יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
חוכמת היוגה  /   חכמה
יוגה וקואצ′ינג - כוחו של ויתור  |  טל אלדר
הויתור הוא אחד מהקשיים שנתקלים כשמתחילים להתאמן ביוגה. כמה לוותר על מה ולמה במאמר שלפנינו.

"הבהגווד גיטה" היא יצירה הודית פילוסופית, מן המאה השנייה לספירה. היצירה מתארת שיחה בין ארג'ונה הלוחם לבין קרישנה האל שמשמש רכב כרכרתו.
לבטיו הקשים של הגיבור ארג'ונה מתגלמים בין ציוויו הקיומי להילחם לבין צו מצפונו המוצא את התפלות וחוסר הטעם שבמלחמה ותוצאותיה. היצירה מוגשת כמסמך פסיכולוגי הפורס את נבכי הנפש הכרוכים בלבטים לעומת העשייה במציאות. אלה מתוארים כשני נתיבים המנסים למצוא גשר מחבר ביניהם.
מבנה היצירה דומה בעיני לספירלה שמעגליותה אינסופית, אך מעגליה קטנים ככל שיש התקדמות לעבר מרכז המעגל. בנוסף, אפשר לדמות את הספירלה כבתוך סופה, במיוחד בתיאורי האל קרישנה את נטישת דרך האמונה, נטייה לביצוע דרך החושים או לגורמים אחרים המייצרים להט ועכירות.

כך ככל שנתיב מרכז המעגל ברור יותר כך המחשבה והעשייה שהם המעגלים החיצוניים ברורים יותר אף הם.

צלילות זו נשענת, על-פי היצירה, על ויתור מחד ואמונה מאידך. השגת צלילות זו היא באמצעות עשייה מתמדת, או במילים אחרות באמצעות אימון.

שתי הדמויות המרכזיות ביצירה עוברות שינוי דרמטי ואני מוצאת כי דווקא השינוי החל באל היא המרתקת, במובן זה שהאל מוגש במהלך היצירה כדמות עגולה ומתפתחת בניגוד לתחילת היצירה בה תגובותיו לחוסר רצונו של ארג'ונה להילחם הן יותר חד-ממדיות.
המסר העיקרי המועבר ביצירה, הוא אמונה, דבקות והתמדה בדרך כך שגם אם התוצאה היא להילחם בסופו של דבר, למרות חיבוטי הנפש, זוהי לחימה שהיא חלק מהאמונה הכוללת ומתוך נתיב הדבקות והעשייה.

למרות זאת, ועל פי תיאורית הכאוס, (תיאוריה שהתפתחה בתחום הפיסיקה במאה ה-20), החלת שינויים דרמטיים נעוצה בשינוי קטן ואפילו מזערי. לכן, השינוי הנוסף שיכול היה לעבור ארג'ונה (וכך, על-פי היצירה גם העולם כולו) למרות המרכיבים הקונפליקטואליים שבלבטיו, היה לבחור שלא להילחם. בכך יכול היה ליצור שינוי גם במעגלים סביבו: הלוחמים האחרים, הצבאות, העמים ואולי אפילו בקרב האלוהים. כך היה עשוי לשנות את הדהרמה, (כלומר הצו הקיומי או החובה החברתית) של הלחימה בעולם כולו.

אימון (coaching) ואימון יוגה
לטעמי, ההישענות ביצירה על האל כמוצא, או כגשר המחבר בין המרכיבים הדואליים, קרי הידיעה מול העשייה, היא מוצא מטפורי לנתיב ההתמדה והעשייה ומכאן הקשר לאימון.
כך, למרות הקשיים וההתנגדויות שמניבה התמדה שכזו, השלד שהיא מייצרת, גם במובן המרכז ששלד מייצג, מסייעת בהבנת היוגה והחיים בכלל תוך ערוץ מבחין קבוע ובעל תנודות קטנות יחסית.
ההתמדה היא התמסרות הכרוכה בויתור רב, והויתור כמוטיב מרכזי ביצירה ובחיים בכלל הוא מחולל השינויים העיקרי.

באימון, הן בעולם היוגה או בתחום אחר, ויתור הוא האלמנט המכריע בהשגת התמדה. ויתור זה כרוך מבחינתי גם בהכרה ביכולות (למשל פיסיות) ועשייה תוך ויתור על מיצוי יכולות אלו. כך הדגש הוא האימון ולא נביעת הפירות ממנו.
ביצירה "הבהגווד גיטה" ארג'ונה מוותר על "היותו צודק" בטיעוניו המוסריים על מנת להמשיך את דרכו בצו הדהרמה כלוחם.

בהחלת שינוי של ממש, ומניסיוני גם כמאמנת אישית ועסקית (קואצ'ינג), השאלה, בין הראשונות שאדם צריך לשאול עצמו לפני רצון לשינוי, היא על מה הוא מוכן לוותר.

טל אלדר, מאמנת אישית ועסקית בכירה ומורה בכירה ליוגה מטעם מכון וינגייט.
052-5218888
tal@eldar-coaching.com  http://www.isyoga.co.il/sites/taleldar