מאמרים/ טנטרה יוגה - היוגה של האהבה/

טנטרה יוגה - היוגה של האהבה

אקילה | זרמים ושורשים של היוגה

אם הנך מעוניין\ת להיכנס בכנות וברצינות לעולם הטנטרה, בין אם את\ה מחפש\ת את דרכך הרוחנית, בין אם הנך מעוניין\ת לשפר את הזוגיות שלך או "רק" להיות מאסטר\ית באמנות תינוי האהבים, לפני הכל, רצוי שתדע\י שאת\ה מתחיל\ה ללכת באחת מדרכי היוגה: היוגה הטנטרית.

כפי שיש טעות בתפיסה הפופולארית של היוגה  רק כתרגול בחדר כושר, כך טועה גם התפיסה המקובלת של המילה טנטרה שאותה מזהים עם פעילות מינית מתירנית ו"ספונטנית". במאמר קצר זה, אנסה להבהיר שתפיסות אלה יסודן בטעות ובחוסר ידע.  מטרתו של מאמר זה היא להבהיר שטנטרה היא סוג של יוגה, ושכדי לקבל את "ההבטחות הגדולות" של הטנטרה, יש ללמוד ולתרגל לאורך זמן טכניקות המבוססות על ספרי הטנטרה-יוגה העתיקים והמעובדות ומותאמות לימנו אנו.

ראשית, מהי טנטרה?
הטנטרה היא בראש ובראשונה  תורה רוחנית שמטרתה להקנות כלים לטרנספורמציה אלכימית, בגוף בנפש וברוח. זוהי השקפת עולם המאמינה שהאדם יכול לשדרג את חייו, להיות בריא, מאושר ושליו ע"י תהליך התמרה מודעת של אנרגיות חיים בסיסיות. למרות שהטנטרה כשיטה רוחנית מתכוונת אל חיינו בכלל,  היא נודעת  ברבים (בעבר ובהווה) בגלל החלקים  ה"שערורייתיים", ובשל השימוש הבוטה שלה במושגים מיניים, שחלקם הרב הם סימני קוד מטאפוריים וחלקם המזערי מתכוון לתרגול מיני הלכה למעשה.

לטנטריזם היסטוריה ארוכה (ומאד מעניינת !) בהודו, טיבט, אסאם, קשמיר ונפאל ויש הגורסים כי שורשיו בתרבויות קדמוניות שקדמו לדתות הפטריאכליות שבהן רווחו טקסי פריון, שכללו מין כפולחן דתי. לשיא פריחתה בהודו הגיעה הטנטרה בסביבות 500 לספירה ועד 1000 לספירה ולאחר מכן ירדה למחתרת, וכתוביה העלו אבק בספריות פרטיות. 

הסיבה המרכזית להעלמותם ארוכת השנים של בתי ספר ליוגה טנטרית מעל פני השטח היא האופי המיני של חלק מתרגוליה שלמתבוננים מהצד, הוא נראה סטייה מהנורמות החברתיות, שערוריה ממש... הזרם הוודי, השמרני האורתודוכסי, כהני הדת ההינדיים, הברהמינים כמו גם האיסלאם, המיסיונרים הקתוליים והפוריטנים הבריטי אשר שלטו בהודו בתקופות שונות, לא יכלו לשאת את הרעיונות הטנטריים, את העובדה שהם פנו לכל שכבות האוכלוסיה ושהפכו את הדרך הרוחנית מעיסוק באלים מרוחקים בשמים, לסגידה להתגלותם הארצית ולהתגשמות הקדושה על פני האדמה ...

גם בזמננו, עם תחיית הטנטרה במערב, ערפל כבד, שמועות וחוסר ידע, מכסים את ההלכה הטנטרית, ובעיקר -את תרגוליה... כפי שרבים מאיתנו אינם מבינים מה ל"שיר השירים", על כל תאורי "הזימה" שבו  בתוך התנ"ך הקדוש שלנו, כך לא פשוט להבין את  הקשר בין רוחניות, קדושה, התעלות הנפש, לבין התיאורים והתרגולים המיניים המופיעים בטנטרה.   לנו, כתוצרי התניה תרבותית בת שלושת אלפים שנה, המסמנת את המין במקום נמוך ורואה אותו מקום ל"פורקן" שיש להתבייש בו, אין זה פשוט להבין ומה הקשר בין תרגול יוגה, הגשמה רוחנית, אורגזמה קוסמית, מתיחת שרירים  ותרגילי נשימה ....

ג'ורג' פוירשטיין שהוא חוקר בודהיזם ויוגה ותיק, ומשמש כיום בר-סמכא בתחום, אומר על הטנטרה ההינדואיסטית:

"טנטרה הינה ביסודה מסורת יוגית וה"טנטרות"  הנם  ספרים לתרגול רוחני, נפשי וגופני...טנטרה-יוגה היא פשוט שיטה נוספת של יוגה,  אשר מציגה  סינטזה נרחבת של  ידע רוחני ופסיכו-טכנולוגיה.."

אחד הפירושים של המילה טנטרה הוא  "ה ת ר ח ב ו ת'.
פירוש המילה יוגה הוא    א  י  ח  ו  ד.

ולפיכך – יוגה- טנטרית היא שיטה  מ א ח ד ת,  השואפת  להעצים  ו ל ה ר ח יב  את  התודעה והיכולת האנושית, באמצעות אימונים ותרגולים המותווים ע"י ספרי הטנטרה העתיקים והכתובים שהתפתחו סביבם.

היוגה אינה התעמלות
למרות העיסוק המפורסם של יוגה בגוף, בשרירים, בתנועה בתנוחה ובנשימה, אין היא התעמלות לצורך השגת גוף חטוב והרגשה טובה. זהו רק קצה הקרחון, זהו רק החלק הנגלה של שיטה הודית עתיקת יומין זו. יוגה היא זרם חשוב בפילוסופיה ובמטאפיזיקה ההודית  שכל עיסוקו הוא  שחרור האדם מסבל, כאוס, תסכול ואומללות והתוויית דרכים לחיי אושר, שלווה והגשמה עצמית.

התרגולים היוגיים השונים, הפיסיים, הנפשיים והרוחניים, נועדו  לשנות את  מצב התודעה ואופן החשיבה, להשקיט את פטפוטי השכל בראשנו, כדי שנוכל לשוב אל הרמוניה עם הטבע ועם טבענו האמיתי שהוא הוויה טהורה, תודעה טהורה ונועם אינסופי .

 זו דרכה של היוגה ומטרתה כאחד.

מה שמאפיין את היוגה להבדיל מפילוסופיות ותורות רוחניות אחרות הוא התרגום הפרקטי של הרעיונות אל עולם המעשה. היוגה אינה נשארת בתחום הלימוד התאורטי בלבד אלא קוראת לנו  ל פ ע ו ל ה.  ניתן לכנות את התרגול היוגי "מטאפיזיקה בפעולה" ...

מכיוון שאין זו משימה כה פשוטה, התפתחו ביוגה שיטות שונות וטכניקות רבות, גופניות, התנהגותיות, מנטליות ורוחניות שכולן מיועדות כדי לאפשר את המעבר מהתנהגות  אוטומטית המונעת ע"י דחפים בסיסיים, הרגלים והתניות, להתנהגות מודעת המנוהלת ע"י ערכים נאצלים  המכונים "אור",  ובמיוחד  ע"י אנרגיית האהבה שהיא אנרגיה  מ א ח ד ת.

לטנטרה אותן מטרות
נהוג גם לחשוב בטעות שטנטרה ויוגה הן שתי סיסטמות נפרדות ואף מנוגדות זו לזו. קצרה היריעה לתאר כאן את ההיסטוריה ארוכת השנים של שתי תנועות איזוטריות אלה, אך מה שחשוב לומר הוא שהטנטרה ההינדית שבראשיתה היתה תנועה מרדנית, שולית ומגונה בחברה, הפכה בסופו של דבר להיות זרם ביוגה המקביל לזרם המסורתי הוודי. בתקופות מסויימות היתה היוגה הטנטרית כה חזקה עד שהשפיעה על ההלכה והמעשה של היוגה הוודית, ואף על התרבות ההינדית כולה.

רוחה של הטנטרה, עקרונותיה, הלכותיה, נטמעו כל כך עמוק בזרם המרכזי עד שאפילו כיום הינדים ומתרגלי יוגה בעולם אינם יודעים שהם מתרגלים טנטרה בצורה זו או אחרת. ראיתי זאת בסיורי במקדשים רבים בדרום הודו, שם ניתן  למצוא אמנות ארוטית לרוב וסמלים בעלי משמעות איזוטרית טנטרית המקשטים את המקדשים ונמצאים בכל מקום. נכחתי בכך גם באופן שבו מקיימים טכסים ופולחנים שונים באשרמים נזיריים לחלוטין.

גם בעולם האקדמי נערכו מחקרים רבים המגלים חפיפה מושלמת בין ספרי יוגה קלאסיים לבין הכתובים הטנטריים.  אפילו ה"התא יוגה" המפורסמת והנפוצה בתבל והמזוהה ביותר כ"יוגה", היא תוצר ופיתוח של בתי הספר הטנטריים אשר הבינו שכדי ליצור שינויים בתודעה ולהרחיבה, יש לכלול את הגוף בהתפתחות הרוחנית.

למרות ההדגשה היתרה על מיניות ששמים זרמים מסויימים בטנטרה המודרנית, יש לדעת כי לימודי טנטרה אינם היתר לפעילות מינית "ספונטנית", לא מקום לאנשים חסרי סבלנות, לא בית מחסה למבקשים  דייטים מיניים וסיפוקים חטופים.  טנטרה אמנם עוסקת לרוב באנרגיה המינית אך אינה "סקס" במובן המקובל  והידוע.  האנרגיה הזו אינה מבוזבזת על רגע קטן של הנאה, אלא נשמרת ונצברת למען מטרות נעלות יותר כגון  שחרור מאחיזתם של האגו, ההרגלים והתניות, וחיים לאורם של ערכים נאצלים כגון  אהבת אמת, התעלות הנפש, איחוד והתמזגות עם ההוויה כולה.

למיטב הבנתי וניסיוני, הפונים לדרך הטנטרה, הן אלה המעוניינים בחלק הרוחני שלה, והן המעוניינים רק בחלק המיני שלה,  חייבים לתרגל טכניקות יוגיות שאת חלקן ניתן לכנות  , SEXO-YOGA    טכניקות שהן הבסיס הגופני-נפשי למין מקודש ולתהליכי ההתמרה הטנטריים. תרגולים אלה הנם תנאי הכרחי לא רק בעת קיום מפגש מיני אלא כתרגול שיגרתי שהאדם עושה עם עצמו - תרגילי טיהור, הגמשת שרירי הגוף בכלל והאגן בפרט, תרגילים לתאום נשימה ותנועה, פיתוח יכולות חושיות והתבוננות פנימית, תרגילי התמרה ושינוע האנרגיה המינית בגוף וכו', כל אלה מאפשרים ב"רגע האמת"  את  השליטה המאוחדת על הגוף, המחשבה והזרע,  ובכך  מ ר ח י ב י ם   את  יכולותינו  בכל הרמות.  

טנטרה – כדי ש"יהיה לי טוב"  או כדי שאהיה בן אדם יותר טוב?
מאז ה"קאם בק" של המימד הפסיכולוגי-רוחני של היוגה הטנטרית שהחל במפעל חייו של אושו, דווקא החלק המיני שלה הוא זה המושך את המחפשים המערביים שנלאו מה"חינוך המיני" המעוות עליו התחנכו. היאוש והתסכול המיני שדתות מונותיאיסטיות גורמות, תרבות הצריכה, ה"פאסט פוד" והפורנוגרפיה, מביאים אנשים רבים לחפש דרכים אחרות כדי להביא לידי ביטוי מיניותם, ומצד שני, לא חסרים גם כאלה המגנים את המגמה הטנטרית המתחדשת, מכנים אותה "קליפורניה טנטרה" ורואים בשלילה את ההדוניזם, את ההנאה האנוכית, את הדחף להנאה מינית גרידא...

אין לזלזול כלל וכלל ברצון האנושי לאהבה, לקצת מין ולקצת ריגושים. הטנטרה מבינה היטב את הצרכים הטבעיים הללו ואינה מגנה אותם. הטנטרה רואה שההנאה היא זכותנו מלידה, כך ברא אותנו הטבע ...אלא ש"סיפוק מיני" "פורקן מיני" ו"שחרור ספונטני"  בדרך הרגילה והידועה, אינו ממצה את כל הפוטנציאל שיש באנרגיה המינית שלנו. מפגש מיני טנטרי הוא "סקס אחר" לחלוטין הדורש לימוד ואימון כי שאיפתו היא כאמור, למקסם את הפוטנציאל הגדול שיש בפעילות האנושית הזו  ולהפוך אותו למשהו נעלה, שער אל הנשגב.

הנחת יסוד בטנטרה, על כל זרמיה, כולל אלה המשתמשים בה כיום ל טיפול זוגי ומיני, היא שהדחף המיני הטבעי ניתן לעיבוד לשכלול ולעידון, שדחף זה הינו כח העשוי להביא את האדם לאותו מקום מבורך של גאולה נפשית ו\או רוחנית. לכן לימודי טנטרה-יוגה הם בעצם הדרכות ואימונים לפיתוח הפוטנציאל הזה, בין אם לצורך התפתחות רוחנית, או לשם שיפור הזוגיות או לשם אמנות תינוי האהבים, ללא סתירה ביניהם. כל המטרות הללו נמצאות בדרגה ערכית גבוהה יותר מאשר ההנאה הרגעית  שיש בשחרור נוזלים חפוז ...

טנטרה אינה כת מסיונרית ואין היא שואפת לצבור מאמינים או להמיר את דתך ואת אורחות חייך.  נהפוך הוא – הטנטרה מיועדת ליחידי סגולה, ובמשך שנים היו המסטרים הטנטריים  ב ו ח ר י ם  לעצמם רק את התלמידים הראויים לדעת את סודותיה. האימון הטנטרי המסורתי לא  היה תמיד קל ונעים ולכן נדרש תלמיד הטנטרה להיות "vira", לאמור - "אמיץ וגיבור". כיום, הידע הטנטרי אמנם נפוץ ונגיש יותר והוא מוגש בגירסאות קלילות יותר, אך עדיין ההליכה  בדרך הזו אינה חובה אלא סוג של בחירה אישית, מתוך עומק הנשמה, החשה שסיפוקים מיידיים אינם מביאים אושר רב. למרות הפרסום הרב של הטנטרה כמקום של "כיף" ו"שחרור", אין היא מתאימה לאנשים הרוצים רק שיהיה להם "טוב", אלא לאנשים המוכנים להתמסר לשיטה כדי להפוך להיות לבן אדם יותר טוב,  להפוך לאדם מזן משוכלל יותר, המסוגל לחוות אושר מסוג אחר, אושר עמוק ומתמשך...

היוגה הטנטרית כאימון באמנות האהבה
אם נפשך אכן נמשכת לדרך הטנטרית, עליך לדעת שאת\ה הולך\ת ללמוד, גישה שונה לחיים, לעצמך, ליחסיך עם הזולת, ליחסי המין שלך וליחסיך עם העולם כולו, את\ה  הולך\ת  ללמוד שפת אהבה חדשה, ארוטיקה ואינטימיות מסוג שונה לחלוטין, וכמו כל מטרה אחרת בחיים, גם מטרה זו דורשת מחוייבות, השקעת זמן, משאבים ותרגול. לנו, החיים בתרבות הצריכה, המתיימרת למכור הנאה, סיפוק ואושר במהירות האפשרית, אין סבלנות ללמוד ולשכלל את אמנות האהבה הגופנית-נפשית, ובטח לא האהבה הרוחנית. לכל היצורים החיים יש דחף מיני, כל אחד יכול לעשות סקס ולאהוב ברמה זו או אחרת, ולכאורה -  מה יש כאן  ל ל מ ו ד  ???

כדי להבין מה לומדים בדרך הטנטרית, כדאי להשוותה לכל האמנויות שהאדם יצר – החל מאמנויות לחימה, דרך מוסיקה, מחול ועד אמנות הבישול....כל האמנויות בעולם הזה, נוטלות צורך או ידע בסיסי המוטבע בדי.אן.איי שלנו כחומר גלם, מעבדות ומשכללות אותו עד שהוא עובר טרנסמוטציה ומופיע בתרבות בצורה מתוחכמת ומרוממת נפש. היוגה הטנטרית מאמנת את ההולכים בדרכה באמנות האהבה, בדיוק כפי שכל ספורטאי מתאמן  ל פ נ י  שהוא עולה למגרש, וכפי שכל אמן לומד ומתאמן שנים לפני שהוא עולה לבמה...(ר' את הקשר בין המילים "אמנות" "אומנות" ו"התאמנות"...)

לימוד טנטרה-יוגה הינו איפוא  תהליך אקטיבי, הדרגתי ומתמשך של למידה, הטמעת השקפת העולם והערכים הטנטריים, רכישת מיומנויות פסיכו-פיסיות, ובסופו של דבר גם טרנספורמציה אישית.  ללא התרגול והאימון הגופני-נפשי-רוחני של היוגה הטנטרית, כל הרעיונות היפים וכל ההבטחות הגדולות של הטנטרה אינן יכולות להתממש, ודאי שלא לאורך זמן!

יוגה הטנטרית באה מעולם שהאמין שאת "אמנות החיים" ואת "אמנות האהבה" אפשר וצריך ללמוד ולשכלל בסבלנות ובהתמדה, כדי לאפשר הליכה מעבר לאותם "חומרי גלם" בסיסיים. כדי להגשים את הפוטנציאל שלנו להתעלות הנפש, לאהבה אינסופית ואולי אף להארה, מוסרים  כתבי היוגה הטנטרית הוראות מפורטות, טכניקות פסיכו-פיסיות כמו שיצירותיו של שופן כתובות באינסוף תווים.

 כדי ללמוד את היוגה הזו, אין צורך  ל"האמין" בדבר... צריך רק להתאמן, לרכוש מיומנויות אהבה בדיוק כפי  שנגן פסנתר לומד לקרוא תווים, מתאמן על  צירופיהם, עד שהם הופכים לו ל"טבע שני"... ואז הוא יכול לנגן כל יצירה מוסיקלית לפי טעמו, אולי הוא גם יכול ליצור מוסיקה משלו ואולי כל חייו הופכים להיות לו ל"מוסיקה שמיימית" !

בסיכומו של דבר, לבחור בטנטרה-יוגה, פירושו - לבחור להתמסר לפיתוח, לשיכלול ולעידון  של כל מה שהמילה "אהבה" מסמנת ברמה הגופנית, הנפשית והרוחנית כאחת. 

יפה מאד לגלות שלמילה  "א ה ב ה"  בגימטריה  ולמילה  "א ח ד"  יש אותו ערך מספרי כי כשאהבה מאחדת אותנו בגוף ובנפש אנו חווים את  ה "א ח ד",  את השלמות, את ההוויה הטהורה. יש מי שברגעים אלה קורא בשם "אלוהים", ויש מי שפשוט "נעלם" בתוך האושר העילאי.  כך או אחרת, מי שנוגע בדרך המרתקת הזו, חייב לגלות במוקדם או במאוחר שהנאה מינית  עמוקה ואמיתית מחייבת גדילה נפשית-רוחנית המאפשרת מפגש עם הנעלה והנשגב שבחיים.