מאמרים/ניקוי אף - לנשום לרווחה/

ניקוי אף - לנשום לרווחה

אלכס ניימרק | יוגה תרפיה

כעת אגלה שיטות שבעזרתם תתקדם מהר ביוגה. אם תשמור אותם בסוד, צפויה  לך הצלחה. (שיבה -סאמחיטה  3.34)
נטי מנקה את הגולגולת, מחדדת ראיה, מגרשת את כל המחלות  בגוף שמעל הכתפיים.(הטה-יוגה פרדיפיקה 2.30)

כל בעל רכב יודע שעל מנת שהרכב יעבוד טוב צריך לעשות לו טיפולים ולהחליף פילטר שמן, ואוויר וכ"ו. גוף האדם מורכב פי אלף יותר מרכב וזקוק, אף גם הוא, לטיפולים שוטפים ו"החלפת פילטרים". ניקוי האף הוא "טיפול שוטף" מסוג זה.
האף הוא אחד האיברים החשובים בגוף האדם, הוא פועל עד הרגע האחרון של הקיום שלנו. בדרך כלל כל הזיהום (חיידקים, בקטריות, אבק וכו') אשר נכנס לתוך האף, עם כל שאיפה שאנו לוקחים, "שוקע" על דפנות האף ונדחף החוצה.
לליחה שבאף (מדובר בליחה תקינה ולא נוזלת) יש תכונות מחטאות והיא מסוגלת להרוג את רוב הבקטריות. אולם, אנו חיים בסביבה מאוד לא טבעית ואף עוינת לגוף שלנו, כמות זיהום האוויר (פיח של הרכבים, תעשיה,וכ"ו) עברה מזמן את היכולת הטבעית של האף להתנתקות. הטישיו לא עוזר ולא מנקה היטב את המעברים הפנימיים של האף. בנוסף רוב האנשים ישנים על צד אחד ואז נחיר אחד אוגר יותר זיהום ונהיה חסום חלקית או לחלוטין. כל זה פוגע בתהליך הטבעי של הנשימה. הגוף לא מקבל מספיק חמצן, האדם נהיה יותר עייף, עצבני, מופיעים כאבי ראש ועוד. בנוסף זה יכול לגרום לבעיות של מערכת כלי הדם, מערכת העיכול, מערכת העצבים, וכו'.
הניקוי של האף מנקה ממעברי האף כל הלכלוך והחיידקים, עוזר בסינוסיטיס, בהפרעות בתפקוד העיניים, האוזניים והגרון. משחרר מדלקות כרוניות באף, באוזן ובגרון.
ניקוי זה יוצר השפעה מרגיעה על המוח, מקל בחרדות, מחלת הנפילה, מגרנות, דיכאונות. נותן תחושה של קלילות ורעננות כללית. עוזר לפתוח את העין השלישית. היוגה טוענת שהאף קשור לצ'קרה הראשונה (מולדארה צ'קרה) לכן ניקוי אף יהיה טוב לבריאות הפיזית כולה.
אז הנה כל מה שאנו צריכים לדעת כדי לנקות את האף
כלים:
לניקוי זה מומלץ להשתמש בכלי מיוחד אשר נקרא "נטי פוט". ניתן להשתמש בכל כלי אחר עם פיה. (כמו קומקום לתה). ממלאים את הכלי במים נקיים בטמפרטורת החדר. מוסיפים מלח. מומלץ מלח ים או מלח דק מגבישי הימלאיה, ביחס של  בערך חצי כפית לחצי ליטר מים. חשוב שהמלח יתמוסס לגמרי.
אופן הביצוע:
מכניסים את הפיה לנחיר ימין, לאט מטים את הראש שמאלה, כדי שהמים יוכלו להיכנס בנחיר ימין ולצאת מנחיר שמאל. חזרו על פעולה זאת כמה פעמים, בכל פעם החליפו נחיר. חשוב שהמים יעברו אך ורק דרך האף. אם המים מגיעים לפה או לגרון זה אומר שמנח הראש לא נכון.
יבוש האף:
לאחר הניקוי מיבשים את האף. עומדים, מתכופפים קדימה כך שהראש יהיה כלפי מטה. במנח זה נושפים בכוח (אבל לא יותר מדי) דרך הנחיריים ורק אחרי כן מתיישרים. חוזרים על הפעולה מספר פעמים עד שהאף יבש. חשוב להגיע ליבוש מלא של מעברי האף!
הערות:
בתחילת הניקוי יכולים להופיע תסמינים לא נעימים (כגון תחושה צריבה) זה קורה כי ריריות מעברי האף עוד לא התרגלה למגע המים. תסמינים אלו עוברים אחרי מספר ניקיונות.
תדירות:
כל בוקר. מומלץ גם לפני השינה.
התקררות:
בזמן התקררות, שפעת וכו', מומלץ לעשות כ- 4-5 פעמים ביום. בנוסף למלח מומלץ להוסיף טיפה של סודה.
התוויות נגד:
אנשים עם בעיות של ירידת דם מהאף צריכים להתייעץ עם מורה מוסמך.
בנוסף קיים ניקוי אף עם חוט (סוטרה נטי). זאת טכניקה יותר מתקדמת. משתמשים בחוט כותנה מיוחד אותו מכניסים אל תוך אחד הנחירים ומוצאים החוט דרך הפה...
יש גם ניקוי אף עם תערובת שמנים וצמחים. משתמשים בתערובת זו בעיקר באירוודה.

אז תנשמו לרווחה!