יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
יוגה, איורוודה ותזונה  /   איורוודה
תזונה איורוודית ( תזונת יוגה ) , מהי?   |  שרית אדרי
איורוודה מדגישה "מה שאתה אוכל זה מה שהינך". מה שאנחנו אוכלים יכול להשפיע על הרגשות שלנו וליצור החרפה או איזון של הדושה בגוף ובתודעה. כמו שרגשות שליליים או חיוביים משפיעים על העיכול שלנו, כך גם העיכול יכול להשפיע על התודעה שלנו.

הרפואה האיורוודית (Ayurveda) מטפלת באדם החולה ובאדם הבריא באמצעות יוגה, צמחים, תהליכי ניקוי, תזונה נכונה, ייעוץ אורח חיים נכון, חשיבה חיובית ומדיטציה.
היא טוענת שבעיות ומחלות נובעות, בד"כ, מתזונה ואורח חיים לקויים, ויתרה מכך, שאפשר לפתור אותן בכלים פשוטים כמו הקניית אורח חיים נכון ותזונה נכונה המותאמים לדושה (Dosha) הדומיננטית של כל אדם,  לעונות השנה, למצבו באותה תקופה, למערכת העיכול שלו ולמצב רוחו. 

במאמר זה ארחיב על התזונה מההיבט האיורוודי.
איורוודה מדגישה כי "מה שאתה אוכל הוא מה שהינך".  מה שאנחנו אוכלים עשוי להשפיע על הרגשות שלנו וליצור החרפה או איזון של הדושה בגוף ובmind-. כפי שרגשות שליליים או חיוביים משפיעים על העיכול שלנו, כך גם העיכול יכול להשפיע על  ה mind- שלנו.
העיכול הפיסי של המזון מתבצע ע"י אש העיכול, אשר נקראת אגני (Agni, בסנסקריט - אש). אגני דומה בתכונותיה לפיטה (Pitta), שהיא כוח השינוי והטרנספורמציה של חומרים, והיא קיימת בכל שלבי העיכול. תהליך עיכול המזון מתחיל בבלוטות הרוק, יורד, וממשיך לקיבה. החומציות הטבעית מפרקת את המזון וממריצה את העיכול בקיבה. חלק מהמזון נטמע במחזור הדם (עובר מרקמה לרקמה עד לרמת התא) וחלק עובר למערכות ההפרשה. לכל תא יש אגני משלו, אשר הורס חיידקים לא רצויים, מסלק רעלים ומזין בידע.

איורוודה רואה את המזון כקדוש ואת הגוף כמקדש. אנו מציעים מזון למקדש הגוף. בנוסף, לפי האירוודה, המזון אינו רק מזין אלא אף משמש כתרופה. לכן ישנם בכתובים עקרונות ברורים המדגישים את אופן האכילה יותר מאשר את הרכב המזון עצמו.לדוגמה:
* מזון צריך להיות חם (מבושל) – הבישול עצמו משנה את טבע המזון: טיגון הופך את המזון לכבד, קלייה הופכת אותו לקל. הבישול עצמו, על האש, גורם למזון להיות חם ולח ובכך מחזק את האגני שלנו. מזון מבושל, דוגמת קטניות, אורז, ירקות חיים ואפילו פירות אף קל יותר לעיכול. ישנם מצבים בהם כן נעדיף מזון חי, קרי לא מבושל; לדוגמה, לאדם שהדושה הדומיננטית שלו היא פיטה, ולכן יש לו אש ברמה גבוהה בגוף, או בימות הקיץ, כאשר השמש מהווה אש חיצונית חזקה. אך ההמלצה הגורפת היא ,ללא ספק, אכילת  מזון מבושל.
מזון צריך להיות טעים וקל לעיכול – כולנו אוהבים אוכל טעים, ובאשר לעיכול קל, נוכל להוסיף תבלינים כדי להגביר ולחזק את העיכול.
* ארוחה פשוטה המורכבת ממספר פריטים – ארוחה צריכה להיות מורכבת ממספר פריטים, שאינם מנוגדים זה לזה, בצירוף נכון, שאם לא כן תהליך העיכול עלול להתעכב ואף להיעצר.
להמחשה, זכרון ילדות קצר : סבתא רבא שלי נפטרה לפני 17 שנים כשהייתי בת 20. היא הייתה ממוצא טורקי. בכל פעם שבאתי לבקרה נהגה להגיש לי ארוחה: צלחת קטנה עם בורקס גבינה קטן, שלושה זיתים וחצי מלפפון. לפנים הארוחות היו פשוטות ובכמות קטנה ומספיקה. כיום קיימת נטייה לאכול ארוחות עמוסות מרכיבים, ובכמות גדולה מהדרוש.
* אוכל אמור להיאכל במידה נכונה.  לא מעט מדי ולא הרבה מדי – יש האומרים, למלא את חצי הקיבה במזון, רבע ממנה בנוזלים ורבע להשאיר לעיכול. אני מאמינה שאם נקשיב לגוף, נדע בדיוק מתי להפסיק לאכול.
* ריכוז בזמן האכילה -  רצוי לא לדבר, לראות טלויזיה או לגלוש באינטרנט בשעת האכילה, אלא להתרכז במזון ובאכילה.
 * אוכל המותאם לדושה, ולמצבו  הפיזי והמנטלי של כל אדם -  עקרון חשוב זה הוא הבסיס עליו "תופרים" את התזונה כדי לשמור את הגוף באיזון. מזון מסוים יכול לגרום להחרפה לאדם אחד ואילו לאדם אחר לגרום לאיזון. לדוגמא: דברי חלב יכולים להיטיב עם אנשים מסוג פיטה ואילו לאנשי קאפה יכולים לגרום להחרפה.
אנשי ואטה (Vata), הסובלים מקור, בד"כ צריכים אוכל חם ומבושל. לכן, לאנשי ואטה, השפעת המזון צריכה להיות חמה: יתאימו להם מזונות כגון חיטה, שיבולת שועל, קינואה, אורז בסמטי, ואורז חום.
אנשי פיטה, שהם בעלי אופי חם מזג, צריכים מזונות המרגיעים ומקררים, ועליהם להמנע משימוש בתבלינים חריפים מדי כמו צ'ילי, חרדל, ג'ינג'ר וציפורן.
ואלו לאנשי קאפה (Kapha), המאופיינים בכובד ולחות, המזון הטוב ביותר הוא חם קל ויבש. כמו:
תירס, שיפון, שעורה, פסטה מקמח תירס, ואורז בסמטי. כמו כן, עליהם להימנע משמן, כבד וקר.
אלה הן רק כמה דוגמאות. בכדי לדעת באמת מה טוב לכל אחד, נדרש ייעוץ ממטפל איורוודי, או לדעת לעומקם את עקרונות האיורוודה.

הבישול האיורוודי:
מעבר לעקרונות בנוגע למזון ולאכילתו, עוסקת הרפואה האיורוודית גם בבישול המזון:
 * העקרון הראשון והחשוב מכולם קובע שיש לבחור צורת בישול המתאימה אישית לכל אדם לפי מצבו הגופני, ההכרתי, מצב רוחו, העונה בשנה ומקום מגוריו.
 * ישנה דעה לפיה הבישול האיורוודי הוא בישול הודי, אך למעשה בבישול איורוודי ישנם עקרונות ברורים, הגיוניים וטבעיים, אותם ניתן להתאים לכל מטבח שהוא; פולני, מרוקאי או מכסיקני.
* בבישול איורוודי נוהגים לבשל את האוכל בתשומת לב ובאהבה.
* ישנם שישה טעמים בסיסיים בבישול האיורוודי: מתוק (חלב, פירות), חמוץ (אלכוהול, יוגורט), מלוח (מלח), חריף (צ'ילי), מר (עלים ירוקים, קפה), עפיץ או מכווץ (רימון, תרד).
לכל טעם יש איכויות אחרות והשפעה אחרת. מעט מתוק מרגיע, בייחוד אנשים מטיפוסי ואטה ופיתה, ובנוסף, מעניק כוח לשרירים. הטעם המלוח הוא מגביר עיכול. טעם חמוץ יעיל נגד גזים ונגד בחילות, ואילו לטעם מר יש בד"כ, השפעה מנקה.
בארוחה מומלץ לאכול את ששת הטעמים, ובזה אחר זה.

סוד התבלינים:
הבישול האיורוודי מדגיש שהתבלינים במטבחינו אינם נמצאים רק לשם בישול וטעם, אלא גם מסוגלים לרפא, לאזן ולחזק את אש העיכול.
להלן השפעתם של מספר תבלינים, אשר נמצאים כמעט בכל בית בישראל (שהרי אנחנו במזרח ומושפעים ממטבחים שונים). עלי דפנה: מחממים ועוזרים לעיכול; זרעי חרדל: מגבירים עיכול ומחממים; הל: מרגיע וממריץ עיכול; קינמון: מחמם ומתוק, מגביר עיכול; ציפורן: מחמם מאוד ומגביר עיכול; כוסברה: מקררת, סופחת גאזים ומגבירה עיכול; כמון: סופח גאזים, מגביר עיכול, ומתאים לשלושת הדושות; שומר: מקרר, מתוק, טוב לעיכול, מחזק קיבה, מגביר חלב אם; חילבה: מחממת, מגבירה עיכול, מחזקת קיבה, מגבירה חלב אם; שום: מחמם, מחזק ומנקה רעלים; ג'ינג'ר: מחמם וממריץ עיכול; זעפרן: מקרר, מחזק עיכול ומתאים לשלושת הדושות; אספודיטה (שרף): מרגיע ואטה וסופח גאזים מהקיבה; כורכום: מתאים לשלושת הדושות.
לכל סוגי המזון, שכוללים גם את התבלינים, השפעה מיידית על הקיבה שלנו - השפעה מקררת (מאטה את חילוף החומרים) או מחממת (מגבירה את חילוף החומרים).
לסיכום, אדגיש כי העיקרון החשוב ביותר בנוגע לתזונה אירוודית הוא קשב בסיסי לגופינו. אין ספק שתנוחות יוגה, מדיטציה ופראנימה (Pranayama) מקרבות אותנו אל קשב זה. הן גם מסייעות לשפר, לחזק או להגביר את האגני. עוד אני ממליצה לאכול פחות מכפי שאנו רגילים. בחברה שלנו ישנו שפע עצום של מזון המפתה אותנו לאכול מעבר לדרוש. אם באמת נשים לב לצרכינו, נאכל רק כשאנחנו רעבים, נבשל לעצמנו את ארוחותינו (עד כמה שניתן), נתרכז בזמן האוכל באכילה ובמזון ונמנע מלגרות את חושנו בשעת האוכל בשיחה, בצפיה בטלויזיה או בשימוש באינטרנט, נלעס במידה, לא מהר מדי ולא לאט מדי, ניווכח שכמות האוכל שגופנו זקוק לה היא קטנה מכפי שאנו מורגלים לחשוב.

בעזרת תשומת לב, רגישות ומודעות נתוודע לתזונה נכונה. כמו באימון יוגה, הדבר מצריך תקופת חקירה של מספר שנים, שלאחריה הרגלי התזונה משתרשים בגוף ומנחים אותנו באופן טבעי.

לקריאת מאמרים נוספים על איורוודה

שרית אדרי מלמדת יוגה כבר 7 שנים, מטפלת באיורוודה ב5 שנים אחרונות
כמו כן מבשלת אוכל ע"פ איוורודה. חוקרת באופן מתמיד את הקשר בין יוגה ואיורוודה בחיינו.  
לשאלות ותגובות: sarit.adri@gmail.com