יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
יוגה למתחילים  /   מתחילים
יוגה לנשים ויוגה לגברים  |  מורן גנון
האגן הנשי רחב יותר מהאגן הגברי, החלל הפנימי שלו עגול אל מול הגברי שהוא קצת יותר משולש וזאת כדי לאפשר לעובר לעבור דרך האגן (כן, אאוצ′) לתעלת הלידה ולצאת לעולם. עבודה נכונה תהיה עם התחשבות בהבדלים בינינו המינים, מתוך הבנה כוללת שגם כל אחד מאיתנו הוא אינדיווידואל, ויש הבדלים בין כל אחד מאיתנו, ללא תלות במגדר באיזון הכוח, שיווי המשקל הפיזי והרגשי לגבי התרגול שלנו.

יש הבדל בין נשים וגברים? 

ההבדל בין נשים וגברים נחקר משחר האנושות.

המראה החיצוני, הפעילות הקוגנטיבית, הבינה הרגשית והמבנה האנטומי שלנו שונים  - בטוח יש לזה סיבה. 

מתוך מסע אישי: 

בצעירותי עמדתי על כך שאין הבדל- השלמתי הרכבים במגרש הכדורגל "של הבנים", שיחקתי בעצמי בקב' הכדורגל של בנות השכבה, אהבתי מאוד מחניים ומשחקי ספורט שונים ואפילו היו לא מעט הפגנות כוח מול בנים. 

בגיל ההתבגרות העניין, היה בעיקר בחלוקת התפקידים בעולם הזה והרבה שאלות כמו "למה אמא שלי במטבח מהרגע שהיא חוזרת מהעבודה עד הערב"? מה הקטע של חוסר השיוויון המגדרי הכללי? 

נקודת ייחוס - אני בכורה ואחי שקטן ממני ב 3.5 שנים - חלוקת מטלות הבית ביני לבינו היו 70-30.

אחרי מסע אישי הבנתי, שכנראה זה מה שאימי בוחרת (במודע או לא) לעשות, שהחינוך בביתי היה קצת מיושן ושהמצב החברתי ממש גרוע בתעשייה כשאצטרך למצוא עבודה, "עשיתי חושבים" והחלטתי - "אני אנצח את ההבדלים"!
קראתי המון פילוסופיה והיסטוריה על הפמיניזם (והנאו פמיניזם) סימון דה בובאר ועוד, היו השראה גדולה. 

העיסוק בספורט ובעיקר ביוגה בגיל 21 הביא אותי לשיא המחקר הלא מודע שלי והוביל לתחרות אשלייתית. 

תרגלתי אשטנגה ויניאסה, הסיבולת הפיזיולוגית מאוד בולטת בזרם זה.

כל כך רציתי לעשות את עמידות הידיים שהגברים היו עושים בכזו קלות, את כפיפות המרפקים (צ'טוראנגה), את עמידת האמות / טווס (פינצ'ה אסנה), את העגור / עורב (באקה אסנה) ועוד המון תרגילים מרשימים.    

תרגלתי המון (4 פעמים בשבוע) ויאמר לזכות המורה המדהימה וההתמדה שלי, התוצאות הגיעו מהר, מורתי טיפחה והשקיעה בי בטכניקה ובקידום התרגול הפיזי כמה שנים טובות. 

ואז הגיע ההיריון - פיק רציני בעולם הנשיות הפיזי והרגשי שלי, ובכלל לעולם הנשי. 

בתרגול יוגה והכנה ללידה התבהר לי, עד לכדי הבריק, ההבדל הכה יפה, קסום ומרגש בין נשים וגברים. 

יש לנו יכולות אחרות, לא טובות יותר או פחות, אם בסטריאוטיפים עסקינן, אז אנחנו מרימות משא כבד פנימי והם חיצוני. 

אנחנו בנויות אחרת כי אנחנו גם יכולות לגדל בתוכינו חיים וללדת, האנטומיה שלנו אבולוציונית מתוכנתת בכוונה תחילה עם הבדל מהותי, נכון, לא כל אחת תבחר או תוכל ללדת, אבל טכנית, המבנה מוכן. 

מסתבר שאני מבינה דברים הכי טוב, בצורה יישומית, דרך הגוף. הלמידה האמיתית נטמעת והופכת לדרך חיים של ערכים, אידאלים ונקודות מבט עמוקות. הבדל בין נשים וגברים ביוגה

בתרגול, אם נשים לב לדקויות, נוכל לראות באופן ברור דינמיקת תרגול שונה בין נשים וגברים. 

לא רק בגמישות, או בכח הפיזי, אלא גם בצורת ההבנה של התנועה ומקור הכוח המניע את מרכזי הכובד השונים.

מרכזי הכובד: 

גברים - חגורת הכתפיים, שכמות וידיים - אזור רחב ולא עמוק בנפחו, תנועתי מאוד. אבולוציונית: מאפשר עבודת כפיים גסה, העברת משקל נוחה יחסית והתבססות והפנמת משקל מהירה.

נשים - אגן, אזור רחב, ובעל נפח גדול בגוף, יציב בעל תנועתיות נמוכה יותר מאזור הכתפיים והשכמות. 

מפרק האגן מייצב ותומך. אבולוציונית מאפשר עבודה מרובה בישיבה/כריעה ולידה.
מערכת העצבים שלנו ובלוטת יתרת המוח אחראית על שחרור הורמונים שעוזרים לנו בהגמשת המפרקים כהכנה לקראת לידה ובאופן כללי המבנה של האישה גמיש מעט יותר משל הגבר בשל צורת העבודה השונה עם הגוף.  

לכל אזור תפקיד שונה ומגוון מאוד - בתור התחלה, נוריד דרמה ונזכיר שלכולנו יש הכל. 

"מה שלמעלה, כך גם למטה", אפשר לראות איך מפרק האגן-ירך ה"פרפרי" קצת דומה לשכמות- כתפיים, או כפות ידיים מול כפות רגליים, או סרעפת מול קרקעית/רצפת אגן, שמהווה גם סוג של סרעפת. 

אצל גברים הכוח והיציבות מגיעים מבסיס הכתפיים ומכאן הכח הפונקציונאלי שמושג בקלות יותר אצל הגברים בתרגול ומתבטא בהרמת משקל הגוף על הידיים ועוצמה מתפרצת יותר בתרגילי ידיים.

אצל הנשים, העבודה עם מפרק הירך והאגן, מביאה את התרגול להיות משתרש, מבוסס גמישות, רחב יותר ובשאיפה, עם שיווי משקל מדויק יותר.

עבודה נכונה עם האגן הנשי תביא את התרגול להיות יציב יותר ומעט שונה חיצונית מהתרגול הגברי בעל האגן הצר יותר, למשל בפישוקים כשהאגן פונה קדימה (לוחם 1, תנוחת המשולש בפיתול, האצן ועוד) נשים לא יניחו את כפות רגליים בהונות מול עקב, אלא ייצרו פישוק רוחבי מעט על מנת להתייצב ברוחב האגן שלהן, למעשה, טוב יעשו כולם אם יתייצבו בכל התנוחות הללו לפי רוחב האגן והמבנה האנטומי האישי.

האגן הנשי רחב יותר מהאגן הגברי, החלל הפנימי שלו עגול אל מול הגברי שהוא קצת יותר משולש וזאת כדי לאפשר לעובר לעבור דרך האגן (כן, אאוצ') לתעלת הלידה ולצאת לעולם. 

עבודה נכונה תהיה עם התחשבות בהבדלים בינינו המינים, מתוך הבנה כוללת שגם כל אחד מאיתנו הוא אינדיווידואל, ויש הבדלים בין כל אחד מאיתנו, ללא תלות במגדר באיזון הכוח, שיווי המשקל הפיזי והרגשי לגבי התרגול שלנו. 

כולנו מתרגלים יוגה כדי להרגיש טוב יותר, מכל סיבה שהיא, אם נתעכב על דיוק באסנה שמושתתת על הבדלים אנטומיים, יווצר תסכול, השוואתיות אשלייתית ועבודה מתוך אגו וזה עוד לפני שנדבר בכלל על פציעות פיזיולוגיות.
המסקנה: ממחקר שנערך ב2016 בארה"ב נמצא כי 36.7 מיליון איש מתרגלים יוגה.

מתוכם - 28% גברים ו 72% נשים, זה המון א.נשים! 

אם עוצבנו פיזיולוגית שונה, אנחנו כנראה צריכים להבין שהתפקוד שלנו שונה, וכל מין, פונקציונאלית, מתנהל בעולם בצורה שונה.    לא טוב יותר או פחות, רק שונה.

כשנשאיר את ההשוואתיות בחוץ, יתקיים הטשטוש בין המינים והאחדות תצא לאור.  

התרגול הוא לפי איך שהגוף שלנו בנוי, כל אחד ושלו, גבר או אישה יתרגלו שונה אחד מהשני בזכות מתנות החיים של הגוף שלנו, וגם הם יתרגלו שונה מגבר ואישה אחרים, שמתרגלים לצידם, כי להם מתנות אחרות, בלי קשר כבר למגדר. 

גם אם מעולם לא פירטנו לעצמנו למה אנחנו "עושים יוגה", נגלה שבעצם באנו כדי להתחזק, להירגע, להעניק לעצמנו תרגול פיזי, רגשי וקוגנטיבי באזורים החלשים שלנו ולהתקדם ולחזק גם את החזקים. 

היו מודעים, נסו לחוש את התאמת האסנה לגופכם, שחקו עם האסנה, תנשמו לתוכה 

אסנה נכונה היא זו שנוחה לנו אנטומית - בלי קשר למגדר. 

לכו לחגוג באימון מפנק שבו תהיו פשוט אתם, כי כולנו בעצם חלק ממשהו אחד גדול שמבטא את עצמו דרכינו.

מורן גנון, מאמנת פיזיו-קוגניציה בעלמה – יוגה . העצמה . אחווה מאמנת אישית – (קואוצ'ינג) אימון אישי להגשמה עצמית והשגת יעדים אישיים. ליווי תהליכי של א.נשים לשינוי, השלמה והתאהבות מחדש בחיים האישיים. מדריכת יוגה - בשיטת האשטנגה ויניאסה. ומורה ליוגה להיריון ולאחר לידה. מתרגלת יוגה משנת 2005, בשיטת האשטנגה ויניאסה, בהריונות וב(2) לידות. זכיתי להצליח ולהביא לתרגול פן שהיה חסר לי אצל מורים בישראל ובחו"ל - את היום יום שלנו. להבין וליישם את העובדה שהיוגה יכולה לעזור לי לחיות חיים של שלווה, להתמיר את האהבה בתוכי לעצמי-לסובבים-לעולם, להבין איך התרגול הוא מראה לחיים ולשתמש בתובנות לחיים נכונים, בריאים ומאושרים יותר. אני מאמינה שכשמכירים את האסנות טוב, צולחים דרך התרגול הפיזי ומקישים מתרגול הגוף ביוגה לאימון לחיי יום יום מעניינים, מאושרים ובריאים יותר, פיזית, רגשית ופסיכולוגית.