוף אליה.

מנקודת מבט של המבנה השלדי ובטיחות יתכן שעדיף לנשוף בכניסה לתנוחות הללו.
נשיפה מפעילה באופן ישיר את שרירי הבטן הרוחביים ה - transversus abdominis, השרירים העמוקים של אזור הבטן אשר יוצרים אודיאנה בנדה ( המנעול הבטני העליון, תנועה מעלה ופנימה של הבטן) ותומכים בשדרה המותנית שלנו (lumbar spine ).
שמירה על עמוד השדרה כנגד קריסה קדימה מאפשרת כפיפה לאחור מתוך מקום בטוח ומוגן יותר מבחינה מבנית. שמתי לב שגם מתרגלים ותיקים מזניחים לעיתים קרובות את האודיאנה בנדה בכפיפות לאחור ומשאירים את עמוד השדרה במקום פחות נתמך ויחסית פגיע.

אז מה עליך לעשות?
למתחילים ולמתרגלים אשר סובלים מבעיות גב תחתון, עדיף לנשוף עם ההתרוממות מעלה.
לאחר שהתרוממת עד לקצה התנוחה עם הנשיפה, קח שאיפה מלאה תוך שמירה על הכנסה עדינה של הבטן התחתונה. במידה והמתרגל מתקדם יותר ובעל גב חזק, אפשר להתרומם לכפיפות לאחור בזמן השאיפה, אך חשוב מאוד לשים לב לאודיאנה בנדה עדינה ( קשר בין הבטן לגב התחתון )  בשביל לשמור על הגב התחתון."

בהתייחס לדבריו של מקס יש לשים לב להבדל בין אודיאנה בנדה מלאה המתורגלת כקריה ובאופן מודע בתנוחות מסוימות לבין התכווננות של אודיאנה בנדה בה אנו נעזרים בתנוחות רבות ואינה כוללת הכנסה מלאה של שרירי הבטן פנימה, אלא מתבצעת יותר ברמה האנרגטית העדינה.

כמו בכל צעד ביוגה עלינו לבדוק מחדש מה תומך בתרגול שלנו ומדוע אנו בוחרים לנהוג בצורות מסוימות. כדאי ,אם כך, לנסות את שתי הדרכים המוצעות כאן ולראות מה נכון יותר עבורך. ככל שהכפיפה לאחור מורכבת יותר למשל, תנוחת הגמל או הגשר, התייחסות זו לתנועה בזמן שאיפה או נשיפה חשובה יותר כיוון שיתכנו מקרים בהם הנשימה עלולה להיעצר ולגרום לאי נוחות כמו כאבי ראש או סחרחורות.

מקס מלמד יוגה בארה"ב ומעביר סדנאות ברחבי העולם ולפני מספר חודשים ביקר בארץ.
לראיון איתו לחצו על הקישור : מקס סטורם