מאמרים/יוגה למתחילים - שאלות ותשובות על יוגה/

יוגה למתחילים - שאלות ותשובות על יוגה

עידו לוי | תנוחות יוגה והנחיות

 - אם אתם מתחילים לתרגל יוגה, או כבר מתרגלים תקופה ועדיין בקבוצת יוגה למתחילים - בטוח תרצו לדעת את התשובות לשאלות שכל מתרגל מתחיל שואל

?מהי יוגה

המילה יוגה היא מושג בשפת הסנסקריט. היא מוזכרת לראשונה בקאתה אופנישאד, כתב יד הודי מהמאה ה-7 לפני הספירה, ושם היא מתוארת כריכוז התודעה, כאשר החושים בשליטה.  לרוב מתרגמים את המילה יוגה במושג איחוד. הכוונה היא: לאיחוד של הגוף והנפש, האדם והאל, המודע והלא מודע וכן הלאה.  ביוגה סוטרה של פטנג'לי , כתב יד מהמאה ה-1 לספירה, מתואר הבסיס הפילוסופי של היוגה ב-200 משפטים קצרים. בשלושת המשפטים הראשונים  מוצגת היוגה כהגבלת תנודות התודעה, במצב זה נוצר קשר אידיאלי בין הנשמה לשאר מרכיבי האדם. היום רוב האנשים שמתרגלים יוגה מתייחסים בעיקר לגוף בביצוע אסאנות - תנוחות, למרות שבמהותה יוגה היא אימון הכולל מדיטציה, תרגילי נשימה, אסאנות, ולימוד עצמי.

 

מה זה OM?

 

אום היא מנטרה, או ויברציה, שנהוג לפתוח ולסיים איתה שיעורי יוגה. יש אומרים שזהו הצליל של היקום,  שניתן לשמוע  אותו בצדף,  במדבר, או בנשימה. אום הוא הצליל של ברהמן - האל המקביל לאלוהים ביהדות, האל שהוא כל יכול והוא הכול.

 

האם כדי לתרגל יוגה עלי להיות צמחוני?

 

לא, אחד הדברים היפים ביוגה היא שאין בה חוקים של עשה ואל תעשה. על כל אחד מוטלת האחריות למצוא את הדרך הנכונה לחיות. יחד עם זאת, העקרון  הראשון ביוגה סוטרה של פטנג'לי,  המופיע בסייגים החיצוניים שדנים בהתנהגותו של היוגי ביחס לחברה הוא עקרון האי- פגיעה. הסייגים החיצוניים הם: אי-פגיעה, אמירת אמת, הימנעות מגניבה, פרישות והימנעות מחמדנות.  הכוונה באי פגיעה היא הימנעות מגרימת נזק לאחרים ע"י מחשבה, מילה או מעשה. רבים מתרגמים את אי פגיעה גם כאי פגיעה בחי ובצומח. אך אי-פגיעה היא קודם כל הימנעות מפגיעה בעצמנו,  אלה שיטענו שצמחונות איננה בריאה ולכן פוגעת וימנעו מכך. בכל מקרה ההתלבטות בנושא תזונה נכונה, תלווה את כל מי שהחליט לצעוד בשבילי היוגה.

 

האם יוגה היא דת?

 

יוגה היא לא דת. היא מסורת בת למעלה מ-5000 שנה. היא אוסף של פילוסופיות וטכניקות לצמיחה רוחנית. כל אחד יכול לתרגל יוגה מבלי לוותר על האמונות שלו. לכן הרבה דתות כמו ההינדואיזם והבודהיזם, יכלו לשלב לתוכן חלקים מהיוגה. 

 

כמה פעמים בשבוע צריך להתאמן?

 

גם מי שבא פעם בשבוע לשיעור של שעה וחצי, ירגיש את היתרונות של אימון היוגה. כמובן שככל שמתרגלים יוגה יותר, נהנים יותר.  לרוב מגיעים פעם או פעמיים בשבוע לשיעור יוגה. חשוב שהיוגה לא תהפוך למעמסה, ותוותרו עליה אם זה מרגיש יותר מידי. כמו כל דבר ביוגה, גם המינון של האימון צריך לגדול בהדרגה. כאשר רוצים להתאמן יותר מפעם או פעמיים בשבוע , כדאי להתחיל לבנות תכנית של אימון אישי בבית, אפילו אימון של 20 דקות יהיה אפקטיבי. בסופו של דבר הרעיון הוא להתאמן יום-יום, פטנג'לי ממליץ על אימון שמבוצע כראוי בהתמדה ולאורך זמן.

 

האם יוגה זה ספורט?

 

נכון שחלק ניכר מאימון היוגה הוא פיזי. המייחד את היוגה הם המדיטציה, תרגילי הנשימה, והתפיסה הפילוסופית עליהם היא נשענת.  גם כאשר לומדים בזרם שמלמד רק אסאנות-תנוחות יוגה, ניתן להרגיש בהבדל מהספורט, בגלל הדגש על הנשימה ומצב התודעה בזמן התנועה של הגוף. ברגע שמבט התודעה פונה פנימה, אנו מתחילים להתוודע לדפוסי מחשבה, תנועה והתנהגות שלנו וכאשר אנו מודעים אליהם אנו יכולים לנסות לשנות אותם. המהות של היוגה היא המודעות שמתפתחת תוך כדי האימון ולא היכולות הגופניות. אימון היוגה יחזק ויגמיש את הגוף אך בשונה מספורט אחר גם התודעה תתחזק ותתגמש.

 

אני לא גמיש - האם אני יכול ללמוד יוגה?

 

כן. כמו שלא צריך לדעת לשחות כדי ללמוד לשחות, אין צורך בכישורים מיוחדים כדי ללמוד יוגה. כל אחד מגיע עם היכולות שלו והיוגה מגמישה את הגוף. כמו כן היוגה מחזקת את הגוף, משפיעה על שיפור פעולת מערכות הלב-ריאה, משפרת את הקואורדינציה, ומכוונת ליציבה נכונה.

 

מה צריך להביא לשיעור יוגה?

 

בעיקר בגדים נוחים וסקרנות. באימון אנחנו יחפים, יש כאלו שאוהבים להביא איתם גם מגבת או בקבוק שתיה.  מזרון היוגה וכל ציוד יוגה אחר יסופק ע"י המורה, במשך הזמן אולי תעדיף לרכוש מזרון יוגה אישי.

 

למה מומלץ לא לאכול שעה-שעתיים לפני השיעור?

בשיעור יוגה מפתלים את הגוף, הופכים אותו, מתכופפים קדימה ואחורה. אם הקיבה תהיה מלאה רוב הסיכויים שתחוש אי נוחות בצורה כלשהי. במקרה שהגעת לשיעור יוגה רעב, אולי יהיה עדיף לאכול מעט חצי שעה לפני שיעור היוגה מאשר להיות רעב לכל אורך האימון.

 

למה מומלץ לא להתקלח שעה לאחר האימון?

 

באימון היוגה איכות הזיעה שונה מביום-יום. הגוף מפריש הרבה חומרים דרך הזיעה, חלקם מיותרים והגוף מנצל את הזיעה כדי להיפטר מהם. אך חלק מהחומרים הינו חיוני לגוף, ובשעה שעוברת לאחר אימון היוגה הגוף סופג אותם חזרה.