יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
יוגה למתחילים  /   מתחילים
אשטנגה יוגה - שמונת האברים של היוגה   |  ד"ר אודי בילו
היוגה סוטרה של פטנג′לי מתארת את היוגה כדרך ומציינת שמונה שלבים או איברים - הנקראים אשטנגה יוגה - המסייעים לאורך הדרך של ההתפתחות העצמית. מאמר זה יתאר את שלבי היוגה לפי פטנג′לי ויסביר מהם השלבים שהיוגי צריך לתרגל ולהיכן הוא מגיע בדרך היוגה.

        שמונת איברי היוגה חשובים להבנה כיוון שהם שופכים אור על
        השקפת החיים של היוגים ומטרתם.
        שמונת השלבים של היוגה לפי פטנג’לי יוגה סוטרא :

YAM.1 -  משמעת 

חמש נקודות המשמשות אימון לרכישת מידות מוסריות נעלות המהוות יסוד לבניין של היוגה .

חמשת הריסונים (יאם) שבהם מתאמן היוגי הם: א. אי פגיעה ב. אמיתות ג. טהרה  ד. אי חמדנות ה. אי צבירה הסתפקות במה שיש.

 2. NIAM -  נוהגים

חמש נקודות שנועדו לעקירת שורשי הסבל מתוך ההכרה כדי להכין את היוגי להיכנס למצב תודעה עילאי . חמשת הנוהגים שבהם מתאמן היוגי הם: א. ניקיון חיצוני ופנימי   ב. הסתפקות   ג. סיגופים והמאמץ   בתרגול   ד. לימוד חיצוני ופנימי   ה. היכנעות לאלוהים.

3.  ASAN - התנוחה בתרגול

בשלב זה היוגי מפתח תנוחה שבה הוא יכול להישאר מרוכז במשך זמן רב. פטנג'לי הגדיר אסאנה כתנוחה נוחה, נעימה ויציבה. מאוחר יותר פיתחו היוגים את התנוחות הרבות כענף נפרד  הנקרא האתה יוגה. התנוחות של האתה יוגה מעסות את בלוטות ההפרשה הפנימיות ומשחררות מחסומי אנרגיה במערכת (וישנו,1998 ) כך שהמצב המדיטטיבי מושג דרך אמצעים גופניים. האתה יוגה מאפשרת לשמור על גוף בריא עד לגילים מאוחרים.

 4. PRANAYAM שליטה באנרגיית החיים

הפראנה מהווה את מהות הכוח האין-סופי ביקום. הפראנה מתגלה בצורות שונות,  כתנודות, ככוח הגרביטציה וככוח המגנטי. בגופנו היא מתגלה כזרם עצבי וככוח המחשבה. מהמחשבות ועד לכוח הפיזי - הכול אינו אלא התגלמות הפראנה, האנרגיה האוניברסאלית. הגילוי העדין ביותר של הפראנה אצל האדם היא המחשבה, והגילוי המגושם ביותר של הפראנה הוא תנועת הריאות, הפועלות כמו גלגל תנופה המניע את יתר הכוחות בגוף. הפראנה העיקרית זורמת לגוף עם שאיפת האוויר, וכדי לפקח עליה מתאמן היוגי בשליטה בנשימה ( Vivekananda,1982).

5.  PRATYAHARA  התכנסות, כינוס החושים פנימה

פרטיהארה משמעותה שליטה בחושים או כינוס החושים פנימה. זהו התהליך שבו מנתקים את האינדריאס (איברי הפעולה והחישה) מהאובייקטים החושיים ומכנסים אותם פנימה לתוך המאנאס (ההכרה) Vivekananda,1982)). הטבע של החושים הוא לרצות להתקשר באופן תמידי עם אובייקטים חיצוניים. כשתשומת הלב שלנו פונה החוצה המחשבות מתחילות להעסיק את ההכרה. על ידי תרגול בפרטיהארה מושגת שליטה בחושים, והיוגי הופך אדון לחושיו.

 

6.  DHARNA ריכוז פנימי או חיצוני.

לאחר שהגוף הוגמש על ידי האסאנות, וההכרה טוהרה על ידי הפראנאימה, ולאחר שהחושים מובאים תחת שליטה על ידי פראטיהארה מגיע היוגי  לשלב השישי, הנקרא דהארנה. כאן הוא מתרכז בנקודה אחת  או במשימה אחת שאליהם נתון מלוא תשומת לבו. כדי להשיג מצב זה על הכרתו להיות יציבה.

דהארנה הינה ריכוז ההכרה על מושא אחד, אובייקט אחד או רעיון אחד. הכוונה היא למקד את ההכרה באובייקט חיצוני או פנימי. באופן חיצוני ההכרה יכולה להיות ממוקדת על תמונה, בנר או בנקודה. באופן פנימי ההכרה יכולה להיות ממוקדת על צ’קרה (מרכז אנרגיה פנימי), חלקי הגוף, או ברעיון מופשט. במהלך הריכוז הקרניים המפוזרות של ההכרה נאספות וממוקדות באובייקט הריכוז. בהכרה לא תהיה שום תנודה, ומחשבה אחת תמלא את כל ההכרה (שם). החושים יהיו שקטים והם לא יפעלו. כשהריכוז יהיה עמוק תודעת הגוף והסביבה תיעלם.

ארג'ונה, הקשת המיתולוגי של המהאברהאתה, מדגים מה היא דהארנה בסיפור הבא: Iyengar,1992))

דארונה, מורם של נסיכי המלכות, ארגן תחרות קליעה בחץ וקשת כדי לבחון את יכולתם. הנסיכים נקראו אחד אחרי השני לדארונה כדי לתאר את המטרה שהראו להם. המטרה שנבחרה הייתה קן של ציפור. כמה מהנסיכים תארו את חורשת העצים, אחרים תארו את העץ שעליו עמד הקן. כאשר הגיע תורו של ארג'ונה הוא תאר קודם את הציפור, בהמשך את ראש הציפור ולבסוף לא היה יכול ליראות דבר פרט לעיניה הנוצצות של הציפור, שהיו מרכז המטרה שנבחרה על ידי דארונה.

7.  DYHAN ריכוז מושהה מדיטציה 

לאחר פריטהארה ודהארנה (ריכוז בנקודה אחת), אנו מגיעים לדיהאנה שפירושה ריכוז מושהה. ההכרה שתורגלה להישאר ממוקדת בנקודה מסוימת, פנימית או חיצונית, מקבלת את היכולת לזרום ברציפות ללא הפרעה. מצב זה נקרא דיהאנה (Sivananda,1974). זרימת המחשבה משולה לזרימתו הקבועה והיציבה של שמן, אשר מוזגים אותו מכלי אחד לשני. ( 1992Iyengar,) כאשר זרימת הריכוז נעשית ללא הפרעה ההכרה נכנסת למצב של דיהאנא.

8.  SAMADHI מצב תודעה עילאי. אחדות עם אלוהים. מעבר לזמן והמרחב, מעבר לדואליות.

כאשר האדם הגביר את כוח של המדיטציה והיה מסוגל לחרוג מעבר לחלק החיצוני של התפיסה ולמדוט רק על החלק הפנימי, המייצג את המשמעות והמהות של האובייקט,  הוא נכנס למצב התודעה המכונה  סמדהי (Vivekananda, 1982).

סוואמי וישנו דיווננדה בספרו "מדיטציה ומנטרות" מפרש את הסוטרה השלישית בפרק השני של פטנג'לי באופן הזה:

" כאשר נעלמת המודעות לסובייקט ולאובייקט ( נושא ומושא) ונשארת רק המשמעות, מגיעים למצב של סמדהי. סמדהי, אם כן, הוא התמזגות ההכרה במהותו של נושא המדיטציה. שום דבר אינו קיים פרט למודעות הטהורה הזאת" ( דווננדה, 1998, עמ'  189).

ניתן להמשיל את שמונת האיברים  לתהליך של ירי בחץ וקשת : ( שיבו 1997)

       1.         יאם וניאם הם  כיוון הירי.

       2.         הגוף הוא הקשת.

       3.         פראנימה היא  האנרגיה הדרושה למתיחת המיתר .

       4.         פראטיהארה היא האחיזה בקשת והשלב שבו המיתר מתוח שליטה, כינוס החושים פנימה.

       5.         דהארנה היא  השלב של כיוון החץ למטרה.

       6.         דיהאנה היא השלב  שבו קצה החץ והמטרה מתאחדים.

       7.         סמדהי הוא השלב של  חדירת החץ למטרה.

 

שלושת התהליכים הראשונים עוסקים באימון הגוף הפיסי. שלושת התהליכים הבאים, דהיינו פראנאיאמה, פרטיהארה ודהארנה מפקחים על הכלי השני של הנשמה, המכונה הגוף האסטראלי. בשלב השביעי של המדיטציה פועלת הרוח בגוף הסיבתי שנמצא מעבר לגוף הפיסי והאסטראלי. בשלב הסופי (דיווננדה, 1980),  כאשר הנשמה מגיעה לסמדהי מתגלמת הרוח כתודעה טהורה ומגיעה לידי ביטוי מלוא הפוטנציאל שלה, כיוון שהיא התעלתה מעבר לכל המגבלות והמחסומים של  הגופים השונים וההכרה. הנשמה כשלעצמה היא מושלמת ואין בה כל חלוקות פנימיות. הכלים השונים שבהם היא משתמשת כדי לתפקד בעולם הם חלקים מתוך השלמת הזו. בשלב הסמדהי נעשית הנשמה מודעת שוב לטבעה האמיתי.

מקורות:
1.
דיובנדה, ס, ו.(1980). ספר היוגה השלם. ישראל: רשפים.
2. דיבננדה, ס,ו. (1998). מדיטציה ומנטרות. תל אביב: רשפים. 
3. סוורפננדה, ס. (1985). רשימות מהרצאות בנושא הרג’ה יוגה. תל אביב.
4. 
שיבו, (1998). רשימות מהרצאות בנושא יוגה. תל אביב
5. 
Iyengar, BKS, (1992). Light on Yoga, Calcutta: Indus.
6. 
Vivekananda, S. (1982). Raga Yoga  .U.S.A: Ramakrishna – Vivekananda  Center.
7.
Sivananda, S. (1974). Science of Raja Yoga.The divine life society.

לקריאה נוספת : אשטנגה יוגה

לאתר של אודי בילו,  מנהל בית הספר לבריגהו יוגה
מרכז את קורס הכשרת מורים ליוגה בסמינר הקיבוצים.