יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
אימון היוגה  /   אימון
יוגה נשית ועבודת המולה בנדהה  |  מירה ארצי פדן
המולה בנדהה נחשבת לעיתם כסוד באימון יוגה. העבודה איתה דורשת ניסיון ותרגול יוגה מתמשך. אתם מוזמנים לקרוא על החשיבות של המולה בנדהה ועבודה עם שרירי רצפת האגן על פי היוגה הנשית.
תרגום המילה מולה בנדהה מסנסקריט:
מולה - שורש, בסיס, מקור, סיבה.
בנדהה - לנעול, לאסוף, להרים וגם "לרסן את הנהר".
את תרגול היוגה הנשית אפשר לכנות גם "תרגול המולה בנדהה".
 
תרגול היוגה הנשית התפתח מתוך הקשבה לשינוי המתקיים באגן האישה. האגן הנשי מסתיר סודות רבים. כל הזיכרונות, החוויות והסיפורים המעצבים את חיי האישה, טמונים באגן שלה. אפשר לתת להם לשקוע במרחב האגן במשך שנים, כאשר מעליהם נערמים זיכרונות נוספים. אך בשלב מסוים בחיים, הם יביאו את עצמם לידי ביטוי.
בדרך כלל, השינוי הגדול מגיע סביב שנות ההיריון. אם זה בקשיים להיכנס להיריון, במהלך ההיריון, לקראת או במהלך הלידה ובתקופה שלאחריה. בשנים משמעותיות אלו, מביא הגוף את סיפורו בעוצמה. אלו חוויות מטלטלות, המאלצות נשים לעצור, להקשיב ולעשות שינוי. מניסיוני האישי, חוויות אלו משנות את החיים לעד. ההקשבה לאגן שלי נבעה מטלטלות שחייבו אותי להבין משהו חדש על עצמי. משהו שהיה קיים שם מתמיד, חלק מסיפור חיי, אלא שהייתי במסלול אחר, לא פנויה להקשבה.
בעבודתי אני פוגשת נשים צעירות, או נשים שעוד לא ילדו, ששינויים מסוימים שמקורם באגן מחייבים אותן לעצור, להקשיב ולהשתנות. מניסיונן אני לומדת כי זוהי מתנה: להקשיב לאגן ולנהל איתו דיאלוג.
 
בין אם נודה או לא, מנהל איתנו האגן דיאלוג מקבלת הווסת הראשונה. השינויים ההורמונלים שמקורם בשחלות, מנהלים באופן סמוי את חיינו. אלא שבשום מסגרת לא נתנו לנו את הכלים המתאימים להקשיב ולהבין. אנו עלולות לחוות סימפטומים שונים של PMS כמו מיגרנות לפני הווסת, תשוקה עזה למתוק, מצבי רוח קיצוניים, כאבי בטן קשים ועוד. קשיים בכניסה להריון, לידות קשות, שינויים דרמטיים במחזור הווסת, סימפטומים המשבשים את איכות החיים בגיל המעבר ועוד. כל אלו הם דרכיו הנסתרות של האגן להשמיע את דברו.
 
שרירי קרקעית האגן תומכים את אברי האגן והבטן ולמעשה מייצבים את האיברים. במשך השנים, כתוצאה מהמחזור החודשי, ההריונות, הלידות וכוח הכובד, נחלשים שרירים אלו וגורמים לחולשה וצניחה מסויימת באיברים הפנימיים. האנרגיה האחראית על סילוק הפסולת מהגוף, כולל דם הווסת, נקראת אפאנה. היא הולכת ונחלשת ופונה יותר ויותר לכיוון האדמה, כאשר כיוונה המקורי כלפי מעלה. עם היחלשותה, נחלש גם תפקוד אברי הבטן והאגן. בשל כך סובלות נשים מדליפות קלות עד קשות של שתן, טחורים, עצירות, צניחות איברים בדרגות שונות, בעיות בקיום יחסי מין ועוד.
 
בתרגול המולה בנדהה אנחנו מחזקות את שרירי קרקעית האגן. עם חיזוקם ושימושם באופן נכון ביומיום, אנו מייצרות ערסל תמיכה חזק ויציב לאברי הבטן, האגן והגב התחתון. תרגול המולה בנדהה לאורך זמן, מייצב את האישה הן ברמה הפיזית אך בעיקר ברמה המנטאלית והרגשית. חיזוק קבוצת שרירים חשובה זו מהווה עוגן אמיתי לחיים.
 
בהפעלת קבוצת שרירים משמעותית זו, אנו משפרות את זרימת הדם אל כל אברי האגן וכמובן גם אל שרירי קרקעית האגן. משפרות את התפקוד העצבי בכל מרחב האגן וכן את תפקוד מערכת הלימפה ואת תפקוד המערכת ההורמונלית. המודעות לשרירי קרקעית האגן מתפתחת בהדרגה עם התרגול. ככל שהמוח לומד לתקשר יותר ויותר עם קבוצת שרירים זו, כך מתפתחת המודעות אליהם גם ביומיום. הם הופכים עם השנים לכלי ייצוב אמיתי לחיים.
המוח המערבי שלנו לא למד אף פעם, באף שיעור בבית הספר או באוניברסיטה, לבחון את תנועת השרירים האלו. לכן זה לוקח זמן. מתינות וסבלנות זה העיקר. ככל שמתרגלים את עבודת המולה בנדהה יותר ויותר על המזרון, כך ניתן להשתמש בהם בחיים הרגילים. תנועתם צריכה להיות חלק מעשי מכל תנועה שלנו במרחב. הם נותנים תמיכה נכונה לכל תנוחה ולכל תנועה. כאשר אנו עומדים, אנו מתנגדים לכוח הכובד. עם השנים נוצר עומס על ערסל שרירי האגן כתוצאה מהלחץ התוך בטני בכל תנועה שנעשה, וההתנגדות לכוח הכובד מעצם היותנו על שתיים. תמיכת שרירים אלו מאפשרת תנועה, דיבור, צחוק, שיעול, עם מינימום עומס. אנו אוספות אותם שנייה לפני: שיעול, צחוק, הרמת תינוק, כניסה לתנוחה כלשהי ועוד.
 
במהלך התרגול, בייחוד בשלבים הראשונים, האגן משמיע את דברו. בהתחלה אנחנו רק לומדות להניע את השרירים נכון. עצם ההנעה יוצרת דינמיקה חדשה עם האגן. לפעמים חוות נשים חוויות לא נעימות, אפילו מעצבנות...ניהול של רישום יומן המלווה את התרגול, יקל על ההתמודדות עם החוויות. דווקא חוויות אלו יכולות להיות מרתקות ללמידה עצמית. מה מפריע שם? מה גורם לתחושה לא נעימה?
לכל אישה הסיפור האישי המודחק והגלוי שלה. בתרגול זה, הסודות מקבלים פנים וצורה. זה רק תלוי באומץ וברצון של האישה להמשיך בדרך.
 
אז איך לתרגל:
אני ממליצה לפנות למורה המשלבת בעבודתה כלים מהיוגה הנשית. זה הרבה יותר מרק תרגול בתנוחה זו או אחרת, אלא חיבור נשי עמוק פנימה.
 
ובכל זאת:
את יכולה לשבת על כיסא בהטייה קלה קדימה. הניחי יד על הבטן התחתונה.
נשפי ולחצי כלפי מטה – שרירי קרקעית האגן נצמדו אל הכיסא. זהו המצב הלא נכון! אל תעשי זאת יותר. עכשיו נשפי ואספי את שרירי קרקעית האגן. הם התרחקו מהכיסא ושרירי הבטן נאספו פנימה. זוהי הפעלה נכונה של שרירים אלו וזה מה שנקרא מולה בנדה. היכרות איתם פותחת פתח אל כל מערכת השרירים המייצבת. מערכת שרירים זו מאפשרת ייצוב של השלד ושל כל מערך התנועה בגוף. תרגול נכון עם שרירים מייצבים אלו מונע נזקים בעבודה עם הגוף.
 
כאשר נפתח הצוהר אל מערכת שרירים מייצבת זו, מתקבלת הבנה שונה לחלוטין על התנועה ועל הייצוב שלנו. כמי שתרגלה שנים סוגים שונים של ספורט ויוגה, נחשפתי דרך עבודה זו להתבוננות אחרת לחלוטין על גופי ומתוכו על חיי.
 
בתרגול מתמיד ומעמיק של המולה בנדה דרך ההתייחסות של היוגה הנשית, חוות נשים איזון במחזור הווסת, הפחתה של מיגרנות התלויות במחזור החודשי, הטבה במקרים של ציסטות באזור האגן, הטבה של דלקות חוזרות באזור, סיוע מרגש בטיפולי פוריות, חזרה של הווסת עצמה במידה ונעלמה, צירי לידה יעילים יותר, עזרה מידית בשיקום לאחר הלידה ועוד. אחד השינויים המרגשים ביותר של נשים ובני זוגן זה השיפור העצום באורגזמות...
 
אני ממליצה לכן לקרוא את ספרה של דר' כריסטיאן נורת'רפ "גופה של אישה תבונתה של אישה". ספר זה אפשר לי להעמיק ולחקור את הידע הטמון באגן.
 
בברכת מולה בנדהה

מירה ארצי פדן, מפתחת שיטת "יוגה נשית" המופקת על גבי שני תקליטורים "יוגה להיריון ולאחר הלידה" ו"יוגה נשית" מלמדת יוגה להיריון ולאחר לידה במכללת וינגייט, במסגרת ארגון מורי היוגה, ב"דיאדה" ובאופן פרטי. ממחברות רב המכר "טבעי ללדת". לאתר של מירה