יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
מורים מדברים יוגה  /   יומן יוגה
זהירות! הטרדה מינית בשיעורי יוגה  |  נילי לנדסמן
לצערנו גם בקהילת היוגה שלנו קיימים מורים ומורות ליוגה המנצלים את סמכותם לניצול מיני. לשמחתנו נילי לנדסמן בחרה לשתף ולפתוח שיח בנושא. זו אחריות קולקטיבית של כל אחד ואחת מאיתנו לתרום לבעורם של מורים ומורות אלו. אל תהססו לכתוב לנו, בשם מלא או בעילום שם, העיקר להוציא לאור.

 פעם אחת, לפני שנים רבות, הלכתי להשתתף בסדנת יוגה אצל מורה ששמו הלך לפניו. הייתי מורה צעירה, פרח כמורה, וצמאתי למוצא פיו. אמרו עליו שהוא הולך בגדולות. המפגש לפרטיו לא היה בלתי נשכח אך זכורה לי התרוממות הנפש בסופו. ניגשתי אליו, כנהוג בתום זממנו, להודות לו על השיעור. כמו תמיד אצלנו בקהיליית השאנטי-באנטי, מתחבקים בקלות ומתנשקים על הלחיים. בא לנו, לחלקנו, בקלות המגע הפיזי. נשאתי באוזני את שבחיו ויתכן שבוהק של הערצה נשקף מדוק עיניי. אנחנו, אם לצטט מאסטר ליוגה מהניכר, שנהג לבקר אצלנו ולתת השתלמויות הומות בעבר, עושים את היוגה טו גט היי. ואם נישאר עוד לרגע קט עם האנגלית, הלא זה מה שמכנים באמריקאית ניו אייג׳ית – דה בליס.

כשעמדתי לנשק למורה, שהיה מבוגר באופן ניכר ממני על הלחי, התחוור לי לפתע שהבליס שלי הובן שלא כהלכה. השפתיים שלו נשלחו לפגוש את שפתיי ולפני שהספקתי לסגת והוא דחף לי לפה את הלשון. לא האמנתי שזה קורה ובגלל שנסוגתי מייד, זה היה אך ורק לשבריר שניה, שאחריה את עלולה לשאול את עצמך בבת אחת למשל: האם היית אמורה לקבל את זה כמחמאה? יכול להיות ששיתפת פעולה? שמא היה זה קצר תמים בתקשורת? או האם יתכן שהגורו הזה, מורה בכיר בעיני מספר כלל לא זעום של בחורות (ביוגה יש תמיד רוב נשי צעיר מכריע) עשה לך הרגע חיים רמון?

נתקפתי בהלם קל ונשארתי מנומסת כדרכי בסיטאוציות מלחיצות. לא שאלתי אותו מה זה היה צריך להיות ומי הוא חושב שהוא. למעשה, היה לי הכי לא נעים ממנו. לא עלה בדעתי להעיף לו סטירה, כפי שעלה בדעתי שהייתי צריכה לעשות, כאשר שיתפתי קולגות מזועזעות בדבר התקרית. פשוט הסתובבתי והלכתי משם והזכרתי לעצמי שאני לגמרי אבל לגמרי לא הייתי אי פעם בעניין שלו. עד כדי כך סלחתי לו בליבי שאפילו חזרתי ללמוד ממנו כעבור כמה שנים עוד כמה טריקים באיך להיכנס לתנוחות יוגה מתקדמות. הוא היה אלוף העולם בטריקים ודיבר רוחנית שוטפת.

לקחתי באיזי את ההטרדה המינית, על אף שלא חשבתי שהיא קלה ועל אף שבשוטף אני מוטרדת מאוד מניצול סמכות רוחנית לרעה על כל המשתמע ממנה, אשר בהחלט חופף סעיפי החוקים העוסקים בלשון משפטית בסוגיית ההטרדה מינית וניצול לרעה של סמכות.

פטרתי את עצמי במחשבה שמי אני שאחנך את הגורו או את תלמידותיו הצעירות ועדיף לא לדבר סרה באדם לריק. מה אני כבר יודעת, אולי אלה שנענות לו ניהנות? ובכלל, האין טעויות ומעידות הן חלק בלתי נפרד מהחיים? כך המשיך לטעון הרציונל. וברוך השם הקארמה, הזכיר הלא רציונל, תדאג לכל אחת ואחד מאיתנו. וקארמה, כפי שיודעות אפילו חולצות הטריקו המודפסות, איז א טוטאל ביץ׳.

לקחתי באיזי את ההטרדה המינית כי היא לא באמת הטרידה אותי. מה שהוסיף לטרוד את מנוחתי, אם כי לא לעיתים מזומנות, היתה סוגיית הניצול הרוחני והרעילות שהיא מפיצה, שנראתה לי חמורה יותר. בשיטה בה אני מתאמנת, המורים הבכירים באמת ברובם גברים. הם אלו שהצליחו לשרוד את שדה הקרב אף שישנן לא מעט אשטנגיסטיות שנותנות לאשטננגיסטים פייט. בכיתת בסטודיו ממוצעת בתל אביב, ליסבון, קופנהגן או מנהטן, נוכחות הבחורים, יחסית לשיטות יוגה אחרות, מורגשת. ובכל בירת יוגה, אחת לכמה זמן, מורים, רוב גברים, לרוב יותר מבוגרים במישוואה, חוצים את הקווים. ישנם מקרים לא נדירים ומובנים, של בנות זוג של מאסטרים משובחים, שהיו תלמידות בראשית הדרך וקודשו לרעיות.

דברים קורים מסיבה מסויימת, נהוג לומר בעגת הרוחניות וכמה שלא נתאמן על עצמנו אי אפשר - ולא כדאי כנראה גם לנסות - להפריד את היוגה מהחיים. ובחיים - גברים מתבלבלים. לכן סלחתי בלבי לאותו טמבל שמוחזק כגאון והמשכתי בדרכי. עד שפגשתי את המורה שלי. היתה לו מהתחלה תכונה אחת משגעת ממש בעיני. הוא לא פלירטט איתי. אף פעם. הוא לא העיר לי הערות דו משמעיות. למעשה, הוא ברר את מילותיו כל כך בקפידה שמעולם לא תפסתי אותו במילה או ברמז. אפילו כשנאם והתבדח במשך שלוש שעות רצופות. גבר כזה עושה לי את זה, אמרתי לעצמי, אני מרגישה גאה לחשוב עליו בליבי כעל גורו ונוח לי להתאמן בנוכחותו.

אפרופו הגורו הנכרי, שאמר שאנחנו עושים את היוגה כדי להתמסטל. שזאת היתה אמירה מאוד מצחיקה בהתחשב בסיטואציה שבה הושמעה, בהשתלמות מטעם אירגון המורים - הכי לא מושב לצים סתלנים. אז הוא, למשל, נתן בכל ביקור מופע רוקנרולי מרהיב של פאק דה ברהמצ'רייה. לסיבוב אחד הופיע עם  צעירונת שהפכה זה מכבר לחוקית ובסיבוב הבא השאיר אותה בבית ופיתה משתתפת מוקסמת, נערה שאך זה הגיעה לגיל ההסכמה. ההוא היה איש מקצוע אדיר ונשא דברי טעם לשפע. העלה כמה נקודות שלפעמים, עדיין, אחרי כל השנים הללו וכל מה שאני יודעת עליו, יוצא לי להתהלך סביבן ברגעים של הרהורים. ההוא היה חרא של מורה, כי הוא סבל מחולשה איומה של נטיה לנצלנות רוחנית ונתן למשחרים לפתחו דוגמא גרועה.

מורים רוחניים, אמר המורה שלי בסדנה שבה החלטתי לקחת אותו כמורה שלי, לא שוכבים עם האדוקים שלהם. באנגלית זה נשמע קצת יותר זורם, אבל אפשר לנסח זאת בכל וארצייה שחביבה עלינו בעברית תיקנית מינית צחה מרוחנית. אם הם עושים את זה, אמר המורה שלי ואני הנהנתי בהסכמה מוחלטת, אז כל הרוחניות המגה מתקדמת שלהם שווה כקליפת השום. אם כך, למיטב הבנתי, לפחות בכל מה שנוגע לשיטה שלי, צריכים מורים משני המינים, לזכור שכל מה שאתה אומר לא שווה בשיט אם אתה שם זין על הברהמצ׳ריה.

ברהמצ׳ריה היא הכרח על פי האשאטנגה יוגה לפטאנג׳לי - טקסט שמעמדו כשל כתבי הקודש והוגים בו ברצינות ובדבקות גם ברוב השיטות האחרות של היוגה שידועות לי, אשר המונח אשטנגה לא הפך לחלק מסמלן המיסחרי. את הברהמצ׳אריה אפשר לפרש, בשיטחי ובסלחני, כיכולת התאפקות סלאש ריסון מיני/ת. בכללי זאת יאמה אחת מבין חמש, שדני רווה, שמוחזק כמומחה בתרגום מסנסקריט, מפרשה בספרו ״חוטים פילוסופיים״ בהוצאת הקיבוץ המאוחד כ״נזירות, פרישות מינית״.

יכול כל אחד לפרש את כלל הבהמצ׳ריה כראות עיניו ואף מן הראוי שיעשה כך.  הן קיימות, מן הסתם, כדי שנתאמן עליהן כל חיינו וניכשל בהן שוב ושוב. בעידן של מידע נגיש, חופשי וזמין, כל אחד ואחת שמתרגלים יוגה מוזמנים לדון בהם, אך טרם יצא לי להיקלע למפגש יוגה רב משתתפים מקומי  בו הועלה הנושא. יותר כיף ונוח לרכל על זה. מניסיון של שנים אני אומרת את זה. החלפנו בין הבנות אינפורמציות מאוד מעניינות ופעמים גם מרנינות. כמו במקרה של מורה בכירה (לא מכאן לא מכאן) הרוחצת בעלומיה עם עלם וכאלה.

בסדרת הרצאות מרנינה, שלצערי לא השתתפתי בכל מפגשיה, בעת דיון נועז מבחינת המסורת השגורה ויצירתי מצד המרצה שדרש ביוגה סוטרה לפנטנג׳לי, תורגם ברמהצ׳ריה להתגברות על היצר המיני הגברי. לשאלה מדוע החליט לג׳נדר את המונח בתרגומו לעברית, השיב המרצה מיד שבהחלט לא בהכרח. לכן: לעולם בל נגיד לעולם לא, כפי שגורסת מימרה ידועה, כי כל אחת ואחד יכולים ליפול בפני מכשול שיציב בפניו גנאשה, אך לי זה כנראה סוף סוף זה נהיה ברור ואין לזה שום קשר לפמיניזם. הברהמצ׳ריה היא תנאי קבלה בל יעבור בעבור מרהיבי העוז להורות את היוגה ואל לנו לנהוג בגילויי הפרה מצידנו או כלפינו בחולשת הדעת או בסלחנות אוטומטית, כמו היתה הפרה זו מובנת מאליה.        

נילי לנדסמן, מורה ליוגה , http://goyoga.co.il/