יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
אימון היוגה  /   אימון
פיברומיאלגיה, תשישות כרונית ותרגול יוגה  |  קארין קזאז
היוגה מתייחסת לתשישות וחוסר אנרגיה כביטוי לחוסר באנרגיית החיים שמשמעותו היא דליפת אנרגיה או חסימת אנרגיה בגוף. ממקרים רבים עולה כי במקביל לטיפול תרופתי וטיפול קוגניטיבי , תרגול יוגה איטי ומדורג תורם רבות להקלת הסימפטומים של המחלה ושיפור איכות החיים.

"בסופו של יום אחד לפני שנים אפסו כוחותיי, כאם פעלתנית לשני תינוקות הנחתי שזוהי סתם תשישות שתעבור או תחילתה של מחלה, הגוף כאב מכף רגל ועד ראש, הבלוטות התנפחו, הרגשתי נימול באזור הזרועות וכפות הרגליים שלי קפאו, הייתה לי תחושה שנשאבת מתוכי כל האנרגיה, לאנשהו רחוק רחוק ממני, ואני אישה נמרצת נותרתי מותשת  וריקה כמעט שנה שלמה... "

פיברומיאלגיה ותשישות כרונית
פיברומיאלגיה ותשישות כרונית נשמעות כתופעות מוזרות ולרוב הן אינן מוכרות, אך מסתבר כי הן תוקפות לא מעט, ופוגעות משמעותית באיכות החיים.  הסטטיסטיקה מעידה כי בין  2% - 4% מהאוכלוסייה סובלים מהתסמונת. רוב מוחלט מהחולים (95%) הן נשים צעירות בגילאים 30 – 50. המחלה מאופיינת כמחלה נשית, ויש לה קשר גנטי מובהק שמתממש עם גורמים סביבתיים מתאימים.
פיברומיאלגיה FMS  (Fibromyalgia) ותסמונת תשישות כרונית CFS (Chronic Fatigue Syndrome ), הן מחלות כרוניות נוירולוגיות ונחשבות לתסמונות תאומות שבהן התסמינים דומים. בפיברומיאלגיה "דאבת השרירים", החולה חווה בעיקר כאבים כרוניים בעצמות השלד, במפרקים ובשרירים. כיום יודעים שמדובר בהפרעה נוירולוגית במנגנון ויסות הכאב, הרגישות לכאב גבוהה יותר  וזיכרון הכאב בגוף ארוך יותר.
בתסמונת התשישות הכרונית, "החוויה" העיקרית היא של תשישות עמוקה הנמשכת לפחות 6 חודשים. לרוב הן מופיעות יחדיו, כאשר האישה יכולה לנוע בין תקופות שבהן היא סובלת יותר מכאבים (FMS), לתקופות שבהן היא סובלת יותר מחולשה ומתשישות ( CFS ). וכאילו זה לא מספיק, יכולות להופיע גם  "מתנות נוספות" ביניהן:  הפרעות שינה, נימול בידיים, מיגרנה, רגישות יתר לחום או לקור, ירידה בכושר הפיזי, מעי רגיז, שלפוחית רגיזה, תעוקת חזה לא לבבית (תחושת בלוק על החזה), דופק מואץ תחושת חוסר אוויר, חרדה ודיכאון והפרעות בריכוז ובזיכרון.
לעיתים חולפות שנים עד שהחולה זוכה לאבחון וטיפול הולם. כיום אין עדיין בדיקת מעבדה מדויקת ומאפייני המחלה דומים מאוד למאפייני מחלות אחרות. יחד עם זאת מסתמנת פריצת דרך ברובד התודעתי של אוכלוסיית הרופאים, בזכות מחקרים ויוזמות מבורכות של חולים וחולות ובשנים האחרונות הוקמו מרכזי תמיכה שונים ואתרי אינטרנט בנושא (לדוגמא עמותת א.ס.ף).

מעגל של כאב עייפות
שגרת החיים לא פשוטה למי שחווה כאב ותשישות אינסופית וצריך לווסת את האנרגיה הקיימת לפעולות הכרחיות. החולה יכול להיראות טוב יחסית אך להרגיש רע מאוד. בדרך כלל חסרה הזדהות ותמיכה מהסביבה מה שמקשה על ההתמודדות עם המצב.
גוף ונפש הם שני היבטים שונים לאותה הישות, אחד החיבורים בין גוף ונפש הוא הכאב. כאב מתמשך מוביל לחרדה, לחוסר אונים, לחוסר תפקוד ועלול להוביל לדיכאון. כשאנו חווים כאב, הכאב משוכך ע"י חומרים כימיים במוח (כמו סרוטונין ואנדורפינים), המאגרים של אלה מנוצלים והפרשתם משתבשת. מעגל של הגברת הכאב ועייפות תמידית מביא למצוקה הגורמת לכאב גובר ומצוקה נוספת, מעגל קסמים אינסופי.

פילוסופיית היוגה מתייחסת לתשישות וחוסר אנרגיה כביטוי לחוסר פראנה (אנרגיית חיים) שמשמעותו היא דליפת אנרגיה או חסימת אנרגיה בגוף. חסימה משמעותית עשויה להתרחש במרכז אנרגיה (צ'אקרה) הנקרא MANIPURA - "מקלעת השמש", הנמצא בין הטבור לבית החזה. החסימה יוצרת תחושה שהאגן חסר אנרגיה וריק ועלולה לפגוע במערכת העיכול, בכבד, בכיס המרה, בטחול ובלבלב. תרגול יוגה ומדיטציה המכוון לצ'אקרה זו , מזון בריא וחיים מאוזנים יביאו לאיזון הצ'אקרה. 


פעילות גופנית – יוגה
ממקרים רבים עולה כי במקביל לטיפול תרופתי וטיפול קוגניטיבי , תרגול יוגה איטי ומדורג תורם רבות להקלת הסימפטומים של המחלה ושיפור איכות החיים. היוגה מוכרת ככלי טיפולי רב עוצמה, ויכולה לעורר בחולה כוחות ריפוי חדשים. כמורים ליוגה, יש להימנע מהבטחות של ריפוי מלא,על אף שלעיתים המחלה חולפת מעצמה.
עם קבלתו של תלמיד/ה הסובל מתסמונת עייפות כרונית חשוב לאבחן את מצבו.  להבין מה דרגת התשישות שהוא חווה, הנקודות הכואבות והרגישות בגופו, להקשיב לסיפור המחלה ולהבין את החוויה האישית שלו. תשישות יכולה לבוא לידי ביטוי בשלוש רמות: ברמה הנמוכה היא מאופיינת בתחושת כבדות. ברמה הבינונית  החולה מתפקד אך מותש מכול פעילות. הרמה הגבוהה יכולה להגיע למצב קושי לעמוד או לדבר (מוזר לראות אישה צעירה במצב זה, אך זאת לא התחזות).

מאחר ומרבית החולים הן נשים, אשתמש בלשון נקבה בכדי להאיר כמה נקודות בנוגע לתרגול יוגה מתאים:
• מניסיוני הדבר הקשה ביותר במצב זה הוא איבוד האמון בגוף. האדמה נשמטת תחת הרגליים, הגוף לא צפוי ומאכזב, ביום אחד כול החיים משתנים. דרך שיגרת תרגול נלמד את האישה לבנות את האמון בגופה מחדש, ללמוד את גבולות הגוף בתנועה, להחזיר ערוץ תקשורת בינה לבינה. שגרת התרגול תתנהל ברכות, באופן איטי, בהדרגתיות ובהתאמה למצבה בכול שיעור מחדש, האישה תלמד לתרגל מתוך כבוד ליכולת הגוף, עם מודעות וקשב ממקום חדש לתנועה, לנשימה, לתחושה ולשינויים הבלתי פוסקים באיכות האנרגטית בגופה. אפשר להיעזר במנטרה מלווה  "אני פתוחה ונלחמת בצורה חיובית".
• כדאי להקפיד על שהייה קצרה יחסית בתנוחות, מכיוון שיכולת הריכוז במצב זה נמוכה מאד. במהלך האימון אסור לאישה שתעבור את "הגבול" ותגיע למאמץ מעבר ליכולות הגוף. הגוף שלה עלול לחוות חולשה קשה הנמשכת כיממה, החולשה יכולה להתלוות בדופק מואץ וקשיי נשימה. מצב שגם מנוחה ארוכה לא תקל עליו.גבול נוסף שעליה ללמוד הוא טווח התנועה הנכון בכול תנוחה.
• דגש גדול באימון יכוון אל הרפיה. נלמד את האישה להרפות במודע: הרפיה של טונוס שרירים גבוה, הרפיה של המיינד, הרפיה ושחרור של רגשות, כל אלו יתרמו לשבירה של מעגל הקסמים שאליו נשאבה. חלקו של התרגול אשר יתנהל בתנוחות שכיבה, קרוב לאדמה, יהיה ביחס ישר לדרגת התשישות והקושי של אותה אישה. בהתאם ליכולתה היא תעבור לישיבה ואף לעמידה, התרוממות לכיוון השמיים.
• תרגול תנוחות וטכניקות נשימה מתאימות, ילמד אותה "לטעון" את עצמה.  שילוב כלים מהיוגה הנשית חיוני ומעודד חיזוק אנרגטי "באזור הריק" דרך תנועתיות באזור האגן ותרגול "מולה בנדה". שילוב של כפיפות קדימה והקשתות לאחור יסייע לשחרור במרכז מקלעת השמש. תנוחות הפוכות יועילו להפגת תשישות. פיתולים להגמשת עמוד השדרה, על מנת לאפשר זרימה בגוף. תנוחות עמידה יעזרו בחיזוק שרירי הרגליים להשתרשות והתקרקעות.
דוגמאות לתנוחות מומלצות:
פאשימוטאנסנה (תנוחת הצבט), מהאההמודרה,, אדהו מוקהה (כלב מביט מטה),  סארוואנגאסאנה ( עמידת נר, רצוי עם תמיכה של  שרפרף או בולסטר.) וסוריה נמסקרה  (ברכת השמש בסגנון "רך").

"סבלתי מאד באותה השנה, הבנתי מהו כאב, מהסוג שאינני מאחלת לאף אחד, ייאוש גדול. ההתאוששות מהתשישות הייתה ארוכה ואיטית. נעזרתי בטיפולי רפלקסולוגיה ותרגול יוגה יומיומי. מהרגע שהייתי במקום של קבלה והכלה (וזה לקח זמן),כל יכולת שחזרה אליי הפתיעה ושימחה,ואט אט חזרו חיי  לשגרה מבורכת. כמובן שהייתי מוותרת על כל זה, עם זאת בראייה לאחור רק שנה מחיי וחלק ממני נולד מחדש, כל ריח צליל ונשימה קיבלו גוון אחר....
מודה על קיומה של היוגה בחיי, שבאמונה ריפאה, ועזרה לי לגלות כוחות נפש ותעצומות שלא ידעתי שיש לי ולגלות את היוצרת שבי, חידדה לי את אהבת הרגע והאהבה לחיים. "


 

קארין קזאז, מורה ליוגה בשיטת ויניוגה ויוגה נשית, מאמנת יחידים וקבוצות, מגבשת קבוצה למאובחנות פיברומיאלגיה ותשישות כרונית.
 דוא"ל: karinekz@zahav.net.il      www.yogit.co.il