מאמרים/אשטנגה יוגה /

אשטנגה יוגה

מיה קליין ואיל צ′חנובסקי | זרמים ושורשים של היוגה

נתחיל בסרט וידאו של פטאבי ג'ויס על אשטנגה יוגה

"practice practice practice and all is coming" 
Sri k. pattabi jois

איש מצחיק אחד, חזק ומלומד בשם שרי ק. פאטאבי ג'ויס, עומד מאחורי מחקרה והפצתה של שיטת אשטנגה יוגה.  במייסור שבדרום הודו הקים ג'וייס  את המרכז לחקר אשטנגה יוגה (AYRI). כיום בן 92, הוא עדיין מלמד ולצידו מלמדים ביוגה שאלא (בית ספר ליוגה), נכדו שאראד ובתו סאראסווטי.  תולדות האשטנגה יוגה קשורים קשר עמוק בסיפור חייו של ג'ויס ובמורהו הנערץ קרישנהמאצ'ריה, מי שהיה גם מוריהם של ב.קס. איינגר, דסיקשר, ואינדרה דווי.

הטקסט המסתורי
מקורותיה של שיטת האשטנגה ויניאסה יוגה מתחילים בטקסט הנקרא היוגה קואורנטה שכנראה נכתב ע"י יוגי בשם ואמאנה . קרישנהמאצ'ריה למד בעל פה את הטקסט הזה בעת ששהה בהימליאה ולמד עם מורהו (ראמה מוהן ברהמאצ'רי). בתקופה מסויימת חיפש קרישנהמאצ'ריה את הטקסט ומצא חלקים ממנו בספריה בכלכתא. הטקסט מתאר קבוצות (קוארונטה) של תנוחות ,הוראות לויניאסה (סינכורוניזציה של תנועה ונשימה), מודרות ,בנדות ופילוסופיה. אך הטקסט המקורי אף פעם לא נמצא בשלמותו והעדויות העיקריות לשיטה הועברו מקרישנאמאצ'ריה אל גו'ייס. יחד עם קרישנהמאצ'ריה עיבד פטאבי ג'וייס את הספר וכך למעשה פותחה שיטת האשטנגה וינייסה יוגה. ג'וייס השקיע מרבית מחייו בהוראה ובפיתוח של שיטה נפלאה זו, מקור השם "אשטנגה יוגה", או "יוגת שמונת הזרועות" הוא מושג פילוסופי שהציג פאטאנג'אלי מחבר היוגה סוטרות, מי שנחשב לאבי פילוסופיית היוגה .

השיטה
שיטת אשטנגה וינייאסה יוגה שמה לדגש מספר נושאים עיקריים. עקרון הוינייאסה הוא הקשר של התנוחות אחת לשניה בסינכרוניזציה מדוייקת של נשימה ותנועה. כמו כן ישנה התכוונות לנשימה יחודית הלקוחה מאומנות הפראניאמה, בשם "אוג'יי" (נשימה מנצחת,מרוממת); טכניקת תנועה עם שימת לב ושימוש ברצפת האגן ("באנדהה"- מכוון ו/או מנעול אנרגטי) ודגש על ה"דרישטי" (נקודות מבט מדוייקות). כל הטכניקות הללו מוסיפות לריכוז ולעבודת תנועה חכמה, מדיטטיבת ומאתגרת.

באשטנגה יוגה ישנן שש סדרות אימון הבנויות באופן מחוכם ביותר. הסדרות נפתחות בברכות שמש אינטנסיביות, לאחר מכן מגיעות תנוחות העמידה, סדרות שונות הבנויות בצורה ליניארית ומובנת, ובסוף האימון תנוחות סגירה המורכבות מתנוחות הפוכות וכן האטת הגוף והתודעה לכדי הרפיה מלאה בסוף האימון.
הסדרה  הראשונה (primary series) או "יוגה צ'יקיטסהה" מתרכזת בעיקר בכפיפות קדימה והיא נועדה לריפוי, חיזוק ואירגון מחדש של מבנה הגוף. הסדרה עוזרת מאד בחיזוק הבאנדות.
הסדרה השניה(intermediate series) או "נאדי שודהנה" מורכבת גם מכפיפות לאחור והיא נועדה לטיהור מערכת העצבים ופתיחת ה"נאדים"-ערוצי האנרגיה בגוף. ארבעת הסדרות המתקדמות הנוספת (advanced a b c d) - "סטירה בההגה סאמפטה"- משלבות בין גמישות לכוח. מועטים המתרגלים בעולם שמבצעים את הסדרות המתקדמות ביותר, ויש לציין שלא בהתקדמות בסדרות נמצאת מהותה של האשטנגה יוגה. הביטוי practice make practice מרמז על עקרון פילוסופי העומד מאחורי אשטנגה יוגה, בו המתרגל חייב להיות עקבי באימוניו ובו זמנית לא להקשר לפירותיהם.

איש חזק ומצחיק
שרי ר קרישנה פאטבי ג'וייס נולד בליל ירח מלא יולי 1915( יום הגורו פורנימה). משפחתו התגוררה בכפר קטן בשם קואשיקה במדינת קרנאטאקה. אביו עסק באסטרולוגיה ותפקד כדמות מפתח בחיים הרוחניים של הכפר. בגיל 12 נכח ג'וייס במופע הדגמה של תנוחות יוגה שהנחה היוגי המופלא שרי ט קרישנהמאצ'ריה.  ג'וייס הצעיר הושפע עמוקות, ולמחרת היום ביקש להצטרף ללימודי יוגה בבית ספרו של היוגי המלומד. כך במשך שנתיים למד יוגה יום יום ממורהו. לאחר שנתיים כשעזב קרישנהמאצ'ריה את הכפר, פנה ג'וייס לדרכו אל העיר הגדולה מייסור בכדי לשקוד על לימודי שפת הסאנסקריט העתיקה.

בשנת 1930 נפגשו ג'וייס ומורהו במייסור בשנית.  באותה התקופה שמע אודות קרישנאמאצ'ריה המהרג'ה החולה של האיזור, וקרישנאמאצ'ריה לימד וריפא אותו. לאות הוקרה עזר המהרג'ה במימון בית ספר(שאלא) ליוגה, בגלריית האומנות של הארמון. לפרקים גם ג'וייס אימן ולימד את המהרג'ה ונתחבב עליו מאד, זה הציע לג'וייס להתמנות למורה לסאנסקריט באוניברסיטה בעיר (במלגה מלאה).  ג'וייס היה לדמות מפתח ופרופסור לסאנסקריט באוניברסיטת מייסור. הוא נשא לאישה את סוויטראמה (בנישואי אהבה) ולזוג נולדו שלושה ילדים: מאנג'ו, ראמש וסאראסווטי.

להזיז את ההר
הרכילות מספרת שביום חתונתם של ג'וייס ואמה(סווטיראמה), פנה קרישנהמאצ'ריה אל הכלה ויעץ לה שתזהר בבקשותיה מבעלה הצעיר, כי הוא בעל כוח פיזי רב ויוכל להביא אליה אפילו את צ'אמוני- גבעה תלולה בקרבת מייסור- אם תבקש את העברתה. אולי משום תכונה זו של ג'וייס- גוף פיזי חזק בחר בשיטת האשטנגה כדרכו בעולם ההאטה יוגה. אפשר להתבונן ולראות שתלמידים שונים של קרישנהמאצ'ריה בחרו בשיטות ופיתוחים שונים כנראה ע"פ אופיים ומשיכתם כל אחד לאספקטים שונים בעולם רחב זה.

היוגי אנדרה ואן ליזבת  היה למערבי הראשון שלמד עם ג'ויס (1964), ואחריו אירופאים נוספים הגיעו אל בית הספר הקטן בביתה של המשפחה.
בשנת 1972 הגיעו ראשוני האמריקאים למייסור, ובנקודה זו החלה האשטנגה ויניאסה יוגה להתפרסם בארה"ב, תחילה בקליפורניה ואחר כך בהוואי .בשלב מסויים לימד ג'וייס באמריקה יחד עם בנו מאנג'ו והשיטה החלה להתפרסם באופן נרחב יותר במערב.

מייסור
במשך שנים אימון אשטנגה יוגה התרחש באולם קטן בביתה של משפחת ג'ויס בחדר שיכול היה לאכלס כ- 12 תלמידים בלבד. מכל קצוות העולם הגיעו תלמידים רבים וחיכו על מדרגות הכניסה, למען יתפנה מקום ויפגשו עם היוגי האדוק ובעל חוש ההומור הנפלא. לפני כשנתיים נפתח בית ספר חדש , ונכון להיום האימון מתקיים בחלל גדול המאפשר מקןם לתלמידים רבים יותר. ראשוני התלמידים מתחילים את אימונם בשעה 4 לפנות בוקר, כאשר ג'וייס עובר ביניהם, ומדריך את התנועה עם מגע ומלל קצר. סדרת אימון אישית ניתנת על ידי ג'וייס והוא משגיח שכל אחד מהתלמידים יתקדם לפיה. האימון אורך כשעתיים לערך, ברגע הסיום אפשר לשמוע את ג'וייס בפראזה אהובה עליו קורא לתלמיד הבא "one by one you come.." וכאשר מתפנה מקום למזרון נוסף מתחלפים התלמידים. ג'וייס, נכדו שאראד ובתו סרסווטי מדריכים שעות רבות ביום עד שאחרוני התלמידים מסיים את אימנו. בחלל יש משמעת קפדנית, חום וזיעה לרוב. החום הרב שמתפתח תוך כדי האימון מתועל לניקוי וחיזוק הגוף ,וכן מאפשר את הבאת האורגניזם (גוף,נפש ורוח) לקצה גבול היכולת. שם במקום הקיצוני הזה, ליבת הגוף מתחילה להתעורר("סושומנה נאדי") והתבניות הפסיכולוגיות והקרמתיות ("סמאסקארה") עולות וצפות אל פני השטח. תשומת לב אל תבניות אלו מיועד להביא את האפשרות לחופש או לשחרור המיוחל משלשלאות ה"סמסרה" (קיום מותנה). בפשטות- לאחר האימון יש הרגשה נעימה נינוחה ואנרגטית כאחד.

שיטת אשטנגה יוגה התפרסמה בכל העולם כשיטה אינטיליגנטית וקיצונית. עם השנים צמחו מתוכה מורים נהדרים ליוגה, הוותיקים מבינהם ירדו לעומקה של השיטה וכיום אפשר למצוא במערב מחקר משמעותי של האשטנגה. אך למרות זאת, יש לציין שרק על ידי התנסות ותרגול אישי עמוק ואיטנטסיבי ניתן להרגיש ולהבין על מה כל המהומה.

ספרות מומלצת על אשטנגה יוגה:
Edi stern/sri k pattabi jois-yoga mala
Lino miele-ashtanga yoga