יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
יוגה, איורוודה ותזונה  /   איורוודה
איורוודה – העקרונות המנחים  |  עמי ריין
איורוודה היא שיטת רפואה הודית מסורתית. זוהי תורה רחבת יריעה, עמוקה ומגוונת. מתאימה לכל זמן ומקום - קיימת אלפי שנים ובעלת גישה פתוחה לשינויים. על עקרונות הטיפול האירוודי והדמיון שלהם לעקרונות אימון יוגה.

לב התורה האירוודית הוא אמנם בתיאורית הטרידושה עליה יתכן וכבר שמעתם, אך חשוב לזכור לאורך כל הדרך את העקרונות שהם המהות באיורוודה. כלומר, טיפול באמצעות תרופות איורוודיות אינו מצביע על טיפול איורוודי. גם השימוש במושגים האיורוודים לצורך ניתוח המקרה אינו מספק, אלא מעקב אחר העקרונות המנחים של האיורוודה הוא המהותי.

בסנסקריט (השפה ההודית העתיקה) המילה "איו" (Ayu) משמעותה חיים ו-"ודה" (Veda) משמעותה ידע. זוהי אם כן תורה העוסקת בכל תחומי החיים. טיפול במחלות, מניעה, שיפור איכות חיים, עניני חברה ומוסר, רוחניות – אלה הן הכותרות העיקריות. למעשה קשה למצוא תחום שאיורוודה אינה עוסקת בו באופן כזה או אחר.

מקורות הסמכות של האיורוודה הינם בראש וראשונה ספרות קלאסית עתיקה מלפני אלפי שנים. שני הספרים העיקריים הם "צ'אראקה סמהיטה" ששם דגש על רפואה פנימית ו-"סושרוטה סמהיטה" ששם דגש על כירורגיה. ספרות זו מהווה עד היום את בר הסמכא אליה ניגשים במקרה של אי הסכמה בין אנשי מקצוע. על ספרות זו נכתבו אינספור פרשנויות וכל ספר על איורוודה מצטט ממנה. מקור סמכות חשוב נוסף הוא ניסיון מטפלים של אלפי שנים שוידא, זיקק והוסיף על הידע העתיק. איורוודה שמה דגש יותר על ניסיון מאשר על ניסויים שהם הסמכות הנחשבת במערב. בנוסף לספרות הקלאסית ולניסיון המצטבר, יש מעמד מיוחד באיורוודה למקור הסמכות הישיר - התנסות אישית. מאז ומעולם היה הניסיון האישי כלי חשוב באיורוודה שלא חוסכת מאמצים מאיתנו כמטפלים ומטופלים. עלינו לפתח רגישות להתבונן ולחקור כל הזמן ולא להסתפק במעקב טכני אחרי הנחיות טובות ומנוסות ככל שיהיו. בעת החדשה התווסף המחקר המודרני באמצעות ניסויים ככלי לבדיקה נוספת. את העקרונות המנחים שאבה האיורוודה משש הפילוסופיות (שד דרשנה) שמהוות את הבסיס המחשבתי של התרבות ההודית.

הכלים בהם האיורוודה משתמשת
גם אלה מגוונים. כאמור איורוודה מעניקה עקרונות נצחיים ואוניברסאליים. את אלה ניתן ליישם בכל שיטת או טכניקת טיפול, לכן גם שיטות חדשות יחסית (כמו ארומותרפיה) מקובלות ככלי טיפולי באיורוודה. אך יש כלים מסורתיים לטיפול:  
           
תרופות
נלקחות מצמחים מן החי (כמו חלב, קונכיות) ומן הדומם (כמו מתכות ומינרלים). יש תרופות ממרכיבים בודדים ויש שהן תערובות או תרכובות. הרוקחות האיורוודית מסועפת ומציעה מגוון צורות הכנה בינהן אבקה, גלולות, שמנים, הכנות אלכוהוליות ועוד.
 
תזונה ואורח חיים
אלה נושאים חשובים ביותר וטיפול ללא התייחסות אליהם יהיה חסר באופן משמעותי. ההקשר הוא רחב- פעילות גופנית, מדיטציה, צומות מאוכל, שינה ודיבור הם רק הצצה ראשונית לתחום רחב זה. באיורוודה מתייחסים לשלושה עמודי התווך של החיים – תזונה, שינה ומין באופן מיוחד. 
           
טיפולי שימון, יזוע ומגע
פסיפס גדול של טיפולים לסיטואציות שונות. חלק מהם מוכרים בארץ (עיסוי איורוודי, ניסוך שמנים על העין השלישית), אם כי בדרך כלל לא מבוצעים באופן מעמיק. אלה הם טיפולים בפני עצמם, אך גם טיפולים מקדימים לטיפולי הניקוי (פנצ'קרמה).
           
פנצ'קרמה (Panchkarma)
טיפולי הניקוי. אחד משיאי הרפואה האיורוודית. "פנצ'" (Panch) משמעותו חמש ו-"קרמה" (Karma) מעשים. אלו הם חמש פעולות ניקוי, שנעשות לרוב במקרים יותר בעיתיים. יש לבצעם באחריות ועם תשומת לב רבה. חמש טיפולי הניקוי הם הקאה, שלשול, חוקן עם מרקחת, חוקן עם שמן וניקוי דרך האף. יש אסכולה באיורוודה (זאת ההולכת בעקבות המנתח הדגול סושרוטה (Sushruta)) המוציאה מרשימה זו את החוקן עם השמן ומוסיפה את הקזת הדם.
           
כלי טיפול נוספים
יש כלים רבים באיורוודה כמו שימוש באבני חן, אסטרולוגיה, פולחנים וטקסים, תפילה.
 
 
איורוודה היא שיטת רפואה השמה דגש על המהות. יש לה אופי פילוסופי שלעיתים קרובות שם יותר לב ל-"איך" מאשר ל-"מה". למשל אם נאכל את פריט מזון המתאים לנו, אך נאכל אותו מהר הוא לא ייטיב עמנו. איורוודה הכירה בכך שפרטים משתנים – כך למשל, החלב אותו שתו בעת העתיקה בהודו היה טהור ומזין ואילו החלב הניתן לנו היום במערב הוא מתועש ומעובד – ולכן שמה דגש על עקרונות שהם נצחיים ואוניברסלים.
 
העיקרון הראשון בו נתבונן הוא העיקרון ההוליסטי.  
איורוודה היא תורה הוליסטית. המילה הוליזם נמצאת בשימוש נפוץ בימינו, אך ספק עד כמה היא ממומשת גם במקומות שבהם היא מוצגת ככתר. הוליזם משמעותו – ראיה כוללנית. המשמעויות להיותה של האיורוודה תורה הוליסטית רבות, הנה כמה בולטות:
גוף נפש – הדוגמא המוכרת ביותר. ההתייחסות לגוף נפש אינה נפרדת. כל דבר הקורה בגוף משתקף בנפש ולהיפך.
גוף כמכלול – כל איבר ומערכת בגוף קשורים וכרוכים באחרים. עור יבש מעיד גם על בעיה במערכת העיכול ולא נסתפק במריחת קרם, כלומר בטיפול מקומי ומבודד.
אדם וסביבה – הם אחד. ההתייחסות לסביבה כאל מקור לניצול ללא התחשבות אינה הרמונית ופוגעת הן באדם והן בסביבה, כי חד אחד.
תחומי טיפול – איורוודה מטפלת באדם ולא במחלה. ומכאן שהיא מטפלת בכל הקשור לחיים.  
כלים לטיפול – כל כלי גם אם אינו קלאסי ניתן לשימוש באיורוודה. איורוודה אינה מגבילה עצמה לטכניקות מסוימות.
המטפל – במידה וניתן יעסוק המטפל במגוון תחומים: גידול ואיתור צמחים, הכנת תרופות, טיפולי מגע וכו'
שימוש בצמח השלם – גם אם ניתן לאתר ולהשתמש רק ב-"חומר הפעיל", איורוודה מעדיפה להשתמש בצמח השלם.
ראיה אורגנית ולא מכאנית – נקודת המבט הפילוסופית של התרבות ההודית מתעסקת פחות בניתוח והפרדה ויותר בהתבוננות על השלם. ניתן להבין מכונה מסויימת באמצעות פרוקה למרכיבים והבנת כל אחד מהם, לא כך דברים חיים שברגע שפורקו כבר שונו.
 
במאמרים הבאים אתייחס לעקרונות הנוספים בהרחבה...

לקריאת מאמרים נוספים על איורוודה

לאתר של עמי ריין