יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
יוגה, איורוודה ותזונה  /   איורוודה
יוגה תרפיה ריפוי דרך ההכרה  |  ד"ר סוורופ ורמה
תרגול יוגה דורש גוף בריא ומאוזן. תזונה ואורח חיים על פי האיורוודה נותנים את הכלים ההכרחיים להגשמת מטרה זאת של יוגה, בעזרת תזונה נכונה ואורח חיים בריא.

איורוודה, יוגה וטנטרה, שלושה זרמים של ידע רוחני גבוה,  התגלו בזמן אחד מפיהם של  חכמים מאזור ההימליה ההודי, ושלושתם נובעים מאותו מעין של ידע קדמוני ונצחי  - ה"סנהאטן דהארמה"  Sanatan Dharma)).
האיורוודה, היוגה והטנטרה בנויות  על ארבע הנחות היסוד של ה"סנהאטן דהארמה":   הנחה ראשונה  קובעת שחלק מתמיד בקיום האנושי הוא חולי, סבל ומוות. הנחת יסוד שנייה אומרת כי כדי לפתור את הקשיים שבפניהם עומד המין האנושי יש צורך באיבחון מדוייק של מקור הבעיה.  הנחה שלישית  אומרת כי בבסיס הסבל האנושי, קיימת תמיד בעיית יסוד,  והנחה רביעית גורסת שאם נגלה את הסיבה הראשונית לחולי, תהא לנו הדרך להרפא.  גם ארבעת האמיתות  האצילות עליהן דיבר  הבודהה, נובעות מאותו מקור של ידע קדום.


כשהולכים ומעמיקים בהבנת היוגה והאיורוודה אנו מוצאים גישות דומות ואף משלימות (אחת את השנייה) כלפי בריאות ו-ריפוי.
לפי היוגה,מצב תודעה מעורער או כל גירוי  פנימי / חיצוני שלילי (Klesha ) יוצר הפרעה גופנית-נפשית (Vikchepa) המביאה למצב של ייסורים גופניים(Dukha-Daurmanasya), ואף משפיעה על זרימת האנרגיה  אל מחוץ למסלולה.
עובדה מופלאה זו מתוארת בצורה יפיפייה בסוטרה 31 של הפרק הראשון ביוגה סוטרה של פטנג'לי.
"סבל, דיכאון, רעידת איברים, התנשמות והתנשפות מלווים את ההפרעות" ( תרגום אורית סן גופטה)

 תוך כדי תרגול של השלבים השונים ביוגה, המתרגל חווה  מצב תודעתי טרנסנדנטלי (Nirudhi) המוביל לסמדהי (הגעה למצב שלם). סמהי זה הוא מצב תודעה המשלב הומיאוסטזיס (מאזן תפקודי מתמשך)  ואיזון פסיכו- פיזי, זהו מצב בו האדם חוזר לצורתו המקורית (Swaroop), רק אז הוא באמת בריא.

בכדי להביא למציאות סמדהי ובריאות מצאתי גישה מעמיקה המשלבת את היוגה ,האיורוודה וטנטרה, המורכבת מארבעה שלבים מקיפים:

1. שימוש בידע הנכון (Vidhya) להבנת הנפש האנושית בצורה מעמיקה בכדי לפתח גישות פסיכולוגיות הולמות. ידע זה חושף כי אנו לא רק מכונות חומריות המורכבות מתהליכים ביו-כימיים, או קורבנות פסיכולוגיים של תנאים סוציולוגיים / דתיים מסוימים, אלא אנחנו ישויות בעלות הכרה, אשר מסוגלות להגיע לרמת מודעות המתעלה מעל ומעבר לאישיות הצרה, האגואיסטית והמוגבלת שלנו, להתעלות לרמה בה אנו יכולים לחוות מרחב גודל עצום של הישות האמיתית שלנו, אשר נמצאת מעבר לסבל וכאב.
בכדי לתת תמונה שלמה ומקיפה של נפש האדם ובשביל להוציא אותנו מהחומריות , ידע עתיק זה מתאר כיצד כל ישות אנושית מורכבת בעצם משבעה גופים שונים הכוללים בתוכם את הגוף הפיזי והגוף הנפשי. גופים אלו פועלים יחד בהרמוניה על מנת לתחזק את האורגניזם.
כשאנו מסוגלים לקלף שכבות גופניות העוטות על נשמתנו אז אנו נחשפים להיקשרות שגויה לעולם התופעות (Raga) שהיא אחת הסיבות העיקריות למחלות (Roga ) . הטיפול לכך הינו ע"י תרגול קבוע ללא התניות(Abhyas) וחיים מודעים(Vairagya).

 

2.  רענון המערכת העצבית-שרירית והמערכת העצבית של בלוטות ההפרשה הפנימיות, דרך תרגול זה או אחר של יוגה, המשפר את חיסון הגוף והנפש.
כיום, מקובל בקרב רוב הקהילות הרפואיות העוסקות במדע גוף/נפש כי, התורות המזרחיות הקדומות: יוגה, איורוודה וטנטרה ידועות לאדם מאז ומעולם כדרכי ריפוי הגוף והנפש. תורות אלו תיארו בצורה פשוטה ויפה כיצד כל טראומה רגשית או מנטאלית מצטברת והופכת לפלונטר על האיברים החיוניים השונים ו/או על מערכות השלד- עצבים-שרירים, אשר משפיעות במידה רבה על היציבה שלנו (ועל הצורה בה אנו מחזיקים את גופנו.) כשהיציבה מעוותת אז הפרנה לא יכולה לנוע באופן חופשי בערוצי האנרגיה ( Nadi ) עיוות כזה ביציבה ניתן לתקן בעזרת אסאנות או כל תרגול יוגי אחר.

3. משטר בריאות איורוודי (או אורח חיים בריא ודיאטה סאטווית שלמה), המעודד את התהליך הטבעי של ניקוי רעלים מהגוף, והימנעות מדיכוי דחפים טבעיים. משטר הבריאות ואורח החיים האיורוודי מבין ועוקב אחר הקצב הביולוגי הטבעי של האדם ומתאים אותו לקצב הקוסמי, משום שבסופו של דבר האישיות שלנו עשויה מארבעה דברים: מה ואיך אנו אוכלים (Ahar), איך אנו מעבירים את זמננו (Vihar), מה אנו חושבים (Vichar), ואיך אנו מתקשרים אחד עם השני (Achar).

4. תרגולים יוגיים מיוחדים להסדרת ה- panchavayu (חמישה סוגים של האנרגיה החיונית העיקרית או Sub Vata Dosha).
כל תרגולי היוגה כמו האסאנות, פראניימה, בנדהות, מודרה וקריה קשורים לאחת או יותר מה– Panchavayu  ומווסתים את זרימת האנרגיה (פראנה).
לפי האיורוודה, כל מחלה או אי-נוחות היא תוצאה של אחת או יותר מה- Panchavayu  הסוטה ממסלולה איורוודה היא כלי לאיתור וואיו שיצאה מאיזונה ויוגה היא אמצעי תרפויטי מעולה להחזירה לאיזון.

בזמן לימודיי במכון המחקר המדעי והספרותי הידוע ליוגה, Kaivalyadhama, India התוודעתי לעובדה מאוד מעשית המשלבת איורוודה,יוגה וטנטרה, לאבחון וריפוי ה– Panchavayu. האיורוודה היא כלי לעקוב ולאבחן את הפראנה הבלתי מאוזנת; היוגה והטנטרה הם כלי תרפויטי מצויין המאזן את הפראנה.

איורוודה מתארת באלגנטיות את ה– Panchavayu כ– Sub Vata Dosha ויש תיאור מפורט כיצד לאבחן את ה– Dusti (איזון מופר), אבל הטיפול הוא בעיקר ברמה הפיזית הגסה. מאידך, ביוגה וטנטרה אין תיאור ברור על דרכי אבחון של ה– Panchavayu אבל כל ההאטה יוגה היא משחק מעמיק ומעודן של חמש אנרגיות החיים הללו.

למעשה, ביוגה כל תנועה או שינוי מתבקש כמו התעוררות קונדליני,  פתיחה של צ'אקרה או ביצוע כל אסנה פשוטה לא יכולים להתקיים בלי לערב את ה– Panchvayu.

לדוגמא, אודאנה וואיו:
במצב של חוסר איזון יכולה לגרום לשיעול, הקאה או בעיה ברפלקסים ברמה הפיזית, פסיכולוגית או רגשית, דבר שיכול ליצור ליקוי בהבעה עצמית, חוסר בהתלהבות או שחצנות – בעיות הנוגעות לצ'אקרת הלב והגרון.

חוסר האיזון באודאנה וואיו יכול להיות מאובחן ע"י שיטות אבחון איורוודיות ויכול להסתדר עם תרגולים יוגים המדגישים את האודאנה וואיו: תנוחות כמו Bhujangasana, בנדה כמו Uddiyanabanda, מודרה כמו Viparita Karani וקריה כמו Kapalabhati.

ארבעת הצעדים הללו המהווים את עיקר היוגה-תראפיה, אינם עוסקים  בריפוי מחלות בלבד אלא גם מיועדים להוות סאדהנה  להפנמת היוגה בצורה מעמיקה, המספקת את הכלים הנכונים להשגת המטרה האולטימטיבית של היוגה הסמדהי ( מצב תודעה גבוה).

כך נוצר שילוב ייחודי של השילוש הוודי: פטנג'לי יוגה, איורוודה וטנטרה לבניית ושימור הבריאות ברמה הפיזית, הנפשית והרוחנית.
התרגולים היוגיים והטנטריים דורשים גוף בריא ומאוזן. תזונה ואורח חיים איורוודיים נותן כלים הכרחיים להגשמת מטרה זאת של יוגה וטנטרה,  בעזרת תזונה נכונה ואורח חיים בריא.

ד"ר סוורופ ורמה - רופא איורוודי
"Shri Ayurveda & Yoga Center"
Wingate 7, Herzeliya Pituah, Israel
verma@bezeqint.net