יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
זרמים ביוגה  /   זרמים
בייבי יוגה רכה יוגה לאמהות ולתינוקות  |  חוה שפירא
המשמעות המילולית של "יוגה" היא איחוד עם עצמך, תרגול הבייבי יוגה מהווה הזדמנות לאמהות לחוות איחוד מחודש בינן לבין גופן ובין גופן - המתאושש ומתחזק לאחר הלידה - ובין תינוקן הקטן.

בייבי יוגה היא פעילות שנעשית ביחד עם התינוקות ולא עבור התינוקות, דוגמת אינסוף הרוטינות השוחקות לעיתים, שכרוכות בטיפול יומיומי בתינוק קטן וחסר אונים. בייבי יוגה הינה אינטראקטיבית במהותה ויוצרת מקום של הקשבה, של תקשורת ושל נוכחות. זהו מקום בו התינוקות לומדים לחוות את ההבדל בין פעילות למנוחה, בין אקטיביות לפסיביות, בין תנועה מהירה לאיטית, הם מגלים את גבולות התנועה במרחב ויחד איתם את גבולות גופם.

תינוקות
מערכת העצבים של תינוקות איטית משל מבוגרים חלקי שש, כתוצאה מכך הם שרויים דרך קבע בתוך מקצב של שקט מיוחד. בואו נוסיף לזה את הגמישות המופלאה שהם נולדים איתה, וקבלנו מצב אליו שואפים להגיע גם מתרגלי יוגה מנוסים.
הגמישות הפיזית המדהימה בתינוקות מלווה גם בגמישות מנטאלית נטולת כל קיבעונות רגשיים. אין דעות קדומות, אין דעות בכלל, קיים רק הרגע הנוכחי וההפתעות שהוא מזמן להם. הכול פתוח, הכול אפשרי, יקום של פוטנציאלים!
אנחנו לעומתם  כבר נעשינו נוקשים וחורקים, בעקבות רצף של בחירות במהלך החיים, שגמלו לנו אולי בצבירת רכוש, ידע, מעמד וניסיון, בתמורה לויתור על החופש שלנו ועל האפשרויות הבלתי מוגבלות. תינוקות טרם קבעו עובדה בעולם החומר- עולם האפשרויות המוגבלות.
יחד עם הגמישות, היוגים הקטנים והחכמים עד אין קץ האלה נולדים חפים ממודעות גופנית, הם נטולי מודעות לגבולות הגוף שלהם, או לכך שהגוף הזה בכלל שייך להם.
אפשר באופן מטאפורי להגיד שתינוקות יכולים ללמד אותנו מהי יוגה אולם בידינו המבוגרים היכולת להעניק להם מתנה חשובה לא פחות: לערוך להם היכרות אינטימית ומענגת עם גופם שלהם!
תינוקות עד גיל שנתיים לומדים ומפנימים מידע וזיכרונות דרך הגוף ברמה הלא מודעת, הזיכרונות נצרבים בגוף ומפתחים את המוח. הזיכרונות הרגילים מתחילים רק מהתקופה בה מתפתחת שפת הדימויים המילולית. טראומות מהלידה עלולות להישאר בגוף ברמה הלא מודעת.


תרגול הבייבי יוגה
בהתחלה התרגול הוא פסיבי עבור התינוקות. האמהות מותחות את איברי התינוק, הן מכניסות אותם לתנוחות יוגה, ומעסות אותם כדי להעניק להם חוויות משמעותיות טובות ביחס לגופם. בהמשך, הגוף הקטן מטמיע את התרגילים ומתחיל להיכנס לתנוחות באופן רצוני במיומנות, שליטה והבנה שהולכות וגוברות ללא צורך כמעט במילות הסבר או במילים בכלל.
התרגול המשותף מתגמל את האמהות בדרכים רבות, במהלכו הן מגלות שהתינוק שלהן יותר מסופק, וכך הן זוכות לחוות הורות בטוחה ונינוחה יותר.                                
שיעורי הבייבי יוגה מספקים כלים ותרגילים אפקטיביים שמקלים על האמהות הטריות  להיענות מיד ונכון לאיתותי התינוק, להבין ולתקשר איתו טוב יותר, לעזור לו להירגע בנקל ולבלות איתו זמן של הרמוניה, שקט, שלווה ושמחה הדדית. בכך התרגול מאפשר להתחבר לידע האינטואיטיבי של ההורות, לבטוח בו ולגלות אותו מחדש בדרך מהנה וחווייתית, המעצימה את הקשר בינן לבין התינוקות, במהלך זמן איכות המורכב ממגע, תנועה, הרפיה, נשימה, רכות, חיבוק אוהב ותרגילי יוגה רכה המותאמים במיוחד לתינוקות.
תרגול הבייבי יוגה מבסס תשתית חשובה שתבוא לידי ביטוי לאורך כל חיי התינוק כבוגר: ביטחון עצמי, נינוחות, איזון פנימי, תקשורת פתוחה, מודעות לגוף, למרחב וליכולת להשתלב בו. אלה חלק מהמתנות שהורים יכולים להעניק באמצעות העבודה המשותפת. ככל שהתרגול מתקדם, התינוקות משכללים בדרך של הנאה ושמחה יכולות מוטוריות ברצף התפתחות תקין.
 

דר' ברברה פראנסואז פרידמן הביאה את הבייבי יוגה הרכה למערב והוסיפה את רצף העיסוי כחלק אינטגרלי מהשיטה, ממספר טעמים:

א. לתינוקות יש צורך פיזי מולד למגע.
פעמים רבות סימני מצוקה כמו תובענות, חוסר שקט ובכיינות הם אינדיקציה לחוסר מגע או למגע בלתי מספק. לכן חלק חשוב בשיטת הבייבי יוגה הוא הפרק על שיטות מגע, סוגי מגע ועיסוי שחשוב לאפשר לתינוק לחוות אותם.

ב. תינוק שנחשף לחוויית מגע מגוון ומספק מרגיש אהוב ובעל ערך עצמי, תחושה שתלווה אותו כל חייו.  תחושת הגוף העצמית, הנבנית בזכות העיסוי, מאפשרת לתינוק להטמיע ולזכור את תרגילי היוגה.

ג. חוש המגע הוא החוש הראשון שמגיע לבשלות אצל התינוק. עוד ברחם כל המידע על העולם הגיע אליו דרך הרצפטורים בעור, שהגיבו על חיכוך עורו כנגד דופן הרחם העוטפת אותו. ככל שנחשוף תינוקות לסוגי מגע ומרקמים מגוונים נרחיב עבורם את מנעד התחושות.

ד. רצף העיסוי שדר' פרידמן חיברה לתחילתו של תרגול היוגה, נעשה בידיים אימהיות שהולכות ונהיות מיומנות, כויניאסה אלגנטית, המחממת, פותחת  ומרככת את הגוף הקטן לקראת תרגול אסאנות היוגה.

ה. מעגל אימהות שיושבות יחד בדנדאסנה, נוגעות, מדברות ומעסות מעורר ומספק איזו כמיהה נשיית עמוקה לשבטיות אבודה.


המקום של האימא בתרגול
המשמעות  המילולית של "יוגה" היא איחוד עם עצמך, עם הנשימה שלך, עם הזהות שלך, עם הגוף שלך תוך תרגול והקשבה לצרכיו.
תרגול הבייבי יוגה מהווה הזדמנות לאמהות לחוות איחוד מחודש בינן לבין גופן המשתנה, שחוזר לרשותן לאחר תשעה חודשי אירוח, בין גופן - המתאושש ומתחזק לאחר הלידה - ובין תינוקן הקטן. אמהות טריות מגלות מהר מאוד שלהפוך לאם זה גם לקחת אחריות על חייו של אדם אחר, לאהוב אותו לשים את צרכיו לפני אלה שלהן, במשך 24 שעות ביממה. אך אין זה אומר להתעלם מעצמן ומצרכיהן, ואין זה אומר לאבד את השקט ואת היכולת להפניית המבט פנימה, הרי שם בדיוק מצוי הידע האימהי האינטואיטיבי.

תחילה הן עושות זאת בהיסוס כשהתינוק צמוד ותוך פקיחת עין תורנית בכל מהלך ההרפיה, ולאט לאט האמהות מרחיבות את טווח ההכלה ואת המרחב המשותף להן ולתינוקן, כשהן מגלות, כמו ביוגה, את האיזון והיכולת להרפות בתוך גבולות מתוחים ונוקשים שהן נוטות למצוא את עצמן בהם בתחילת האמהות.

ככל שאישה מרגישה טוב יותר לגבי עצמה, כך יהיו לה סך משאבים זמינים רחב יותר להעניק ממנו לתינוקה, ככל שתהייה רגועה בעצמה תוכל להרגיע ביתר קלות את תינוקה. תינוק רגוע מתחיל בהורה רגוע, לכן, בנוסף לחיזוק הקשר עם התינוק, השיעורים מפנים מקום לתרגול יוגה עבור האימהות, בחיזוק ובהתאוששות גופן, וביצירת מרחב של שקט ושלווה שכל כך חשובים לחוויית האמהות שלהן.


הרפיה
ההרפיה חיונית לתינוק- תינוקות אינם יודעים בתחילת חייהם להרגיע ולהרדים את עצמם לבד, לכן החשיבות של ההרפיה מגיעה הן מהכיוון של בניית יכולת התינוק להרפות את הגוף בתוך תרגול היוגה ובתוך הזרועות של האימא, והן מהכיוון של השוואסאנה המשותפת שבסוף השיעור.
ההרפיה מאפשרת לתינוק את המקום של הנוכחות, דרכה ובתוכה מתגבשת יכולת הפנמה של מה שנלמד בתרגול.
טראומות לידה נשארות בגוף, ההרפיה מאפשרת לתינוק לצאת בעדינות ממקום הטראומה, ולטראומה להתרכך. מחקרים מדברים כיום על כך שהרפיה היא מקום מרפא לטראומה.
ההרפיה חשובה לאמא- פעמים רבות לקראת סוף שיעור אפשר לראות אמהות ותינוקות מוטלים פרושי איברים ורפויים יחד על המזרון, ממש מתמזגים ונמסים זה לתוך זו ולתוך מנוחה משותפת.

הרחבת מעגל מתרגלי היוגה
תרגול בייבי יוגה מרחיב כמובן את מעגל היוגים בכך שהוא פותח אותו למתרגלים חדשים בני חודש וחצי....
אולם לא בדיוק לזה התכוונתי בכותרת הרחבת מעגל מתרגלי היוגה....
כוונתי הייתה דווקא לאמהות, חלק מהנשים שמגיעות לסדנאות הבייבי יוגה הן טריות בתור אמהות, אך עם ותק כמתרגלות יוגה. את חלקן היוגה ליוותה ושירתה היטב במהלך ההיריון ואולי הקלה עליהן במהלך הלידה עצמה, אולם חלק הארי של האמהות שמגיע, עושה זאת באופן מוצהר עבור התינוקות כי שמעו על נפלאות תועלות התרגול להתפתחות התקינה של התינוקות. את אלה אני אוהבת במיוחד, כי יש סיכוי טוב, שבמהלך החיבור המחודש לגופן הן תתחברנה ואולי אף תתאהבנה ביוגה.

במהלך התרגול אני מעבירה בעדינות את הפוקוס מהתינוקות אל האמהות ואל גופן המשווע ליחס ולתנועה, בהתחלה אנחנו מתרגלות רגעי יוגה כדי להקל מעט על מחושים אקוטיים אופייניים (גב תחתון, גב עליון, שכמות, מפרקי כף היד ועוד) ואח"כ עם עליית הביטחון העצמי במיומנויות האימהיות שלהן בנוכחות התינוקות, שסביר להניח כבר נוחרים בשלב זה, הן מפרגנות לעצמן כמה דקות של תרגול יוגה לכל דבר, וממשיכות אח"כ להגיע בלי התינוקות לשיעורי יוגה רגילים.

אני מאמינה שאמא שמתחברת ליוגה, תכוון את ילדיה לכיוון גם בעתיד הרחוק הרבה אחרי שחופשת הלידה תסתיים והיא תיבלע לתוך סוג חדש של שיגרה שתיצור לעצמה.

חוה שפירא- מורה לבייבי יוגה בפראנה גבעתיים, יוגה להריון, מדריכת הכנה ללידה ודולה, מטפלת בקרניו סקרל באימהות ובתינוקות.