יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
חוכמת היוגה  /   חכמה
יוגה ומוות – חלק II   |  יואב שמש
מה בין יוגה ומוות? האם היוגה יכולה לספק תשובות לכמה משאלותינו המהותיות? ובכן, הטקסטים העתיקים של היוגה משופעים בהסברים, אמירות ואף הנחיות בנוגע לנושא זה. מאמר שני בסדרה.

הוראת המוות ב'בְּהָגָוָוד גיטָה' – מאמר המשך

מהו תפקידם של ניגודים?
ניגודים בעולמנו מאפשרים הגדרה. למשל, ללא קור, כיצד נגדיר חום? כיצד נגדיר טוב ללא רע, וכיצד נגדיר חיים ללא מוות?
מאמר זה על המוות, כפי שבא לידי ביטוי ב'בְּהָגָוָוד גיטָה', (או בתרגום מסנסקריט, 'השירה האלוהית'), הנו המשך למאמר אשר פורסם בגליון קודם .
דרך היוגה ערה לניגודים, ומנסה להגיע אל המחוזות אשר מעבר לאותם ניגודים. במאמר הקודם קראנו כיצד העביר קרישנה, התגלמות האלוהים, לארג'ונה, את הידע בנוגע למוות.  
כעת דרושה לארג'ונה דרך ליישם בפועל את האמיתות שהועברו לו מפי קרישנה. הוא מתחנן אליו שירחיב את הדרכתו בנושאים שונים ומושגים שונים, העוזרים בדרך להתעוררות מלאה (מושגים כגון ברהמן, קארמה, ועוד...).
בשיא תחינתו מפציר ארג'ונה בקרישנה, שיגלה לו כיצד ניתן להכיר בו בשעת המוות (או במילים אחרות, להשתחרר מכבלי העולם ולהתאחד עמו, עם הנצח).

8.2 O Slayer of the demon Madhu! (krishna) …and how, at the time of death, art thou to be known by the self disciplined?
קרישנה מגלה את הדרך, ומאוחר יותר אף מצייר מפה שמתארת את מסלול יציאת הנשמה מן הגוף.
7.30 Those who perceive Me in the Adhibhuta (the physical), the Adhidiva (the astral), and the Adhiyajna (spiritual) with heart united to the soul, continue to perceive Me even at the time of death.
8.5 Lastly, he enters my being who thinks only of me at the hour of his passing, when the body is abandoned. This is truth beyond doubt.
8.6 O son of Kunti (Arjuna), that thought with which  a dying man leaves the body determines – through his long persistence in it – his next state of being.

אנשים אשר עברו חוויה של מוות קליני מעידים, כי ברגע המוות חוו חוויה חזקה ומרוכזת של השתקפות חייהם כבסרט. לחלקם זו הייתה חוויה טובה ומופלאה שלאחריה נמלאו באור ואושר, ולמקצתם הייתה זו חוויה בלתי נסבלת, מלווה ברגשות בושה עצומים ובסבל עצום. עדויות כאלו של ראיית החיים כסרט חולף מול העיניים חוזרות בגרסאות דומות בכל רחבי הגלובוס ומתוארות בין היתר בספרו של ריימונד מודי "Life after life " (1975).
ייתכן וכאשר מדבר קרישנה על המחשבה האחרונה (פסוק 8.6), מדובר בפשיטא, על מצב בו ההכרה מלאה ואנו יכולים למקד את המחשבה ולהיות מודעים לה. אך כיצד אנו יכולים להיות מודעים למחשבה כאשר למוות קודם מצב של חוסר הכרה? ואולי לכל מוות באשר הוא קודם מצב של חוסר הכרה.
יכול להיות שראיית החיים "כסרט בהילוך מהיר" היא עצמה ה"מחשבה" האחרונה, לגבי אותם אנשים החווים מצב זה בעת המוות. לפי פָרמהַמְסה יוגאננְדה,  שלב זה קורה על מפתן המוות ולא לאחר המוות, כפי שאנו נוהגים לחשוב ("A man, suddenly finding himself at death's door, reviews in a flash the thoughts and desires of his entire life"). ברגע קצר זה יש סיכום של כל הפעילות הקארמתית של האדם, והנשמה ממשיכה במסלולה, בין היתר לפי הקארמה שצברה ומידת ההזדהות שלה עם הקארמה הזו.

8.7 Therefore, remember me always, and engage thyself in the battle of activity! Surrender to Me thy mind and thine understanding. Thus without doubt shalt thou come unto Me.
8.8 He attains the Supreme Effulgent Lord, O Partha (Arjuna), whose mind, stabilized by yoga, is immovably fixed on the thought of Him.
8.9-10 At the time of death a yogi reaches the Supreme Effulgent Lord if, with love and by the power of yoga, he fully penetrates his life force between the eyebrows, and if he fixes his mind unwaveringly on the being who, beyond all delusions of darkness, shines like the sun – the One whose form is unimaginable, subtler than the finest atom, the Supporter of all, the Great Ruler, eternal and omniscient.

יוגאננדה ממשיך ומפרש כי בשלוקות אלו מוצגים שלושה מאפיינים בעזרתם היוגי גדול עוזב את הגוף הפיסי ומתמזג עם המהות האלוהית. הראשון הוא אהבת האל (בהקטי). השני הוא שליטה בקריה יוגה בעזרתה הוא יכול ללוות את התודעה שלו אל האינסוף בעזרת ה"עין השלישית" אשר במצח. השלישי  - השליטה המושלמת במינד, המאפשרת למקד את המחשבה באלוהים בלבד בזמן המוות. שליטה כזאת על המינד מתאפשרת בזכות עקביות באימון היוגה. (בנקודה זו הוא מוסיף כי שעת המוות ידועה תמיד ליוגי האמיתי).
בכדי להגיע להכרה מלאה באל, אומר קרישנה, צריך לרכז באופן מלא את הפראנה באזור ה"עין השלישית". דרך פעולה זו משיג היוגי שליטה מלאה על כוחות בגופו הפיסי, האסטרלי והסיבתי, ומנקודה זו יוכל להיכנס למרחב הרוח          (Spirit). הגוף האסטרלי בזמן המוות מגיח החוצה מהגוף הפיסי דרך ה"עין השלישית". ללא הגוף האסטרלי, הגוף הפיסי נרקב ומתפרק חזרה אל היסודות. לפי  יוגאננדה, היוגים יכולים לראות את כוחות הגוף האסטרלי, כאשר הם עולים מעלה דרך תעלת עמוד השדרה (סושומנה) והמח (דרך הצ'קרות).
זוהי היציאה של הגוף האסטרלי בלבד. היציאה הסופית של נשמת המשוחרר היא דרך הברהמה נאדי, כי שמציין יוגאננדה בשיחה אחרת:
בתחילה, פראנה ותודעה עולים מעלה דרך עמוד השדרה והמח, משחררים את האדם מן הגוף הפיסי. עוקב לכך מעבר דרך שלושת הנאדי האסטרלים – סושומנה, וג'רה וצ'יטרה, אשר משחררים אותו מן הגוף האסטרלי. לבסוף מתרחשת עלייה ויציאה מעלה דרך הברהמה נאדי לעבר התמזגות עם הרוח (Spirit) . משלב זה היוגי אינו נולד מחדש.
הסבר זה בנוגע לשחרור דרך הברהמה נאדי מופיע כבר באופנישדות המוקדמות ביותר-  ב'צָ'אנְדוגְיה' וב'קָתָהה אופּנישד'.
“There is this verse about it:
A hundred and one are the arteries of the heart; one of them leads up to the crown of the head. Passing upwards through that, one attains immortality, while the other arteries serve for departing in various other directions – yea, serve for departing”. (Chāndogya Upanişad, 8.6.6)
אותו הפסוק בנוסח כמעט זהה מופיע בסיום הקתהה אופנישד (2.3.16).
 סוומי דסיקאן (Vedanta Desikan), פילוסוף, מורה ומשורר בן המאה השלוש-עשרה כותב:
ישנם 101 נאדי היוצאים מן הלב. אם הג'יווה תעבור בכל אחד ממאה הנאדי הראשונים, היא תוכל להגיע לסווארגה (עולמות שמימיים) וכולי... לעומת זאת, האל מתעל את נשמת חסידיו המושלמים, כך שתצא דרך הנאדי ה-101, הוא הברהמה נאדי. בקצה נאדי זה נמצא השער לשחרור (mokşa).

הגוף החומרי, כמו גם המחשבות, נתונים למרות הגונות ועתידם כליון. התעלות מעבר להן היא הדרך הנכונה:
14.19 When the seer perceives no agent axcept the three modes, and cognizes That which is higher than the gunas, he enters My being.
14.20 Having transcended the three modes of Nature – the cause of physical embodiment – a man is released from the sufferings of birth, old age, and death; he attains immortality.

9.23 whatever his mode of life, he who thus realized Purusha and the threefold nature of prakriti will not again suffer rebirth.

"עצוב למות באמצע התמוז". האמנם?...
לסיום, נראה כיצד הגורמים החיצוניים כגון השעה ביום או עונת השנה משפיעים על האפשרות לשחרור בשעת המוות. קרישנה מסביר:
8.23 I shall now declare unto thee, O Best of Bhartas (Arjuna), the path, traversing which at the time of death, yogis attain freedom; and also the path wherein there is rebirth.
8.24 Fire, light, daytime, the bright half of the lunar month, the six months of the northern course of the sun – pursuing this path at the time of departure, the knowers of God go to God.
8.25 Smoke, nighttime, the dark half of the lunar month, the six months of the southern course of the sun – he who follows this path obtains only the lunar light and returns to earth.
8.26 These Two paths for exiting from the world are reckoned eternal. The way of light leads to release, the way of darkness leads to rebirth.

למרות, שייתכן כי מדובר באופן מילולי על זמן המוות, בשעה כלשהי ביום  מסויים, לא הייתי נוטה לפרש שלוקות (פסוקים) אלו, כאילו קרישנה מציע לנו להוציא יומנים ולסמן באלו ימים ושעות כדאי לנפוח את נשמתנו. הסמליות לאורך הטקסט היא רבה מאוד, וכמובן שניתן לקראו בכמה מישורים במקביל.
קרישנה מדבר על שני נתיבים. יהיה קל, למשל, לפרש נתיבים אלו כדרך הבּהוגָה (הנאות החושים) לעומת דרך היוגה.
יוגאננדה בפרשנותו לטקסט, רואה בשלוקות אלו תיאור מדויק של פתיחת העין השלישית, פתיחת הצ'אקרות ועליית הפראנה והתודעה דרכן עד לשחרור, זאת אצל היוגי הבוחר בנתיב האור. כך בשלוקה 24, האש מקבילה לקונדליני והאור לעין השלישית. שעות היום משולות לנגלה לעין השלישית בזמן סמדהי. המחצית המלאה של החודש הירחי מתייחסת ליוגי המתקדם, אצלו מחצית התודעה נשארת "ערה" תדיר, גם כאשר המחצית השניה "ישנה" או פעילה בעולם החומרי.
פרשנותו לגבי ששת החודשים של השנה מרתקת במיוחד. ששת החודשים משולים לשש הצ'אקרות הראשונות, ממוּלַדְהָארה ועד לאַגְ'נה. אצל האדם הממוצע, הפראנה זורמת כלפי מטה (דרומה). היוגי הגדול, לעומת זאת, מגיע לשליטה בפראנה ולהיפוך כיוון מסלולה, מעלה כלפי הסהסרארה (צפונה). שינוי כיוון זה הוא הכרחי בדרך לשחרור הגוף האסטרלי דרך העין השלישית והשחרור הסופי דרך הברהמה נאדי, אותם הזכרתי לעיל.

4.9 He who thus intuits, in their reality of orderly principles, My divine manifestations and vibratory actions, is not reborn after death; he obtains Me, O Arjuna.

עד כאן הוראתו של קרישנה לארג'ונה ב'בְּהָגָוָוד גיטָה'. במאמר הבא נתייחס לנושא המוות כפי שמופיע בסוטרות היוגה של פטנג'לי.

לקריאת החלק הראשון : יוגה ומוות

יואב שמש - מורה לויג'נאנה יוגה, קישור לאתר www.sunyoga.co.il
ניתן לכתוב שאלות ליואב בפורום