יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
חוכמת היוגה  /   חכמה
יוגה וקהילה  |  אילה (איה) לוין
היוגה הינו אימון אישי שמתבצע לרוב באופן אישי כל אחד על המזרן שלו עם עצמו - תוצאות האימון מביאות לשינוי לא רק של האדם אלא גם ליחסו לעולם.

"מנקודת ראות בודהיסטית אי אפשר לשנות את החברה שינוי אמיתי בלי שאנשים ייקחו אחריות על השינוי הפנימי שלהם".[פרופ.דוויד לוי].*

בסוטרת היוגה 1.33  מדבר פאטאנגלי על גישה בעלת ארבע פנים, שנועדה לגבור על ההפרעות של ההכרה: על האדם לחוש ידידותי כלפי הנעימים, לחוש חמלה כלפי הסובלים, לשמוח בחברתם של אצילי הנפש ולפתח שוויון נפש כלפי חברה לא טהורה. כלומר, עליו להיזהר שלא להמשך לחברה רעילה. אך גם לא לבזות אחרים בשל אי טוהרם. גישה זו גורמת לשלווה נפשית. חברה רעה, לפי פאטאנגלי, אינה בהכרח חברה של פושעים או, אנשים מושחתים, היא  חברה של אנשים יהירים, הולכי רכיל, אנוכיים. חברה רעה היא חברה של אנשים בעלי מחשבות אפלות, מחשבות שמייסרות את האדם שנתן להן כניסה למוחו וגורמות לו לראיית שחורות ומביאות אותו לדיכאון, למחלות, מעכירות את האווירה סביב האדם ומשפיעות לרעה על כל הנוכחים סביבו.

החברה נוטה להשפיע על היחיד המצטרף אליה. תכונותיו של האדם מעצם היותו שייך לחברה, מתעצמות על פי מידותיה, ערכיה. גלי ההכרה של הפרט מושפעים מדפוסי השפה והחשיבה של החברה בה הוא חי, ניתן לומר שאופי החברה לטוב או לרע, מעצבים את גלי ההכרה של הפרט. יחד עם זאת החברה מורכבת מהפרטים, וכל פרט תורם ממחשבותיו, רגשותיו והתנהגותו האישית לסביבה בה הוא מתגורר, לכן בכוחו להשפיע ולעצב את החברה בה הוא חי.

"בשורת היוגה אינה מציעה נסיגה מהעולם ולא בריחה ממנו, אלא נטישה של ההתניות השכליות היוצרות הפרדה בין האני לעולם.[ כולל עולם ההתנסויות הפסיכולוגיות].**     
ההבנה הבסיסית היא שאין קו שמבדיל בין האני לחברה, הכול הוא שלם, ללא הפרדות.  אם אני פוגע באחר, אני פוגע בעצמי מכיוון שהאחר הוא חלק ממני. החברה היא כפי שאנחנו: אם אני אלים [צועק, מאיים], חמדן [ מקנא בשכן על מה שיש לו] כעסן [מסתובב בסבר פנים חמור ולא מברך לשלום את העוברים מולי], אזי אני הוא שיוצר חברה שכזו. לכן אני הוא זה שחייב לעשות שינוי פנימי ולהפוך את התכונות השליליות שלי - לתכונות חיוביות, להיות סלחן, אדיב, עוזר לזולת ושמח בחלקו. החברה היא כפי שאנחנו, היא אינה שונה מאיתנו. אחריותנו היא שנשתנה ונעזור לאחרים להשתנות ,ללא אלימות, ללא כפייה, כדי ליצור חברה חיובית.

החברה הקיבוצית נבנתה מתוך אידיאולוגיה וצרכי השעה. היחד והעזרה ההדדית היו צו השעה ותנאי לקיום. הזמנים השתנו והאידיאולוגיה דהתה. החברה, עברה טראומה של מעבר משיתוף להפרטה. טראומה שהובילה להסתגרותו של הפרט בתוך עצמו וקירות ביתו וניתוקו מהחברה ומכל דבר המזכיר  לו שיתוף. טראומה שגרמה לחברים להשאיר מאחור את ערכי הרוח ולהיאחז בחומר, כדבר ממשי המעניק ביטחון.  החברה הפכה לקהילה שצריכה ליצור את עצמה מחדש. לחפש את הדבק שמאחד את אנשיה.
 
כל קהילה נבנית מתוך עשייה משותפת, אחריות משותפת מול העולם החיצוני. הפרטים בקהילה הקיבוצית לאחר שהקיבוץ התפרק מוצאים את עצמם חיים בקהילה מתוך כורח המציאות החדשה, ולא מתוך בחירה אישית.יש צורך לחזק את האיחוד בין הפרטים כדי לא להתפרק. הדרך שאני מציעה ללכת בה היא השינוי הפנימי הנובע מהעצמת החשיבות של הנתינה לזולת. העצמת המחויבות של נתינה . מחויבות שנובעת מתוך ההבנה הפנימית שאם אני עוזר לזולתי אני עוזר בכך לעצמי, כי הוא ואני אחד הם. נתינה שמלווה בשמחה ואהבה ממלאה את המקום באנרגיה חיובית שעוזרת לאנשים החיים במקום להיות טובים יותר ובכך לחיות חיים טובים יותר.

תוך כדי כתיבת המאמר נערך שבוע הגמדים בקבוץ. כלומר, תרגול יכולת הנתינה תוך כדי משחק. כל מי שבחר להשתתף במשחק חווה את השמחה הטמונה בנתינה. כולנו הרגשנו כיצד הנתינה מגבירה את החשק להעניק עוד ועוד, כיצד המחשבה על צרכיו המיוחדים של הזולת עושה לנו טוב. במשך השבוע ראינו אנשים מסתובבים עם פנים מחויכים. מחפשים כיצד לעזור אחד לשני לעזור ולגמד את מגומדיהם. המושג "רשת חברתית תומכת" נהיה לממשי. אם ניקח זאת כסדנה אישית וננסה להמשיך בכך גם מעבר לשבוע, זה יהפוך לאורח חיים. גם ביהדות אנו קוראים את רבי הלל שאומר שאם אתה רוצה שיהיה לך טוב אתה חייב לתת למישהו אחר.

בחברה מתוקנת צריך להתקיים כבוד לחוקים הבסיסיים. הערכים החברתיים צריכים להיות מוגדרים וברורים ומקובלים על כל מי שחי בקהילה. יחד עם זה, החיים בקהילה, מעצם טיבם , הם זרימה מתמדת של אנרגיות ואירועים משתנים וכמו ביוגה, הזרימה צריכה להיות "במאמץ ללא מאמץ".
כדי שתהיה זרימה כזו, עלינו לעבור שינוי פנימי. השינוי מדבר על הפסקת הטלת האשמה על כל מה שלא טוב לי על גורמים חיצוניים ולקיחת אחריות אישית  על האירועים והנסיבות.

היוגה היא אחד מכלי העזר לשינוי הפנימי: פירוש המילה יוגה הוא איחוד. איחוד הרמוני  בין המישורים השונים: בתוך האדם עצמו, הרוחני, הנפשי והגופני, לבין האדם  והסביבה, האדם והיקום.***

1.התרגול הגופני המתבצע באופן קבוע  מפגיש את הפרט עם גופו, עם  היכולות והקשיים שלו. ההתמדה מפתחת את המודעות לגבי מצב הגוף. המודעות מביאה להבנה לגבי השינויים שעוברים על הגוף. לגבי יכולת ההתמודדות עם קשיים. התרגול של התמודדות עם קשיים וההתגברות עליהם מביא לחיזוק  היכולת האישית לשינוי והתפתחות.

2. ביוגה  מתרגלים את ההשתרשות-, כלומר החיבור לקרקע,  האחיזה למציאות, להווה, לכאן   ועכשיו. תרגול ההשתרשות מעצים את היכולת להתמודד עם הבר-חלוף.

3.המודעות ההולכת ומתפתחת תוך כדי תרגול היא כלי חשוב בהתפתחות הרוחנית שתמציתה היא הרחבת  זווית הראייה מעבר לאני הפרטי לכלל החברה.

4.הנשימות, ההרפיה, המיקוד, כל אלה יחד עוזרים להעצים את יכולת ההכלה וכך גדלה היכולת להכיל את האחר.

5.המדיטציה מביאה לשקט פנימי , לאיזון נפשי ובכך מפתחת את היכולת לפעול מתוך שיקול דעת.

הנקודות בהן אני מציעה להתמקד בעבודת השינוי האישי ביחס לקהילה הן:
1. למצוא את נקודות החוזק האישיות ולחפש את הדרך  שבעזרתן אפשר  לתרום לקהילה -  לחפש את החוזקות של האחר  ולעזור לו לתרום בעזרתן.
2. לכבד את המבוגר- , בסיס לכל קהילה מתוקנת, אבל, במישור האישי . מה אני עושה בחיי היום יום שלי כדי לעזור לאנשים המבוגרים בקהילה? כדי להקל עליהם  בקשיים בהם הם נתקלים? איך אני  יכול לתמוך?
3. עזרה לשכן- לחפש את המקום בו אני יכול לעזור לשכן שלי . להציב לי זאת כמטרה ממשית: בגינה, בסילוק האשפה, בשיחה, בהזמנה לכוס תה...
4. לחייך- כמה שיותר זמן ביום להעביר בחיוך, זה עוזר לי ועוזר לזולת.
5. לנדב מזמני ומיכולותיי לקהילה. להחליט לעצמי זמן מסוים ככל שמתאים לי , אותו אני תורם לקהילה. אני מחפש את הדרך היעילה ביותר לעשות זאת.
6. בישיבה בחברותא לדבר בשבחם של אנשים ומעשים שנעשים מסביבי.
7. ביני לבין עצמי , מדי יום, למצוא את הדברים היפים שיש במקום בו אני חי, ולברך עליהם.

פיתוח יכולת הנתינה זה שם המשחק. ככל שנפתח את יכולת הנתינה שלנו נגלה שרגשות כמו חמלה, אהבה ותודה הולכים ומתעצמים. התנהגויות כמו ביקורתיות, שיפוטיות, צרות עין, לשון הרע הולכות ומתמעטות. זה דורש  שינוי בדפוסי התנהגות, זה דורש מודעות, זה דורש תרגול. בהתחלה זה נעשה מכני ולאט לאט זה הופך לדרך חיים. הנתינה לקהילה בשילוב עם העזרה לשכן והחיוך לזולת תעשה אותנו לאנשים טובים יותר  ובכך את המקום ליפה ונעים .
אמן

*פרופ. דיוויד לוי במאמרו:"כדי להיחשב טוב צריך להילחם ברע". חיים אחרים 158.

** סוטרות היוגה של פאטנגלי- סוואמי ונקטסאננדה  ע.14         

*** הסבר  על עקרונות היוגה אפשר למצוא ב www.yoga-aya.co.il./blog/?p=21                                                                                        

אילה [איה] לוין. מורה מוסמכת ומנוסה ליוגה ומדיטציה
www.yoga-aya.co.il