יוגה פורטל
שלחו להדפסה 
בחזרה לדף הבית
של פורטל היוגה.
חוכמת היוגה  /   חכמה
ראג′ה יוגה מעשית - ריכוז   |  דביר אור
השלב השישי באשטנגה יוגה נקרא דהרנה (Dharana) או ריכוז. פיתוח יכולת הריכוז הוא מפתח להצלחה ביוגה ובחיים. מאמר זה מציג מספר טכניקות להשגת ריכוז באימון יוגה.
הראג'ה יוגה היא ענף ביוגה העוסק בתודעה של האדם (Mind) ונקראת גם אשטנגה יוגה Ashtanga Yoga או היוגה בעלת שמונת האברים. השלב השישי באשטנגה יוגה נקרא דהרנה (Dharana) או ריכוז. השגת הריכוז הוא שלב מעבר הכרחי לשלבים הגבוהים של היוגה.  פיתוח יכולת הריכוז הוא מפתח להצלחה ביוגה ובחיים בכלל. הריכוז הוא תוצאה של היכולת לבודד מחשבה אחת או מושא התבוננות אחד מרבים ולהיות מסוגל להתמקד בו. התוצאה של מיקוד זה הוא שלווה. כאשר התודעה מפוזרת, קופצת מנושא לנושא, התוצאה היא בילבול ואי שקט.
הרג'ה יוגה מראה את הדרך להגיע לשלווה פנימית בתוך החיים עצמם עם כל התהפוכות והקשיים וללא צורך בפרישות. פרישות מהחיים לא תוביל בהכרח לשקט פנימי ואפילו יכולה להביא לתוצאה הפוכה של מתח, חרדה ומפגש לא פשוט עם עולם הנפש שלנו.  בריחה לא יכולה לפתור את הבעיות הפנימיות שלנו, אלא רק להדחיק אותן. לכל מקום שנלך אנו נושאים את העולם הפנימי שלנו איתנו, שינוי מקום יכול להשפיע לטובה או לרעה אך אינו פותר את הבעיות הפנימיות. 
הצעד הראשון להשגת שקט פנימי הוא יצירת מרכז פנימי בתוכנו. 
עולמנו הפנימי מורכב מרבדים שונים של פעילות נפשית: רגש, חשיבה, דמיון, חלום, מודע, תת מודע וכדו'. אם נעצום את העיניים לרגע וננסה להתבונן במה שקורא בתוכנו, נגלה אי סדר פנימי, תערובת של מחשבות שמתרוצצות, דמיונות, רגשות שעולים. האם יש לנו שליטה על מה שמתרחש בתוכינו? מעט מאוד. אצל רוב בני האדם החשיבה אינה ממוקדת, המחשבות קופצות מנושא לנושא בצורה אסוציאטיבית. חוסר מיקוד פנימי זה יכול להוביל להפרעה נפשית, חרדות ופחדים.
 
כדי להתחיל לשלוט במידה מסויימת בתודעה יש צורך ליצור מרכז פנימי שישמש מעין עוגן למחשבות ולרגשות שלנו, שנעים ללא הרף באוקיינוס הפנימי. מרכז פנימי נוצר על ידי ריכוז בנקודה מסויימת, או רעיון מסויים המשמשים כ"חוף מבטחים" שאליו אנו חוזרים בכל פעם מהשיוט ברחבי אוקיינוס המחשבות. התהליך הזה נקרא ביוגה, דהרנה (Dharana) או ריכוז.
 
דוגמה לנקודת ריכוז טובה הוא מרכז בית החזה, אנהטה צ'קרה Anahata Chakra)) או צ'אקרת הלב. הצא'קרות הן נקודות חיבור אנרגטיות המקשרות בין גוף לנפש. ניתן להתרכז גם באזור שבין גבות העיניים, אג'נה צ'קרה (Ajna Chakra). הריכוז באזור הראש יכול לגרום ללחץ וכאבי ראש, לכן רצוי לנהוג בזהירות, ובמידה ומרגישים תופעה של לחץ באזור הראש, עדיף להתרכז בנקודת ריכוז שנמצאת מתחת לראש. אפשרות נוספת היא הריכוז ברעיון או מנטרה. יש מגוון מנטרות, הידועה מבינהן היא המנטרה אום Aum  או Om
ניתן לבחור מושא לריכוז כמו פרח או כל מושא אחר שמסמל עבורנו משהוא בעל משמעות. ריכוז בתמונה, סמל או רעיון יכול להיות מצויין.  הבחירה תלויה בנטייה האישית, אדם רציונלי יכול להעדיף אובייקט או רעיון מופשט, ולעומתו אדם יותר אמוציונלי יעדיף ריכוז בלב, או פרח.
 
אופן התרגול הוא פשוט: בכל פעם שהמחשבה נודדת באוקיינוס המחשבות, השב את תשומת הלב לנקודת הריכוז שלך. התרגול יכול להיעשות בתחילה בעיניים עצומות בישיבה, ובהמשך ניתן לתרגל את הטכניקה במהלך השיגרה היומית.   כאשר התרגול מתמשך לאורך זמן, הוא הופך לטבע שלנו, להרגל של התבוננות במחשבות ורגשות. בצורה זו נוצר מרכז שביכולתו לרכז את המחשבות, להביא למצב של מיקוד וריכוז מוגברים. בסופו של דבר, כאשר ההרגל מושרש, נוכל להתמודד גם עם מצבי לחץ. במקום שנהיה "קורבן" לרגשות סוערים, נוכל להתמקד ברגש חיובי יותר או רעיון נשגב יותר.
 
האדם נוטה לפתח הרגלים. אנו נושאים בתוכנו הרגלי חשיבה משחר ילדותינו ולכן כדאי להתחיל בתרגול סדיר לא ארוך ובפרקי זמן קבועים כדי להתחיל ליצור הרגלי חשיבה חדשים. בתחילה נחוש התנגדות פנימית חזקה לשינויים, אך בעזרת התמדה נתחיל לשנות תבניות חשיבה ישנות ובמקומן ניצור תבניות חדשות טובות יותר. הדבר דומה להחלפת תוכנה במחשב אך אצל האדם המציאות מורכבת הרבה יותר ורב מימדית. 
השלווה הפנימית תגבר ככל שהמרכז הפנימי הזה יתחזק ויהפוך לחלק בלתי נפרד מההוויה הפנימית שלנו. תהליך זה דורש סבלנות והוא רצוף עליות וירידות אך למתמידים מובטח שיראו תוצאות חיוביות בתוך זמן לא רב.
בהצלחה!
 
 
לאתר של דביר אור