יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
יוגה למתחילים  /   מתחילים
כמעט כל מה שרציתם לדעת על מולה בנדה  |  אלכס ניימרק
מולה בנדה זוהי טכניקה המתאימה לבעיות הקשורות למערכת הרביה ואזור של איברי המין והשתן. יש לטכניקה מספר "בונוסים" מענינים בקשר לתפקוד של מערכת הרביה והשתן, גם אצל נשים וגם אצל גברים.

מולה- (בסנסקריט) שורש, בסיס, חלק הכי תחתון, המקור.
בנדה- (בסנסקריט) מנעול, סוגר, לסגור.

"אדם היודע לבצע היטב מולה-בנדה, מחזיר לעצמו נעורים ומנצח זיקנה יחד עם המוות!" - שאנדיליה אופנישד ( נכתבה ב-1914 )

מולה בנדה זוהי טכניקה המתאימה לבעיות הקשורות למערכת הרביה ואזור של איברי המין והשתן.
יש לטכניקה מספר "בונוסים" מענינים בקשר לתפקוד של מערכת הרביה והשתן, גם אצל נשים וגם אצל גברים. אצל נשים מולה בנדה עוזרת במניעה של רוב הבעיות שקשורות לגניקולוגיה כגון: צניחות איברים, בריחת שתן, בעיות מחזור, אנדומטריוזיס, דלקות בשלפוחית השתן, און מיני ואורגזמה, עצירות וכ"ו. לגברים הטכניקה תהיה טובה לפרוסטטה, שפיכה מוקדמת, בעיות זיקפה. הטכניקה תהיה מועילה גם לבעיות שינה לשני המינים!
אולם יש תנאי אחד וחשוב צריך לבצע מולה בנדה רק תוך כדי הרפיה, לאחר שלמדנו לבצע הרפיה היטב!

אז איך מתרגלים מולה בנדה:
מתחילים ללמוד טכניקה זו דרך העברת תשומת הלב אל קרקעית האגן. אפשר לעשות את זה בכל תנוחה נוחה. להרפות את הגוף, נשימה רגועה. להעביר את תשומת הלב למפשעה וללא מאמץ, בהדרגתיות ורכות, לכווץ את השרירים שנמצאים באזור. כאשר המאמץ הוא בינוני-חלש. להרפות אותם.
ועוד פעם לכווץ, מבלי לנסות לחדד תחושות או מיקום, פשוט לכווץ את האזור כולו, תוך כדי מודעות לתחושות.
ועוד פעם להרפות את השרירים. שאר הגוף ממשיך בהרפיה לכל אורך התרגול. שימו לב שאיזור הבטן והפנים רפויים לגמרי. אין שום הד בשאר חלקי הגוף בעקבות מה שקורה בקרקעית האגן. בסופו של דבר צריך ללמוד לכווץ רק אזור שנמצא באמצע הדרך בין פי הטבעת ואיברי המין.
בקצב מואט, ברוגע צריך להגיע לביצוע של מולה-בנדה כ-25 פעם ביום. ניתן להתחיל מ3-5 פעמים ביום.

יש להפסיק את אימון המולה בנדה כאשר מופיעים סימנים: של אי שליטה או עייפות לא ברורה של השרירים באזור זה.

מומלץ להתאמן בביצוע של מולה בנדה בנפרד מהתרגול שלכם, למשל בערב, לפני שינה, או אחרי שוואסנה או יוגה-נידרה. אם אחרי מולה-בנדה יש תחושה של ישנוניות זה סימן של ביצוע-נכון. ואם יש רעננות, צלילות או ישנוניות נעלמת זהו סימן לביצוע-לא נכון.
שבוע ראשון מבצעים יום כן יום לא.

אסור שיופיעו סימנים הבאים בזמן מולה-בנדה:
-התחממות באזור של קרקעית האגן.
-הפרעות בנשימה או הרפיה כללית.
-"הד" בגוף למה שקורה בקרקעית האגן.
-התעוררות מינית.
-כיווצים של הסרעפת.
-תחושת עומס בעינים עצומות.

עם הזמן השליטה בקרקעית האגן תשתפר (בערך חודשיים שלושה של תרגול סדיר) ותחושו ביכולת של שליטה בספינקטרים של האנוס ושלפוחית השתן בנפרד. אולם לא צריך "לשחק" אם זה. חשוב לשמור על מצב של תודעה רגועה בזמן התרגול.

ברגע שביצוע הכיווצים נהיה חופשי ונוח, ניתן להוסיף נשימה חופשית. בנשיפה מכווצים קרקעית האגן ובשאיפה מרפים. לחלק מהאנשים כיווץ קרקעית האגן מתרחש ביותר קלות בזמן השאיפה. לדעת זאת אפשר רק דרך ניסיון אישי.

ורק כאשר התהליך הזה יהפוך להיות אוטומטי, וילווה בהרפיה, ניתן לגשת לכיווצים ממוקדים של המפשעה, מבלי לנסות אשוויני או ואגרולי-מודרה! וכאשר כיווץ נקודתי זה יצליח יחד איתו תתחיל "להיתנתק התודעה". כאן אי אפשר להתבלבל. עשיתם כעשרה כיווצים והתחושה היא שהראש כאילו קיבל זריקת סמי הרגעה חזקים מאוד. "שוקעים" מיד לשינה, אם זה ערב, או להרפיה עמוקה שאחריה מרגישים מצויין!

אנטומיה של המקום:
גבולות ריצפת האגן מקדימה הם קשת עצם הערווה (מעל איברי המין), ומאחורה עצם העקץ. מבחוץ נמצאים שק האשכים/דגדגן ואחוריים. השרירים מתחלקים לשני קבוצות.
1) שרירים אזור האנוס, ויציאה של מערכת עיכול.
2) שרירי אזור אברי המין והשתן.
שרירי אזור האנוס (הגדולים יותר) ושרירי אברי המין והשתן מחוברים בעזרת ריקמת חיבור.
כיווץ באזור אחד ,ללא מיומנות, תמיד יתהדהד באזור השני. בתנאים רגילים שרירי ריצפת האגן מופעלים בזמן מתן שתן, מתן צואה, שפיכה או אורגזמה.
חשוב לזכור שגם אצל נשים וגברים "מפשעה" זה לא שריר אחד אלה קבוצת שרירים. ויש הדל בין מפסעה ו"חיץ המפשעה" (perineal body).
חיץ המפשעה-זהו "קשר" קטן של גידים ורצועות. בגודל כ2.5-3 ס"מ הנמצא בערך במרכז בין איברי במין ופי הטבעת.
בעומק כ5 ס"מ.
הוא מחובר לחלחולת ועוד הרבה שרירים אחרים. מרכז זה משחק תפקיד חשוב בגוף האישה. ועם הוא נפצע עקב סיבות כולשהן לאישה מופיעה: צניחה של רחם, חצוצרות, שלפוחית השתן, או חלחולת.

תרגול נכון של מולה-בנדה עוזר להתפטר מבעיות כגון: אנדומטריוזיס, בעיות מחזור, און מיני ואורגזמה, לפעמים אפילו בעיות פוריות!
אצל גברים יש שיפור בכוח הגברה, פרוסטטה, שפיכה מוקדמת וכ"ו.

התווית נגד:
-המחזור
-הריון
-דימום
-בעיות גיניקולוגיות ללא הבחנה רפואית ברורה
-גידולים

התויות נגד יחסיות:
-מולה-בנדה שימושית בהפרעות תפקודיות. ולא בזיהומים.
-בהפרעות דלקתיות ניתן להשתמש בטכניקה רק בזמן הפוגה יציבה.


ביבליוגרפיה:

וויקטור בויקו
סוומי סרסוואטי
מרק

מידע זה אינו מהווה המלצה או הנחיה רפואית והוא נועד לידע כללי בלבד.

אלכס ניימרק מורה ליוגה.
http://www.realyoga.co.il