יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
יוגה לילדים  /   ילדים
10 דרכים לשהות בתנוחת יוגה לילדים  |  דודו חקימיאן
אחד הקשיים הגדולים ביותר בהוראת יוגה לילדים היא להזמין את הילדים לשהות בתנוחה מסוימת. למה בכלל צריך לשהות? האם השהייה מועילה וכיצד?

אחד הקשיים הגדולים ביותר בהוראת יוגה לילדים היא להזמין את הילדים לשהות בתנוחה מסוימת.

למה בכלל צריך לשהות?

האם השהייה מועילה וכיצד? 

לשהייה בתנוחות היוגה יש מס' יתרונות:

1. חיזוק יכולות פיזיות- שהייה בתנוחה מעניקה לילד/ה כוח, יציבות וגמישות.

2. חיזוק היכולות המנטאליים- עצם השהייה עשוי ללמד ולהטמיע אצל

הילד/ה מושגים כמו דחיית סיפוקים, התמדה, הצלחה, סיפוק, ריכוז, קשיבות 

וכד'.

 יחד עם זאת עלינו לזכור כי שהייה בתנוחה עשויה לעורר בקרב הילד/ה תחושה של תסכול (עקב אי- הצלחה או הצלחה חלקית), רפיון ואיבוד היציבות (עקב עייפות), נוקשות ומתח (המתלווים למאמץ מנטאלי ופיזי לאורך זמן).

 מורה שמעוניין לשלב בין יציבות ונינוחות בהוראת היוגה יצטרך לחפש את הכלים המתאימים לריכוך ועידון החסרונות הר"מ בשהייה הארוכה ולאפשר לילד לחוות תחושת הצלחה ומסוגלות.

10 דרכים שיעזרו לילדים לשהות בתנוחה:

1. נשימה- הפניית תשומת הלב אל הנשימה דרך מגע על הגוף (בתנוחות שמתאפשר לנתק יד יניח הילד יד על איבר מסוים שאליו הו מתכוון לנשום), שימוש בטכניקת נשימה מסוימת (נשיפת נחש, דבורה, בלון וכד') וחקירת הנשימה (לאן אני נושם? מהירות נשימה? הדבל בין שאיפה לנשיפה וכד') תמקד את הילד בנשימה ותסיט מעט את תשומת הלב מהקושי בשהייה בתנוחה.

2. שימוש באביזרים- ניתן לשלב אביזרים רבים בתוך פעילות יוגה לילדים. אביזר משמש כמתווך התורם להעמקת החוויה והלימוד בתרגול.

לדוג': קערה טיבטית- הנחת הקערה בתנוחה מסוימת על הגוף ושהייה בתנוחה עד שצליל הקערה מפסיק, כרית שעועית- שהייה בתנוחת שיווי משקל (עץ/ חסידה) מבלי להפיל את הכרית, כדור זיזים- שהייה בתנוחה והמתנה לביקור הכדור וגילגולו על הגוף.

 

3. משחק: 'תנוחה בצרה'

 משחק קבוצתי (2 משתתפים ויותר), ילד אחד מבצע תנוחת יוגה במרכז ושאר הילדים מציעים שינוי/ תיקון התנוחה לפי הסדר. במשחק זה יש להציע תנוחות ברמה בסיסית על מנת לאפשר שהייה ארוכה בתנוחה.

4.  כרטיסיות יוגה לילדים

 

שימוש במשחקי כרטיסיות יוגה לילדים מעצים את הטמעת ביצוע התנוחה על ידי חיקוי התמונה בכרטיסיה (לדוג' תמונה/ איור של התנוחה) או לחילופין שימוש בכרטיסיה שהמושא בה מזוהה עם התנוחה (לדוג': תמונה של שולחן בתנוחת השולחן.

נציע 2 אפשרויות למשחק עם הכרטיסיות:

א. תחנות יוגה- לפני כל מזרון יש כרטיסיית יוגה וכאשר הילדים שומעים צלילים/ מוזיקה הם מבצעים את התנוחה, כשהמוזיקה/ הצלילים מפסיקים הם עוברים תחנה (אל המזרון הבא).

ב. מי אני? מחלקים לכל ילד כרטיסיה (כל ילד מסתיר את הכרטיסייה שלו). לפי הסדר כל ילד הופך כרטיסיה ומבצע את התנוחה, בזמן שהילד שוהה בתנוחה שאר הילדים צריכים לנחש איזו תנוחה הוא מבצע.

5. משחקי יוגה לגן/ ביה"ס וחצר

 

ילדים אוהבים לשחק ובעצם ככל שהמשחק תופס מרכיב משמעותי מסדר היום כך יתנסו הילדים בלמידה יותר משמעותית ודרך המשחק יוכלו להטמיע נושאים רבים מהתפתחות הילד.

משחקים המעודדים שהייה בתנוחות:

א. משחק הפסלים- נזמין את הילדים לנוע במרחב לצלילי המוזיקה בתנוחת יוגה (לדוג': פיל/ עץ) וכאשר נפסיק את המוזיקה הילדים ישהו בתנוחה. לאחר מכן נחליף לתנוחה חדשה.  

ב. פסל היוגה- נזמין בכל פעם ילד לבצע תנוחת יוגה ולהתחבר באמצעות אחד מאיברי הגוף לתנוחה של החבר, עד שכולם יהיו מחוברים

בפסל יוגה גדול.


6. סדנא תנוחה

נבחר תנוחה יחסית מאתגרת ונבנה סדנא שתלמד את הילדים כיצד להצליח לבצע את התנוחה וכמובן לשהות זמן ארוך יותר.

דוג': במידה ואנו רוצים שבסוף השנה כל הילדים יתרגלו עמידת ידיים בתמיכה של המדריכ/ה עלינו לבנות תהליך לאורך השנה בו הילדים יעבדו על פרמטרים שונים הקשורים לביצוע התנוחה.

7. תנוחת החודש

בחירה של תנוחה מסוימת כ'תנוחת החודש' ובכל מפגש נתייחס לנק' מבט שונה בהקשר של התנוחה.

לדוגמא- תנוחת השולחן.

דרך חקירה התנוחה יתאפשרו:

א. התאמות שיאפשרו לכולם לבצע אותה- בגילאי 3 ומטה נציע לילדים להניח את הישבנים על הקרקע.

ב. העמקת האתגר ביציבה- דרך ניתוק יד ונפנוף לשלום.

8. מלל נלווה

שימוש במלל משעשע/ מעניין אודות התנוחה מחבר את הילד לתרגול התנוחה ומאריך את השהייה.

דוגמאות למלל נלווה:

א. ספירה- לקטנים: מ-1 עד 10. לגדולים: ספירה תוך דילוג על מספרים זוגיים ולהיפך.

ב. מא' ועד ת': חזרה על סדר האותיות.

ג. שיר/ דקלום: הפנמת שיר / דקלום דרך חזרתיות תוך שהייה בתנוחה.

ד. ידע- ניתן ללמד משהו מעניין אודות התנוחה

9. ניקוד קבוצתי

ניתן להגביר את המוטבציה בקרב הילדים על ידי מתן ניקוד קבוצתי לשהייה בתנוחה במסגרת פעילות קבוצתית עד זמן מסוים (תלוי בגיל ובתרגיל).

לדוג': שהייה בתנוחת הארנבת דקה שלמה (מיועד לגילאי 6+).

10. פעילות בזוגות

לתרגול בזוג יתרונות רבים המאפשרים שהייה ארוכה יותר בתנוחה:

1. יצירתיות- חיפוש הדרך לחיבור התנוחה יחד.

2. העמקת הקשר החברתי- לעיתים תנועה מגשרת על קושי בתקשורת מילולית, החיבור תורם ליציבות והנינוחות.

3. אתגר

4. 'מראה כמתווה להצלחה'- החבר הוא כמו מראה ומאפשר לי לחקות את התנוחה ו'להיות כמוהו' ולהיפך.

5. הרחבת הדמיון- דוג': ילד אחד בתנוחת השולחן והשני יושב לאכול כשצלחת מונחת על הבטן של מבצע התנוחה ועם רגלים ישרות מתחת לשולחן.  

נסו בגן, בבית הספר או בבית ותכתבו לנו

בעמוד הפייסבוק: https://www.facebook.com/YwghlpBytGyml/timeline או בדוא"ל: yogidudu@gmail.com בהצלחה!