יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
חוכמת היוגה  /   חכמה
יוגה ומודעות גופנית   |  דר′ מיכל לביא
מודעות גופנית, במלים פשוטות, היא עד כמה אנחנו שמים לב לגוף שלנו. המודעות שגדלה באימון היוגה, למה שקורה בתוכנו, בנפש או בגוף, היא כלי חשוב, שמגביר את המעורבות שלנו במה שמתרחש בחיים שלנו.

תרגול יוגה נהיה משמעותי יותר כאשר הוא מבוצע מתוך מודעות, ותוך הקדשת תשומת לב מירבית למתרחש בתוכנו. כאשר אנו מתרגלים באופן מכאני, ללא מחשבה ותשומת לב למתרחש, ניתן להשוות את התרגול לכל אימון גופני אחר (כמו חדר כושר, או שעורי עיצוב). התרגול מועיל לגוף כמובן, אבל אין בו הרבה מעבר לכך. לעומת זאת, כאשר אנחנו מצליחים להתרכז ולהביא את כל הווייתנו אל המזרון, אנו מגיעים לתרגול ברמת מודעות גבוהה יותר, ויכולים לצאת נשכרים פעמיים: גם לשפר את התרגול עצמו, וגם, בעזרת התרגול, לשפר את המודעות הגופנית והעצמית שלנו, ולצאת עם תובנות חדשות לחיים.

 

מרכיבי המודעות הגופנית

מודעות מבוססת על מספר מרכיבים, כששני החשובים הם הרצון והיכולת. כל אדם שנבקש ממנו לשים לב לגופו, ינסה (לפחות לרגע קטן) לעשות זאת. כלומר, מרכיב הרצון קיים אצלו. אבל, לא כל אחד יוכל לבצע זאת באותה מידה. אנשים רבים יוכלו להבחין בגופם רק מבחוץ, כמו בעת הסתכלות במראה, ויוכלו לחוש את גופם רק כאשר הוא משדר אותות של כאב. אך מעבר למראה החיצוני של הגוף, ולתחושות כאב, יש עוד דברים בגוף רבים שניתן ללמוד להרגיש ולזהות, למשל מנח הגוף או תחושות פנימיות שונות שאינן כאב.

הפניית תשומת הלב לגוף נקראת "קשב סומטי" (somatic attention), או "קשב גופני". מידת הקשב הסומטי שלנו משתנה בכל רגע. למשל, כאשר אתם קוראים על הנושא, יש סיכוי שמידת הקשב הסומטי שלכם גוברת ואתם קצת יותר שמים לב לגוף. לעומת זאת, כאשר אתם עסוקים במשימה חשיבתית (כמו עבודה על המחשב או פתרון תרגילים במתמטיקה) רוב הסיכויים שאינכם נמצאים בקשב סומטי, אלא מפנים את כל המשאבים למשימה המנטאלית העומדת לפניכם. לפעמים אנו מרוכזים כל כך בדברים אחרים, שאנו לא שמים לב לתחושות גופניות בסיסיות כגון רעב, צמא או קור. זו הדוגמא למרכיב היכולת (ייתכן ויש לכם יכולת גבוהה להרגיש את גופכם), אך היעדר מרכיב הרצון (אתם עסוקים במשהו אחר). גם אנשים בעלי מודעות גופנית מפותחת, אינם מפנים את תשומת הלב לגופם בכל רגע ורגע, אך ייתכן ויצליחו להשאר עם מעט יותר קשב סומטי גם כאשר רוב הקשב מופנה למשימה אחרת.

 

מה נכלל במסגרת המודעות הגופנית?

ברמה הבסיסית - היכולת להרגיש את כל איזורי הגוף, להבחין ולאפיין תחושות גופניות מגוונות כאשר הגוף במצב סטאטי.

ברמה מתקדמת - יכולת להרגיש גם את הפרטים (התחושות הגופניות) וגם את המכלול (התחושה הכללית בגוף), הן במצב סטאטי, והן תוך כדי תנועה. כלומר, מודעות למנח הגוף וליציבה.

ברמה הגבוהה ביותר - יכולת אינטגרציה של התחושות הגופניות עם גורמים נוספים, למשל זיהוי של השפעת גורמים חיצוניים או פנימיים על תחושות גופניות, זיהוי מצבים מנטאליים ורגשיים על בסיס רמזים גופניים עדינים.

כבר ברמה הבסיסית, מודעות גופנית יכולה לסייע לנו בחיי היום-יום. ברמה הגבוהה ביותר, כאשר אנו לומדים להסתייע במודעות הגופנית במצבים שונים,  היא יכולה לתרום לחיינו בתחומים רבים ומגוונים, החל משיפור הבריאות הגופנית ועד שיפור תהליכי קבלת החלטות ותקשורת בין-אישית!

ניתן לשאול, כיצד קשורה המודעות הגופנית לתהליכים נפשיים, מחשבתיים (כמו קבלת החלטות) או חברתיים (כמו תקשורת בין אישית), והתשובה היא פשוטה, ומעוגנת במחקר המדעי. כיום ידוע, כי התהליכים המורכבים המתרחשים במוח, כמו תהליכי עיבוד המידע וקבלת ההחלטות, מבוססים גם על התחושות שמתקבלות מהגוף. תחושות אלו משדרות לנו, ברמה העמוקה ביותר, מה אנו מרגישים כ"נכון" או "לא נכון". אנשים שחסרים תחושות אלו, לוקים בקבלת החלטות ובתקשורת שלהם עם הסביבה. המשמעות של כל זה היא, שככל שאנו פועלים יותר בתאום ובהקשבה לגוף, מתוך מודעות גופנית, אנו יכולים לשפר את היכולות שלנו בתחומים רבים, ולא רק בתחומים הקשורים ישירות לגוף.

דר' מיכל לביא, מורה לויג'נאנה יוגה, עוסקת בטיפול במגע (שיאצו ועוד) וד"ר לעבודה סוציאלית.