יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
זרמים ביוגה  /   זרמים
מהי יוגה קלאסית?  |  שחף אשל זמיר
היום בסוף שיעור ניגש אלי תלמיד ושאל אותי "למה את לא מלמדת יוגה קלאסית?" שאלתי: "מה זה יוגה קלאסית?" ואמר : "בהודו ,ששם תרגלתי, היה הרבה סוריה נאמסקאר ורצף מסודר" מממ..... מה זה יוגה קלאסית?

היום בסוף שיעור ניגש אלי תלמיד ושאל אותי "למה את לא מלמדת יוגה קלאסית?" 

שאלתי: "מה זה יוגה קלאסית?" 

ואמר : "בהודו ,ששם תרגלתי, היה הרבה סוריה נאמסקאר ורצף מסודר"

מממ..... 

מה זה יוגה קלאסית?

על פי הספר של מארק סינגלטון , יוגה כפי שאנחנו מכירים והרצפים הם תולדה של תפיסה מראשית המאה העשרים של רצון לגוף מושלם, גוף בריא וחזק, בשילוב זרם של פיתוח גוף (בודי בילדינג ), יחד עם רצון שבאמצעות גוף זה ניתן להתנגד לשלטון הבריטי... לכובש.

במאה 18 ראו את היוגים כברברים בצידי הדרכים, פחדו מהם וזלזלו בהם, או שראו בהם כאקרובטים שהוצגו בקרקס בראשית המאה ה19.

איזה תנוחות היו, איזה תרגול היה

התרגול היוגי היה הגברת הטאפאס, נשימות ומדיטציה, בעיקר תרגול בישיבה

כשעיקר המטרה היא השחרור והשינוי

התהליך המנטלי שנוצר מתיעול הפראנאה בגוף.

בכתבים מופיעות תנוחות אך לעולם לא מצאתי שצוין שיש לבצעם ברצף מסוים

ביוגה סוטרה לפטנג'לי ,בבהאשיה ,בביאורים מופיעה רשימה של 13 אסנות ובסוף הרשימה נכתב וכ”ו... כרמז לתנוחות נוספות, תנוחות אילו מבוצעות בישיבה. פטנג'לי עצמו מתייחס לאסנה כאיבר השלישי מאיברי היוגה אך איננו מפרט.

במהאבארטה ובראמאניאה יש תיעוד לאלים ופרושים המבצעים וריאציות לאסנות שאינן בישיבה. כשמטרתן היא לתרגול טאפאס.

טקסטים טנטריים קדומים מסביבות המאה ה-11 מציינים בדרך כלל "אסאנה" כ"כס מלכות" לאלוהות. תנוחות מכונות גם 'קאראנה' המציעות תנועה ו'פיתה 'המציין מושב.

במאמר של סת' פאול מתועדים ממצאים של אייקונים חצובים על עמודי מבנה המציגים לא רק צלמיות של תנוחות ישיבה אלא גם צלמיות של מספר אסנות בעמידה , ולא רק בעמידה אלא "בייגלה סטייל" ברובן תנוחות שווי משקל על ידיים. כלומר ישנן עדויות לאסנות שונות ומגוונות מהמאה ה-16. בצלמיות שנמצאו ב"בייגלה סטייל" נמצאה גם אורדווהדאהנוראסנה ( תנוחת גשר)

בדאטאטריהיוגהסאשטרה מצוין שישנן 8,400,000 תנוחות שונות. בטקסט אחר נכתב כי יש תנוחות ככמות המינים הקיימים. האל שיווה בוחר אסאנה אחת מתוך כל 100,000 ולכן קיימות 84 אסנות.

למעשה רצף התנוחות כסדרה נוצר תחת השפעה של תפיסה של גוף בריא בנפש בריאה שהמשיכה את הקו של ראשית המאה ה20 של גוף בריא, גזע משובח

קרינשמצ'ריה הוא האחראי לצירוף הרצף ההתעמלותי שנקרא סוריה נאמאסקר להיות כחלק מיוגה אסנה

עד שנות ה-30 של המאה ה-20 הסוריה נאמאסקר בכלל לא נחשבה כחלק מהיוגה אסנה

עושה רושם כי הוראתו של קרישנמצ'ריה התבססה על סגנון של חינוך גופני שהיה מקובל בהודו של שנות ה30 של המאה ה-20 בשילוב חדשנות אישית שלו אשר יצרה את המיזוג אותו אנחנו מכירים כיום

קרינשמצ'ריה טען שטקסט המקור לרצפים שלו היה קורונטה , מקור זה לא נמצא מעולם

כיום, חוקרים מצאו מקור הנקרא האטהבאהשיהפאדהיטי. כנראה נכתב במהלך המאה ה-18. בו יש 112 תנוחות , מחבר הטקסט נקרא קאפאלה קוראנטאקה וכנראה זהו המקור שקרישנמצ'ריה התכוון.

הטקסט זה מתחיל במילים:

" עבור אילו הסובלים מכאב, אילו המחוברים בצורה מוגזמת למושאי החושיים, אלה האובססיביים לנשים, הנופלים מקאסטה, ואפילו אילו המבצעים את העבודות הכעורות בעולם, למענם זהו ספר הוראות ההאטה -יוגה- באהשיה- פאהדיהיטי שחובר על ידי קאפלאה קוראנטקה , הנושאים וטכניקות התרגול בו נכתבו כאן".

בטקסט זה שחלקים ממנו חסרים ישנם הסברים מדויקים כיצד להיכנס לתנוחה ובנוסף ישנו סדר מסוים בו התנוחות אמורות להיות מתורגלות . התנוחות היו מסודרות לפי סדרות של תנוחות עמידה, תנוחות ישיבה, תנוחות בשכיבה וכדומה.

אף על פי שלא מכונה כל קבוצה כרצף בקטע על אסאנה, הטקסט קובע כי יש לבצע את התנוחות ברצף. יתר על כן, במקרים רבים, תיאור ה"אסאנה "מתחיל בקביעה כי על היוגין להיות ממוקם בתנוחה הקודמת ברצף

ב- Haṭhābhyāsapaddhati ישנם מקרים שבהם שתי תנוחות בעלות צורות שונות מקושרות זו לזו. מתוארים רצפים של אסאנות על ידי כותרות שכיבה פנים כלפי מטה, שכיבה פנים כלפי מעלה, נייחות, עמידה , תנוחות עם חבלים וכדומה, שנראות כקבוצות של התנוחות. כותרות אלה אינן מאפיינות את צורת ה"אסאנות "מכיוון שתנוחות בעלות צורות ותנועות שונות מחוברות תחת כל כותרת. במקום זאת נראה שהכותרת מתייחסת למצב נקודת המוצא. לדוגמה, בקבוצה במצב שכוב, שכיבה היא הכיוון המקשר בין שש מתוך עשרים וחמש ה"אסאנות ", כאשר כל אחת מהשש מתחילה בשכיבה. עשרים וחמש תנוחות אלה כוללות היפוכים, איזון זרועות, שכיבות סמיכה. לפיכך, נראה שהכותרות מתייחסות לאופן ביצוע ה"אסאנות "ברצף, ולא לקבוצות של תנוחות בעלות צורה דומה והקו המחבר ביניהן בכניסה לאסאנה.

ראוי לציין כי התיאורים בעלי האופי הרציף ב Haṭhābhyāsapaddhati על אסאנות מסייע לקורא להבין אותן.

בעדויות על קרישנמצ'ריה נאמר כי הוא היה מכין רצף תנוחות המיועד להכנה לקראת אסנה מסוימת, ובאחת העדויות נאמר שמבחינת קרישנמצ'ריה קודם כל יש לתרגל סוריה נאמאסקר ואח"כ הכל פתוח. דבריו של T.R.S. Sharma 

אז מהי יוגה קלאסית?

האם זה רצף תנוחות

האם זה רצף תנוחות המועברות בצורה מסוימת?

או האם זה החוויה אותה עובר המתרגל כתוצאה מרצף תנוחות

האם לשם לעבור חוויה המתרגל חייב לעבור רצף מאוד מדויק ושחוזר על עצמו או שניתן לגוון?

אני, האם אני מלמדת יוגה קלאסית?

אני יותר בכיוון של תנוחת מטרה וההכנה הנחוצה אליה או נושא /מושג אותו אני רוצה שנבחן בשיעור בהתאם לכך נבנה רצף התנוחות

או החוויה הפיזית המנטלית אותה אנחנו עוברים במהלך השיעור 

ולכן, לא תמיד סוריה נמאסקאר היא חלק מהשיעור לעיתים כן ולעיתים לא.. 

לעיתים היא חלק ממעבר בין התנוחות.

יוגה קלאסית:

הגברת הטאפאס, נשימות ומדיטציה

שחרור ושינוי

תהליך מנטלי שנוצר מתיעול הפראנאה בגוף

נשימה ותשומת לב באסנה

חקירה עצמית 

לאהוב את עצמך.

 

מקורות:

Singleton Mark, Yoga Body the origins of modern posture practice, oxford 2010

Jason Birch and Mark Singleton, THE YOGA OF THE HAṬHĀBHYĀSAPADDHATI: HAṬHAYOGA ON THE CUSP OF MODERNITY, Journal of yoga studies 2019 

Seth Powell, ETCHED IN STONE: ENTH-CENTURY VISUAL AND MATERIAL EVIDENCE OF ŚAIVA ASCETICS AND YOGIS IN COMPLEX NON-SEATED ĀSANAS AT VIJAYANAGARA, Journal of yoga studies 

2018 

James Russell, The roots of postural Yoga,

 
שחף אשל זמיר - מורה בכירה להאטה רא'גה יוגה מורה ליוגה לילדים עם צרכים מיוחדים סדנאות בייבי יוגה