מאמרים/סוריה נאמאסקארה – הברכה לשמש/

סוריה נאמאסקארה – הברכה לשמש

אילה (איה) לוין | תנוחות יוגה והנחיות

ברכת השמש היא סדרה של 12 תנוחות יוגה , אותן יש לבצע ברצף, באופן אחיד והרמוני  בתאום מדויק של הנשימה. סדרה כזו של תנוחות נקראת ויניאסה כלומר,תנוחות הנולדות אחת מתוך השנייה וזורמות ברצף אחת לתוך השנייה. ברכת השמש הייתה הויניאסה הראשונה שנוצרה על ידי המורים הראשונים של היוגה.

מקורה של הברכה לשמש
סוריה – השמש, מקור האנרגיה המרכזי בחיינו כיצורים חיים. נאמאסקארה – הודייה, השתחוות. השמש נחשבת בתרבות ההודית ללב הפיזי והרוחני של עולמנו. האור מסמל את כוח ההבחנה והחכמה, והחום את האהבה. "השמש, מאירה את מה שעמוק", היא גם  מקור הידע ,"העין של העולם".  היוגים מאמינים שלכל אחד מאיתנו יש יקום שלם בתוכו ומתפקידנו לחקור אותו ולמצוא את השמש הפנימית שלנו, את מקור האור האישי שלנו לאנרגיה ולחכמה. קרני האור של השמש על פני כדור הארץ יוצרים את אנרגיית החיים החיונית היא הפראנה. יש לנו, כיצורים חיים, דרכים נוספות לקבל פראנה לגוף כמו, אויר, מים , מזון... כל המקורות הללו מקבלים גם הם את כוחם מהשמש.בגוף האדם האנרגיה זורמת דרך ערוצים הנקראים נאדים. ערוץ האנרגיה המרכזי נקרא שושומנה והוא ממוקם לאורך עמוד השדרה, לשמאלו נמצא הנאדי אידה,ערוץ אנרגית הירח ולימינו הנאדי פינגאלה, ערוץ אנרגית השמש. הוא האחראי בין השאר לחימום הגוף ולליבוי האנרגיה הפנימית. מרכז האנרגיה בגוף, המחסן בו אנו אוגרים את הפראנה הוא הסולר פלקס- מקלעת השמש – . מקלעת השמש ממוקמת במרכז הגוף, מאחורי הקיבה, היא התנור בו בוערת אש העיכול.

מהות התרגול –  ומטרותיו
תרגול ברכת השמש התפתח במטרה להוקיר את השמש. כעין מחווה השתחוות בפני השמש וכן, כדי לחבר בין השמש הפנימית לשמש הקוסמית. באופן מסורתי מתורגלת ברכת השמש בשעות הבוקר עם הפנים למזרח בתחושה של התמסרות והוקרה  לשמש. ובשעות הערב עם הפנים למערב., בתחושה של פרידה מהשמש החיצונית והתמקדות בשמש הפנימית. לתרגול ברכת השמש יש השפעה מחייה על אנרגיית השמש בגוף והיוגים מאמינים שאימון סדיר של ברכת השמש מעצים את אנרגית החיים בגוף ומחזק את האיזון הפנימי. התרגול נועד לחזק את הקשר בין השמש לאש הפנימית,  - בין האגני, האש הפנימית,  אל השמש. אגני פירושה להצית, לחמם ולהלהיב. אם האגני  בוערת באור יוקד, אפשר יהיה לעכל את הפראנה ואת המידע הנספג מדי יום ביומו,בין אם זה אוכל, רעיונות, או, חוויות רגשיות. אם האגני  חלשה ולא סדירה,אין בערה, יש עשן. תהליך העיכול של חוויות היום יום אינו מתרחש בצורה מושלמת ושאריות של חילוף החומרים הלא מושלם משתכנות בגוף ובהכרה.,  התוצאה היא החלשת המערכת החיסונית ועייפות של הגוף. התרגול של ברכת השמש בליווי תזונה נכונה, אורח חיים בריא והימנעות מודעת מרעלים, פיזיים ורגשיים, נועד לכלכל את האש הפנימית , כך שאפשר יהיה להקרין את המיטב. התרגול אם כן מיצג את חילוף החומרים של אנרגית השמש והפיכתה לאנרגיית החיים.

דרך התרגול- יתרונותיו וחוזקותיו
בביצוע איטי מעודדות שתים עשרה התנוחות גמישות וחוזק, בביצוע מואץ  מעודדות התנוחות עבודה נמרצת של לב ראה. התרגול המשלב תנוחות פיזיות של כפיפות קדימה ואחורה, תנוחות הפוכות, מתיחות ותרגילי נשימה, מעורר את מחזור הדם, מחמם את השרירים, מחזק ומגמיש אותם, ומאיץ ומעורר את תנועת האנרגיה במרכזים ובבלוטות. בשתים עשרה התנוחות מופעלים כל השרירים וכל המפרקים המשמעותיים של הגוף.  תנוחות אלו גורמות לעיסוי האיברים הפנימיים, להאצת זרימת הדם בהם ובכך לשיפור פעולתם. בעקבות כל מה שנאמר כאן תרגיל הברכה לשמש נחשב לתרגיל המושלם ולכן, למי שאין פנאי לתרגול ארוך מומלץ לתרגל את הסדרה של 12 התנוחות כחמש שש פעמים, בתחילת היום. בתרגול הברכה לשמש מטעין הגוף את עצמו באנרגיה מחודשת, פיזית ונפשית . האש הפנימית מתעוררת והאדם מתמלא כוח להתמודדות עם מטלות היום הבא. בגלל תכונותיו אלה נבחר תרגיל זה כתרגיל הפותח את שיעורי היוגה.

תאור התרגיל
ישנן כיום מעל ל- 24 דרכים שונות לתרגול ברכת השמש. כולן מתחילות בנמסטה. התכוונות לשמש , הוקרה ובקשה למילוי המצברים האישיים. להלן הדרך אותה למדתי ממוריי ואני מתרגלת עם תלמידי.
1.גוף ישר, ידיים עולות מהצדדים כלפי מעלה, כפות הידיים נפגשות מעל הראש ויורדות לגובה הלב. ראש מורכן קלות, עיניים עצומות. נמסטה. זו תנוחה של תודה, נתינת כבוד של איש לרעהו וליקום כולו. זהו מצב של ענווה וחיבור לאנרגית הלב - נתינה וקבלה. זו היא נקודת המוצא והסיום של התרגיל.
2. שאיפה, הרמת הידיים כלפי מעלה ומתיחה של  הגב והראש לאחור. לעבר השמיים והשמש. ההר הגבוה.האסטה אוטאמנאסאנה.
3. נשיפה, כפיפה לפנים. התמתחות כלפי מטה, חיבור לאדמה. כפות ידיים לצידי כפות הרגליים. רגליים ישרות, גב מתוח. תנוחת האולר. אוטאמאסאנה.
4. שאיפה, כיפוף ברכיים, שליחת רגל שמאל לאחור, ימין נשארת כפופה לפנים, כפות הידיים לצידי כף רגל ימין, ראש לפנים,תנוחת  ההיכון.אשווה-סאנצלאנאסאנה.
5. החזקת האויר,רגל ימין מצטרפת לשמאל. שתי הרגליים ישרות, שתי הידיים ישרות, גוף ישר ביניהן.ראש ומבט לפנים.צאטוראנגה- דמדאסאנה.
6. נשיפה, ירידה לשכיבה , כפות הידיים מתחת לכתפיים, הגוף נשעם על כפות הידיים , חזה, ברכיים וכפות הרגליים , השוקיים, הירכיים, האגן, הכתפיים באוויר, הראש מביט לפנים. התנוחה של שמונה הצלעות. אבסטנגה-נמאסקארה.
7. שאיפה, החזה מתרומם, הידיים תומכות ישרות, האגן והרגליים  על הרצפה, ראש לפנים,תנוחת הקוברה, בהוגאנגאסאנה.
8. נשיפה, האגן עולה למעלה, רגליים וידיים ישרות,עצם הזנב מסתכלת על התקרה, גב ישר ומתוח, ראש בין הידיים. תנוחת הכלב.אבדו-מוקבה-סוואנאסאנה.
9. שאיפה, רגל ימין חוזרת לפנים, היכון.
10. נשיפה, גוף כפוף לפנים.אולר.
11. שאיפה, ידיים ישרות למעלה מתיחה של הגוף לאחור.ההר הגבוה.
12. נשיפה, כפות  ידיים צמודות בגובה הלב. תנוחת הפתיחה.נמסטה.
ואותו הדבר לצד השני. לא הוספתי תמונות של התנוחות מכיוון שרצוי ללמוד את הויניאסה  ממורה.

מומלץ לאחר תרגול ברכת השמש, להסדיר את הנשימה  תוך כדי שחרור. לעמוד בפיסוק בינוני ידיים לצידי הגוף, בשאיפה להרים את הידיים למעלה, למתוח ולהאריך את עמוד השדרה ובנשיפה להוריד ולשחרר.
5.כוחו של תרגול של 108 פעמים הברכה לשמש.
המספר מאה ושמונה הוא מספר החרוזים ממנו מורכבת הגאפה מאלה, מחרוזת התפילה אותה עונדים הבודהיסטים וההינדים. הם מגלגלים את חרוזי התפילה בידיהם ואומרים מנטרה עם כל חרוז. מאה ושמונה נחשב למספר מזל מיוחד, המכפלה המושלמת של המספר שלוש, כי הוא מורכב משלוש ספרות וסכום ספרותיו תשע, כלומר, שלוש שלישיות. שלוש מסמל את האיזון המושלם. זהו מספר בעל משמעות פילוסופית עמוקה בתרבויות ודתות רבות. באסטרונומיה ההודית מוצאים את העובדות הבאות בהקשר למספר מאה ושמונה: המרחק בין כדור הארץ לשמש הוא 108 פעמים קוטר השמש. המרחק בין כדור הארץ לירח הוא 108 קוטר הירח. קוטרה של השמש הוא 108 פעמים קוטר כדור הארץ. כלומר, השמש והירח מחוברים לארץ ביחס של 108 פעמים הקוטר העצמי שלהם.  המספר מאה ושמונה מסמל את השלמות ואת האינסוף. 108 חרוזי התפילה בשרשרת המאלה מסמלים 108 צעדים קטנים של התודעה האנושית לאור האלוהי. כל העברה של חרוז, בליווי  החזרה על המנטרה וההתכוונות מהווה צעד להתקרבות לאש הפנימית שבתוכנו.
בתרגול 108 פעמים ברכת השמש, מגיע הרגע בו התנוחות זורמות  בעצמן,נחווה "מאמץ ללא מאמץ", הגוף עובד כיחידה עצמאית וחופשית, התנועה זורמת ברכות והקצב נובע מעצמו, אז - ההכרה משתחררת. בחופש הזה, הנולד מתוך תנועה מחזורית, כמו מחזוריות השמש, חווה המתרגל התעלות, חיבור עם היקום, התרוממות רוח.

במילים של התלמידים:"תחושה שהגוף הולך על אוויר","תחושה מופלאה","הגוף והנפש הצליחו לעלות למרומים, הלב שלי דפק כל הזמן כאילו הוא רוצה לצאת מהגוף", "תודה על הקלילות שחשתי בגוף ועל כוח הרצון שהלך והתחזק"...
מטרת תרגול  היוגה היא לאסוף את המיינד ולהביא אותו למצב של ריכוז והתבוננות דרך עבודה שיטתית עם הגוף. בתרגול 108 ברכות לשמש יכול המתרגל להשיג את המטרה, לחוות אחדות עם הבורא ,לאבד זהות עם הגוף, למצוא את האלוהים שבפנים ולהתחבר איתו. החיבור  המופלא הזה עם האור הפנימי מעניק תחושה של רצון לתת, להעניק לחלק לכולם מאותו אור הבוער מבפנים.

לצפיה בוידאו ברכת השמש