יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
זרמים ביוגה  /   זרמים
דרך ההוראה של שרי דסיקשר  |  ליאורה קסטנבוים
אנו מתרגלים יוגה, מה הוא אותו תרגול שנולד לפני מאות שנים ועד היום מסקרן, מרתק ומזמין אותנו שוב ושוב אל המזרון ? איך זה שבכול פעם נולדת שיטה חדשה, תרגול מיוחד, המצאה נפלאה, הרבה שמות, הרבה הבטחות אלא שבמהלך הזמן נוכחנו לדעת שהיוגה נשארת וכול השיטות האחרות נעלמות.
אנו מתרגלים יוגה, מה הוא אותו תרגול שנולד לפני מאות שנים ועד היום מסקרן, מרתק ומזמין אותנו שוב ושוב אל המזרון ?
איך זה שבכול פעם נולדת שיטה חדשה, תרגול מיוחד, המצאה נפלאה, הרבה שמות, הרבה הבטחות אלא שבמהלך הזמן נוכחנו לדעת שהיוגה נשארת וכול השיטות האחרות נעלמות.
לפי שרי דסיקשר - הגדרות של אסנה.
קיימות הרבה הגדרות לאסנה:
To be present   - להיות נוכח ברמת התודעה, ער וממוקד לא רק ברמה הפיזית.
אסנה מתורגמת כ"תנוחה" המילה בסנסקריט נגזרת מהשורש AS - אס שפירושו "להישאר" "להיות" "לשבת".
AS-BHUVI to become
אסנה היא ארגון של הגוף בצורה מסוימת כאשר משולבת באסנה טכניקת נשימה מיוחדת. דסיקשר שם דגש רב על החיבור בין האסנה לנשימה.
תרגול היוגה במסורת דסיקשר פותח ערוצים אנרגטיים ומאפשר לתלמיד לחוות את אנרגיית הנשימה או בשפת היוגה פראנה Prana   אנרגיית החיים זורמת בגוף בצורה חופשית. כך אנו משיגים בריאות טובה יותר, איזון נפשי ויציבות בחיי היומיום.
דסיקשר אומר: "אימון היוגה מוביל אותנו ממצב של דוהקהה למצב של סוקהה".   
Duhkha סבל, תחושת אי נוחות, צמצום.
Sukha   קלילות, נינוחות, שמחה, מתיקות, מרחב.
תרגול האסנה בליווי הנשימה מפעיל כוח פנימי, יוצר אנרגיה המגבירה חיוניות, אפשר לכנות אותה בשם  שאקטי Sakthi  .
 
פטנג'לי יוגה סוטרה פרק 2 פסוק 46 Sthira Sukham Asanam  
 
אסנה חייבת להיות בעלת שתי איכויות משלימות: 
Sthira   יציב - Sukham  נינוח
אסנה ופראניאמה, שני ההיבטים של היוגה עוזרים לנו להבין את גופנו ואת נשימתנו, עלינו להשתמש בהם בצורה נכונה ומתאימה.
מה הם הסימנים המצביעים על מצוקת התלמיד בזמן תרגול האסנה?
רעד, נשימה שאיננה אחידה, רפיון בתנועה או בהתייחסות לאימון. הרדמות, פיזור, לפי הסימנים הללו נדע באם להמשיך או לשנות את האימון.
יש לפעמים שחושבים שהא-תא יוגה הוא תרגול חזק כוחני ומאתגר מבחינה פיזית.
הרעיון של הא-תא יוגה הוא לאו דווקא התרגול ברמה הפיזית אלא התרגול ותוצאותיו ברמה האנרגטית.
כלומר, תרגול פיזי מותאם לתלמיד, יוצר אצלו מצב תודעתי ואנרגטי מאוזן ושקט, שאיתו הוא יוצא למהלך היום, להמשך השבוע, להמשך החיים. הרבה מאוד פעמים אני שומעת מפי התלמידים "היוגה שינתה את חיי". (קסטנבוים,ל')  
 
 איזו אסנה לתת ולמי?
אפרט כאן שלושה עקרונות לפי דסיקשר שעלינו להתחשב בהם ואיך להתאים אותם לתלמיד.
 
1.                                                      'Sarira Samyama
 שרירה- 'sarira פירושו גוף- 'Sarira Samyama  
באנגלית Mastering the bodyMaximizing its current potential,
לאדם הבריא, האימון יהיה הדרגתי על פי היכולת האישית על מנת להגיע למטרה המתאימה.
הכוונה איננה להגיע למושלמות בביצוע תנוחות יוגה אלא להגיע ליכולת המקסימאלית האישית באותו הרגע, באותו האימון.
סמיאמה Samyama– התבוננות אל התהליך של ארגון הגוף באסנה, בהתאם לנסיבות המשתנות של החיים. המורה יציע הקלות ותמיכות בדרך להשגת התנוחה המרכזית. אין גוף מושלם, כול אחד פועל במיטבו,
 גם המיטב שלנו משתנה הדגשתי בקו את המשפט האחרון (קסטנבוים,ל') מאחר ויש לנו, גם למורי היוגה, "בעיה" . קשה לנו לעמוד בשינויים שחלים עם הזמן החולף, שינויים שחלים בגוף, ביכולות הביצוע של האסנה,
השאלה הנשאלת היא, האם העובדה שאנו מבצעים פשימוטנאסנה פחות טוב מאי פעם, מצביעה על כך שאין אנו מורים ליוגה ההולכים בדרך היוגה ?
האם החיים שלנו מסתכמים ביכולתנו לבצע את האסנות כמו פעם?
מה בקשר ליאמה וניאמה? פטנג'לי יוגה סוטרה פרק 2 פסוק 29
מה בקשר לניסיון שרכשנו בהוראה, ביחסים שלנו עם הסביבה, החמלה, החביבות, האמפטיה, האהבה לתלמיד, למקצוע, למשפחה ? 
 
2.           'Sarira Rak'sana 
תחזוקהRak'sana -  
מאחר וחלים שינויים בחיינו עלינו לשים לב לתחזוקת הגוף, הרבה פעמים במצבים קשים אנו מפסיקים לתרגל יוגה, "אין לנו זמן" זה מה שאני שומעת בדרך כלל, תחזוקהRak'sana   הוא האימון העיקרי רוב חיינו, לתחזק את הגוף את הנשימה את מצב התודעה. 
תחזוקה של הגוף- אם לא נתחזק את הגוף עלולות להופיע בעיות בעתיד.
במהלך השנים עלינו לשים לב לתחזוקת הגוף, לא לפגוע בו, להכניס שינויים באימון היומי הכול לפי הצרכים.
דסיקשר: It is not the form it is the function"  " תתמקד ביכולותיך כרגע ולא בצורת האסנה המושלמת.
 
ההנחיות הן להכין את הגוף לקראת האסנה המרכזית או העיקרית לאותו היום, לפעמים קורה שלא נבצע את התנוחה המרכזית מאחר וכבר במהלך האימון הגוף מגיב בכאב.
פטנג'לי יוגה סוטרה פרק 2 פסוק 16 Heyam Duhkhamanagatam  "יש לדחות את הסבל עוד בטרם בא".
 
3. 'Sarira Cikitsa   - Healing the body     ריפוי הגוף.
אנו חווים שינויים במהלך החיים, הגוף הצעיר אינו דומה לגוף המבוגר, אם האימון לא מתאים לאדם, יופיעו פגיעות ומחלות, במידה ונפגענו או חלינו, יש לשנות את האימון, עלינו להתאים את האימון לתלמיד הפגוע, החולה, התאמה זו עוזרת לו להחלים להתחזק ולשפר את מצבו בכול המובנים.
לדוגמא: האדם הקשיש או המוגבל יתרגל יוגה על כסא.
להבדיל, אישה בהריון, האם תתרגל כאילו לא הייתה בהריון? האם תתאמן כרגיל? לפי דסיקשר- האימון יהיה מותאם לאישה ההרה ומכין לקראת הלידה.
לעניות דעתי (קסטנבוים,ל') במשפט "אני נשאר/ת אותו הדבר, אני מתרגל/ת אותו הדבר" מלמד על הכחשה והדחקה של המציאות המשתנה.
כמו שנאמר: "השינוי הוא הדבר היחידי היציב בחיינו".  
 
מטרת אימון האסנה:
לשנות הרגלים של הגוף.
להכין את הגוף לתנוחת המטרה.
להכין את הגוף לאימון הבא.
להכין את הגוף ליציאה מתוך האימון לחיי היומיום.
להכין את הגוף לתרגילי פראניאמה.
 
מהי ויניאסה קראמה?Vinyasa Krama  
תכנון נבון של אימון יוגה המתאים ליכולותיו של התלמיד.
דסיקשר בספרו "לב היוגה" מסביר – ויניאסה קראמה היא סדרת של אסנות מאורגנות היטב ומתקדמות בצעדים נכונים אל המטרה הרצויה.
כול אדם הוא מיוחד, אין אדם דומה לרעהו,
בנוסף לעובדה זו, אנו משתנים כול הזמן,  
 
לפי דסיקשר - מה הם נקודות ההתייחסות לגבי תכנון האימון:
דסיקשר מצייר גבעה כאשר על הפסגה ניצבת תנוחת המטרה של האימון Pradhana anga 
Purvanga - נקודת ההתחלה, התחלת האימון.
Pradhana anga- תנוחת המטרה אליה אני רוצה להביא את התלמיד היום.
Uttaranga- סיום האימון בהדרגה ומעבר להמשך פעילות היום.
 
כמורה ליוגה עלי להתייחס לא רק לאימון היומי אלא לאימון השנתי, אני בונה אימון שנתי ומקדמת את התלמיד להשגת מטרות שונות לפי רצונו וצרכיו. במהלך השנים נוצרים יחסים של אמון, היחסים שלנו מושתתים על אמונה 'Sradhha .   
 
נקודות התייחסות נוספות להתאמת האימון לתלמיד.
דוגמא שדסיקשר אוהב לתת: אימון יוגה בעיר צ'נאיי בדרום הודו, לא דומה לאימון יוגה בהלסינקי בירת פינלנד.
בהתייחסות לכך שכל אדם שונה ולכל אדם יש צרכים שונים מציע דסיקשר לבנות אימון לפי נקודות התייחסות אלו:
זמן האימון – Kala  בוקר או ערב, שעת האימון במהלך היום, עונות השנה קיץ/חורף, אורך האימון.
לדוגמא: יש תלמידים שמתאים להם אימון של 15 דקות פעמיים ביום. יש תלמידים שמתאים להם אימון של שעה וחצי בכול בוקר, יש כאלה שהאימון בשעות הערב מתאים יותר.
 
מקום האימון - De'sa  אימון בחדר, אימון בחיק הטבע, על ראש ההר, ליד הים. האנרגיה של המקום משפיעה על האימון. עלינו להכין חדר נקי ללא "קישוטים" מיותרים, כול "תוספת" לדוגמא: תמונה, ריח, מוסיקה, רעש מבחוץ, גורם לתנודות בתודעה של התלמיד.
גיל התלמיד – Vayah  בכול גיל הגוף מגיב אחרת, בכול גיל מטרת האימון תהייה שונה.
 
 
פעילות - Vrtti
פעילות התלמיד. כול סוגי הפעילות של התלמיד במהלך השבוע, גופנית או מוחית, מקצועו, פעילות ספורטיבית נוספת לתרגול יוגה, יש להתחשב במקצועו של התלמיד: תלמיד העוסק בעבודת כפיים עבודה פיזית לעומת עבודה משרדית, איש מחשבים, מורה, שוטר, שחקן טניס וכדומה, לכל אחד יש להתאים את האימון קצת אחרת.
'Sakti  - רמת האנרגיה של התלמיד, מצב הרוח, הנשימה והגוף הפיזי. להתעניין, להכיר את התלמיד ולשאול מידיי פעם לשלומו. אם אין שיפור במצבו סימן שהאימון איננו מתאים. נחוץ לשנות את האימון.
Iccha  - העניין שמגלה התלמיד באימון, מה הצפיות של התלמיד? מה ברצונו להשיג? ליהנות מהאימון?
או להשיג מטרות אחרות ארוכות טווח וחשובות בחייו? אם כן, האם האימון עוזר לו להגיע למטרות האלו ?  
Marga  - הדרך המובילה להשגת המטרה. יש מטרות קצרות טווח יש מטרות ארוכות טווח, יש לזכור: אנו עוברים שינויים כול הזמן. יש תקופות יותר אינטנסיביות כמו לפני יום החתונה, או להבדיל, תקופות קשות, מעברים משמעותיים, כמו פרידה או חס וחלילה מוות. יש לזכור: אנו עוברים שינויים כול הזמן! עלינו להתאים את האימון לשינויים שאנו עוברים.
A'srama  Stage of life- - נקודת הזמן שלנו בחיים, בכול שלב בחיינו המחויבות משתנה.
לדוגמא: תפקיד האם הצעירה אינו דומה לתפקיד הסבתא. סדר יומו של מנהל מפעל ענק אינו דומה לסדר יומו של הפנסיונר.  
 
Dharma - האחריות שלנו בשלבים השונים של חיינו. חובה מוסרית, חובה חברתית.
 דהרמה – לדוגמא: אחרי לידה על האם הצעירה לגדל את תינוקה ולהקדיש לו את רוב זמנה, זאת כרגע הדהרמה שלה. אין היא יכולה לצאת לסדנאות יוגה או לרטריטretreat) ) ארוך טווח.
הדהרמה של האם כרגע היא להיות עם המשפחה ועם התינוק.
Samaya - בהקשר לבריאותנו, גם הבריאות משתנה, עלינו להסתגל למצבים השונים בחיינו. בגיל המבוגר לדוגמא, בעיות שמיעה, החלשות הראיה, כאבים כאלו ואחרים, כול זאת עלינו לקחת בחשבון כאשר בונים אימון. לפני שנתחיל ללמד עלינו להכיר את התלמיד לשאול אותו כמה שאלות בסיסיות וכלליות. להקל על התלמיד המתקשה, הסובל, לאפשר לו לנוח בכול שלב במהלך האימון.
 
לסיום, ניתן להיווכח שההוראה לפי דסיקשר מאפשרת מרחב יצירה אינטליגנטי למורה ולתלמיד, מאפשרת למורה להכיר את התלמיד את יכולותיו ומגבלותיו ולעזור לו להתקדם בהתאם ולהשיג את מטרותיו. אין בשיטה זו סדרות מוכנות מראש, על המורה להשקיע מאמץ ולהכין את האימון מראש וגם אז לא תמיד יודע המורה באיזה מצב יגיע התלמיד לאימון. כול עוד התלמיד בהכרה ונושם, יש אפשרות לתת לו יוגה.
 
ביבליוגרפיה:
ליאורה קסטנבוים-ראש תחום היוגה בבית הספר למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט, תלמידה של רחל זולברג.
לפרטים על לימודי יוגה במכון וינגייט הקליקו כאן