יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
זרמים ביוגה  /   זרמים
אז למה לי יוגה נשית?  |  מירה ארצי פדן
נראה כי אצל נשים, יותר מאשר אצל גברים, קיים קשר עמוק בין הגוף, הנפש ואורח החיים היומיומי. ציפיותיה של האישה המודרנית מעצמה – עמידה בדרישות האימהות, הבית, הקריירה והחברה, עלולות להביא אותה לנהל את עצמה ואת חייה דרך תמרונים רבים אשר מעמיסים על גופה ונפשה.

נראה כי אצל נשים, יותר מאשר אצל גברים, קיים קשר עמוק בין הגוף, הנפש ואורח החיים היומיומי. ציפיותיה של האישה המודרנית מעצמה – עמידה בדרישות האימהות, הבית, הקריירה והחברה, עלולות להביא אותה לנהל את עצמה ואת חייה דרך תמרונים רבים אשר מעמיסים על גופה ונפשה. על רקע זה, נשים רבות אינן משכילות להתאים את שגרת חייהן לשינויים הקבועים החלים בגופן ולכן סובלות ממתח שגורר בעיות פיזיות ורגשיות כגון: מיגרנות, מחזור לא סדיר, כאבי מחזור, מתחים, לחצים, מצבי רוח ובעיות מורכבות יותר כמו נזקים ברצפת האגן, בעיות פוריות או מחלות כרוניות שונות הפוגעות באיכות חייהן, וכן תשוקה למזונות שאינם מתאימים שהיא ביטוי נוסף לחוסר איזון פנימי. נשים מועדות לשינויים הורמונאליים בשל המחזור החודשי, ההיריון וגיל המעבר. לנשים רבות מוכרות תחושות של תשישות או עצבנות לא מוסברת לפני ימי הווסת, או לחילופין תחושה טובה בימים שלפני הביוץ. שינויים אלו באים לידי ביטוי ביומיום, כאשר נשים אינן מבינות לגמרי מה בדיוק קורה להן, מה משתנה, מה משפיע. חוסר הבנה זו עלול ליצור דפוסי התנהגות המושפעים ממצבי רוח ומתשוקות לא ברורות.

את תרגול היוגה הנשית ניתן להתאים לשינוי החל בכל תקופה. דרך תרגול רך, קשוב ומשתנה, תוכל כל אישה לזהות את השינוי שחווה גופה ולזהות את הדפוסים ההורמונאליים שניהלו אותה עד עכשיו. לדוגמה, בימי הביוץ יהיה התרגול אנרגטי יותר, שונה מימי הווסת בהם יהיה התרגול מתון יותר, מדיטטיבי עם קשב עמוק לגוף. בתקופת ההיריון מותאם התרגול למשקל המתווסף, לעומס במפרקים וכן מאפשר הכנה טובה ללידה. בגיל המעבר התרגול אינו כפי שהיה בגיל צעיר. דווקא בגיל זה רצוי לחזק את המפרקים והעצמות, להעלות דופק באופן מבוקר ומתון כדי להשפיע ולאזן את השינויים ההורמונאליים הדרמטיים, להתמקד יותר לעומק ברצפת האגן כדי למנוע בעיות.

למעשה תרגול מתאים יכול להפחית או אפילו למנוע נזקים עתידיים כמו תסמינים מוכרים של גיל מעבר או בעיות פריון אפשריות.

ייחודה של היוגה הנשית הוא כאמור בהתאמת התרגול לחיי האישה תוך יצירת קשר בין גוף, נשימה ומצב תודעה, דרך היכרות עם השינויים ההורמונאליים והשפעתם על איכות חייה. גם תהליך הנשימה משפיע על מצב בריאותה הפיזי והמנטאלי של האישה; כיצד מתחברת הנשימה לתנועת הגוף בתפקוד בחיי היומיום, מהי חשיבותם של האגן ומערכת השרירים העמוקים התומכים את היציבה ומוזנחים בדרך כלל, בייצוב וארגון חיינו.

ייחודו של תרגול יוגה נשית הוא בהתמקדות בקרקעית האגן, בקשר שבין תנועת הנשימה לרצפת האגן, בהשפעת שרירי רצפת האגן ומערכת השרירים העמוקים על היציבה, הן הפיזית והן המנטאלית ובאיזון האגן בעמידה, בשכיבה ובישיבה, ובהשפעתם המשמעותית של כל אלה גם על מערכת העצבים. סודות חיינו כנשים טמונים באגן, והיכרות מעמיקה עמו, על כל רבדיו, תאפשר לנו להבין טוב יותר את השפעתם של סודות אלה על חיינו. התרגול יאפשר התארגנות פנימית אחרת המזמנת דפוסי חיים חדשים המשפיעים לטובה על היומיום.
תרגול היוגה הנשית משלב תנוחות מוכרות המותאמות למחזוריות חיי האישה, מתמקד בעבודה נכונה על שרירי הבטן (בהיריון, סביב המחזור החודשי וכדומה) ובעבודה מעמיקה של תנועה, נשימה ופסקי זמן. כמו כן הוא מאפשר ליצור קשר ייחודי מחודש עם הגוף, כך שאפשר יהיה להבינו טוב יותר, לזהות את הסימנים המחזוריים שהוא משדר ולעזור להפחית סימפטומים מציקים או מכאיבים.
 

התרגול הייחודי מאפשר לנו

להכיר:

את רצפת האגן ואת הקשר בינה לבין תנועת הנשימה

את הנזקים העלולים להיגרם לרצפת האגן ואת תהליך השיקום הנדרש

את השפעת שרירי רצפת האגן ומערכת השרירים העמוקים על היציבות הפיזית והמנטאלית ביומיום

 את הצורך לאזן את האגן בעמידה, בשכיבה ובישיבה ואת השפעתו על מנח איברי האגן המושפעים מכוח הכובד

לחוות:

היכרות עם השינויים החלים בגופנו בהשפעת השינויים ההורמונאליים

עבודה נכונה ותומכת עם שרירי הבטן הרוחביים כחלק מהשרירים המייצבים

את המרווחים בקצוות הנשימה כחלק משמעותי בייצוב הפנימי

וללמוד:

 תנוחות יוגה ושילובן בהתאם למחזוריות שלנו כנשים

על הנשימה וההקשר שלה למצבים שונים בחיינו המושפעים ממחזוריות הורמונאלית

 עזרה עצמית למניעה או הפחתה של נזקים וכאבים על ידי תרגול יומי

 

 

כאשר התרגול הופך חלק מחיי האישה, היא יכולה להיות ערה לקשר שבין האגן לשינויים ההורמונאליים, ומכאן להביא להקלה בבעיות אופייניות במהלך המחזור החודשי. בגיל המעבר היא מתאימה את התרגול לשינויים הדרמטיים אותם חווה גופה ובכך מקטינה סימפטומים המשבשים את איכות חייה. כמו כן יתמוך התרגול בבריאות רצפת האגן ואיברי האגן, ובכך יקטין תופעות כמו דליפה או בריחת שתן וצניחות איברי אגן ואף ימנע אותן.

היוגה הנשית מתאימה לכל אישה, בכל גיל, במצב גופני טוב. היא מתאימה לנשים שלא עסקו מעולם בפעילות גופנית ולכאלו שאינן מוותרות על פעילות גופנית. היוגה הנשית אינה מבטלת כל שיטת תרגול אחרת או באה במקומה, אלא מאפשרת התפתחות של קשב חדש לגופה ונפשה של האישה.

לכל התרגולים מכנה משותף: עבודת המולה בנדהה – היכרות מעמיקה עם רצפת האגן ומערכת השרירים המייצבת. כדי להבין את עוצמת התרגול נדרשים זמן ובעיקר סקרנות וסבלנות. התרגול אינו מסובך אך השפעתו עמוקה ועוצמתית.

פני לעצמך מרחב של שקט וקשב כדי שתוכלי להתמיד בתרגול. נסי לשלב אותו כחלק בלתי נפרד מהסדר היומי שלך. ההתמדה משתלמת. הגוף יחפש את התרגול כדי לחוות ייצוב וביטחון מחודש. והכי חשוב, פשוט תיהני. 

מירה ארצי פדן - הוציא החודש את ספרה החדש "יוגה נשית"

יוגה נשית