מאמרים/אמור לי מה סוג הדם שלך ואומר לך מי אתה./

אמור לי מה סוג הדם שלך ואומר לך מי אתה.

| תזונה ותרגול

אמור לי מה סוג הדם שלך ואומר לך מי אתה.
למי אסור לאכול שיירי עוף? מי מסתדר מצוין עם אצות? מי עלול לסבור מסכיזופרניה? ולמי כדאי לשתות כוס מים ולהירגע?

רבים שואלים את עצמם  מה הקשר בין סוג הדם לאוכל? דבורי גתי-יוסף, מרצה לרפואה סינית ונטורופטית, רפואת גוף- נפש, בקמפוס ברושים, בי"ס לרפואה משלימה, באוניברסיטת, תל אביב(dvory@013 .net) . מנפצת את מיתוס  "התזונה בריאה" ומסבירה על הקשר בין סוג הדם לתזונה ובעיות בריאות:

סוג הדם הוא נתון מולד שנקבע ע"י הגנים. היות והגן שקובע את סוג הדם נמצא בסמוך ובצמוד לגנים אחרים, יש היגיון בטענה שמקבץ תכונות מסוים מופיע ביחד, בגלל השפעות של גנים על גנים אחרים בסביבתם.

שיטת סוג הדם הציעה מפתח כזה. שיטה זו טוענת בעצם, שהידיעה מהו סוג הדם שלך, מעניקה מידע נוסף על הגוף שלך , כמו-  כושר לעכל, רגישויות חיסוניות, רמת חומציות, יעילות מטבולית, נטייה למחלות מסויימות, ורגישות למזונות מסויימים.
השיטה מאפשרת להתאים לכל אחד את מה שיעבוד בשבילו, ולנבא בדיוק רב איך תשפיע תזונה מסויימת על אדם מסוים.

לקטינים- "דבק ביולוגי" העלול לגרום צרות
אחד הנושאים שנחקרו בהרחבה הוא נושא תגובת סוגי דם שונים ללקטינים. לקטינים הינם חומרים חלבוניים, הנמצאים במזונות כמו_עוף. . לקטינים נוטים להיקשר לסוכרים הבולטים על פני השטח של תאים בגוף. בטבע יש מגוון לקטינים גדול, שאנחנו מקבלים דרך המזון שאנו אוכלים. בגלל נטייתם להיקשר לתאים, לקטינים עלולים לשמש כעין "דבק ביולוגי" ולגרום צרות צרורות.


דוגמאות:
• הפרעות עיכול -כשהם נקשרים לתאי רירית המעי; קרישת דם מוגברת- כשהם נקשרים לכדוריות הדם ; שיבוש המטבוליזם -כשהם נקשרים לקולטנים לאינסולין ;  היפראקטיביות- כשהם נקשרים לתאי עצב ; אלרגיות ומחלות אוטואימוניות- כשהם מגרים את תאי מערכת החיסון ליצור נוגדנים נגדם.
• בשרירי התרנגולת (עוף) יש לקטין רב עוצמה שנקשר לכדוריות דם  אצל בעלי דם B ו- AB. התוצאה היא קרישת דם מוגברת, ועם ההתקדמות בשנים עליה בסיכון למחלות קשות כמו שבץ והתקפי לב. לעומתם, בעלי דם O ו- A, נעדרים את המולקולה הנקשרת ללקטין, ויכולים לאכול עוף ללא חשש.
• מוצרי חלב מכילים סוכר(גלקטוז) שדומה למולקולה של סוג B. אי לכך בעלי דם B, יכולים בדרך כלל לספוג  את מוצרי החלב, בעוד שבעלי דם O ו- A, מפתחים תגובה אלרגית ועודפי ליחה בעקבות צריכת חלב.

 סוג דם ומזג האדם
מתברר שלבעלי סוגי דם שונים, נטייה לרמות שונות של הורמונים ומעבירים עצביים. דבר זה יכול להסביר הבדלים אישיותיים כלליים בין סוגי הדם, כמו למשל הנטייה לאימפולסיביות או לדיכאוניות של סוג דם O, אי- שקט פנימי של סוג A, או רגישות היתר של סוג B.

דיתי אור מסבירה מה הביא אותה לבדוק את השיטה: "במהלך עבודתי בקליניקה ראיתי, שאנשים שונים, מגיבים באופן שונה לאותו "תפריט בריא", שהצעתי להם. היו כאלה שפרחו ושגשגו ואחרים שהרגישו לא כל כך טוב. היו כאלה שרזו, ואחרים השמינו.
כנטורופטית, אני מודה, שמצב עניינים כזה הוא מתסכל למדי, כשאת אף פעם לא בטוחה איך ההמלצות שלך ישפיעו על אדם מסוים, ולפעמים נאלצים להיכנס לתהליך מייגע של ניסוי וטעייה. היה חסר לי מפתח שאוכל לפיו לעשות התאמה יותר מדויקת של אורח- חיים לאדם אינדיווידואלי.
אני מאמינה שכל השיטות התזונתיות סובלות מאותו עקב אכילס: הן אף פעם לא מתאימות לכולם. שמעתי עדויות ממטופלים רבים שהתנסו בטבעונות/ מקרוביוטיקה/ שיטת "רזה לתמיד"/ שיטת קינגסטון קליניק/ הדיאטה של אטקינס/ דיאטת המכורים לפחמימות/ דיאטת הזון ועוד כהנה שיטות תזונתיות. כולן טובות, בכולן יש גרעין של אמת, אבל אף אחת לא עשתה רק טוב לכל מי שניסה אותה".

דיתי אור מספרת שניסתה את השיטה על עצמה ואף ערכה סקר בו השתתפו אנשים שהתנדבו לתעד את השפעות התוכנית התזונתית שהותאמה לסוג דמם. בסקר נבדק איך משפיע השינוי התזונתי על רמת האנרגיה, המשקל, המצב הנפשי, ערכים בבדיקות דם וסימפטומים שונים עליהם דיווחו המשתתפים.
הסקר נערך על כ- 150 משתתפים והממצאים היו מצוינים, מעל 90% מהמשתתפים תעדו שיפור בסימפטומים שונים, וחלקם הגדול הביע רצון להמשיך לשמור על אורח חיים המתאים לסוג דמם.